• ylva12

Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012

Tack för alla svar. Så skönt att ha er att fråga:).

• ylva12

Har nu varit på ul för kub och allt såg bra ut. Risken för kromosomfel var låg, 1:9044. Så nu känner jag mig mycket lugnare:).

• ylva12

Har nu varti på RUL och det är en pojke! Kändes jätte kul att få reda på det och få veta att allt såg bra ut. Blev förvånad när jag fick veta att jag även blir erbjuden ett UL i vecka 32 pga IVF. Kul att få se lilla killen en gång till i höst:).

• ylva12

Tack för gratulationerna! Nu när vi vet det är en pojke är namn diskussionen på gång för fullt. Då min man är engelsktalande vill vi inte ha ett för svenskklingande namn, och sedan ska det passa ihop med vårt grekiska efternamn samt helst inte vara för vanligt. Svårt är det, men en rolig sysselsättning:).

• ylva12

Är lite orolig för det här med att känna bebisen sparka. Jag har känt sparkar några gånger varje dag i över 2 veckor men de verkar inte bli starkare eller kännas oftare. Det har tom kännas svagare och färre gånger de senaste dagarna. Jag går in i vecka 22 i morgon. Tror ni jag behöver oroa mig?

• ylva12

Ni som har fött barn förut, har någon av er anlitat en doula? Jag råkade hitta information om detta nyligen men visste inte innan att det var ett alternativ i Sverige men tyckte det lät bra. Har en kompis som fött utomlands där man tydligen alltid får en egen doula och hon tyckte det var jätte bra. Även om det är 4 månader kvar för mig har jag börjat tänka mycket på förlossningen i det sista och läst mycket om det...

• ylva12

Jag har tidigare haft problem med olika typer av läkarundersökningar och har bla svimmat med krampanfall av en gynundersökning och av sprutor. Men tycker jag blivit bättre i det sista och klarade IVF behandlingen rätt bra. Men är fortfarande orolig över hur jag ska klara smärtan under en förlossning och rädd för att min kropp ska "stänga av" om jag blir för rädd och att barnet då får lida.

• ylva12

Tror min man kommer kunna hålla sig lugn och stötta men han har ju inte mer erfarenhet av detta än mig och jag tror jag kommer behöva någon där hela tiden som förklarar vad som händer och att det är normalt. Är orolig för att barnmorskorna inte har tid med detta och lämnar oss ensamma mycket.

• ylva12

Zanzie: Hur får man ett samtal med barnmorska? Ringer man förlossningen på det sjukhus där man ska föda och bokar ett?

• ylva12

Jag blev inbokad för samtal med kurator och så sa BM att jag nog även kommer behöva gå och träffa Anima barnmorskorna på Huddinge sjukhus där jag planerar att föda. Känns bättre nu när jag vet jag kommer få extra hjälp att hantera känslorna inför förlossningen.

• ylva12

Härligt att ni också får hjälp och att det närmar sig:). Längtar så efter vår lilla bebis, men hoppas samtidigt att han stannar i magen i många veckor till då jag bara är i vecka 23.

• ylva12

Grattis till era små underverk! Måste vara så härligt att de äntligen är här.

• ylva12

Stort grattis havika och ni andra som äntligen fått träffa era efterlängtade bebisar. Själv har jag 2 månader kvar och längtar så!

• ylva12

Har hört att man blir igångsatt tidigare om man blivit gravid genom IVF än annars. Vet ni om det fortfarande är så?

• ylva12

Tack för svaren. Då får jag prata med min BM angående detta. Min syster hade problem under förlossningen nyligen för att barnet var stort, speciellt huvudet. Måste väll inte vara så för att man går över tiden men antar att risken ökar då.

• ylva12

Kan nog stämma att det bara är min lilla kille som är kvar i magen nu. BF om en vecka. Hoppas få slippa gå över tiden. Börjar bli långtråkigt och obekvämt nu. Grattis till alla er som nu fått era bebisar. Är inte så lite avundsjuk;).

Svar på tråden Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012