• Nyfiken gul

God styvmor?

men allstå, oavsett vems barnet är så är man väl en familj? och i en familj gör man saker tillsammans oavsett om det är att diska, se film tillsammans eller ta del i någon lek. 

Och den familjen där ingår givetvis att uppfostra barnet, självklart ska även du vara delaktig i barnets vardag med uppfostran, läxläsning, skjutsa till kompis, what ever. Pappan har huvudansvaret förstås men du ska inte behöva stå i nån bakgrund för det.

Skaffa också en egen relation med barnet, gör saker bara du och barnet och få en egen kontakt så är det nog enklare också att hitta sin roll i familjen.     

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    gurkanmedburkan skrev 2012-03-04 14:45:28 följande:
    Men vad exakt gör en extravuxen? Kan man välja att vara det ibland och ibland inte? Eftersom allt sker på pappans villkor så känner jag till och från att inte vara något alls. Men då får jag dåligt samvete..

jag tycker du o pappan borde prata om det där, bor ni tillsammans så är ni ju en familj. Jag tror inte att du vill att han skulle vara i bakgrunden om barnet var ditt, så varför ska du acceptera det från hans sida?

vilken roll VILL du ha i barnets och familjens liv?  Bor man med varandra så blir man ju insyltad förr eller senare ändå. Du har väl ändå koll på barnets kläder att det blir tvättat, att barnet får rätt saker med sig till förskola/skola , markservice helt enkelt sköter väl du ändå och det är ju också en del av barnets liv och vardag.

Jag är bonusförälder och bioförälder och jag behandlar alla barn lika i den här familjen, det är ingen skillnad på om min man skjutsar mina barn till nån aktivitet eller om det är jag som hämtar hans dotter vid bussen, sak samma liksom.

Däremot har man ju inget rent juridiskt att säga till om och där nånstans får man ju också kanske hitta sina egna vägar att gå. Om jag ändå ska på dagismöte så kan jag likagärna gå på bonusdotterns föräldramöte också timman efter. Den informationen jag får med mig hem därifrån  tar jag med mig hem och sen får maken och mamman ta besluten om det är något.

Så viktigast är att ni pratar med varandra, hitta ett förhållningssätt som känns okej för alla inblandade.  han kanske har sina skäl till att han håller stenhårt på föräldrarollen. Lyssna och ta in och kom med förslag.   
  • Nyfiken gul
    gurkanmedburkan skrev 2012-03-05 12:13:55 följande:

Men är det okej för mig att äta min middag själv framför tv:n för att jag inte orkar med dem? Eller glo på film när bonusbarnet vill ha uppmärksamhet? Jag tycker själv inte att det är okej även om jag skulle ha lust att göra det ofta. Då blir det ju en relation på barnets villkor, inte mina.

Hur man än lägger det är det nog omöjligt att ha en relation till ett barn på sina egna villkor, om man inte är helt oansvarig som vuxen.    

vad är det som gör att du itne orkar med dom? Känner du dig utanför eller BLIR du utanför i deras relation till varandra? Blir du inte insläppt i deras relation ?

Jag tycker verkligen inte det låter sunt att du ska behöva "försvinna" under den tiden barnet är hemma. Det är inte okej. Varken för dig eller i din roll gentemot barnet.     

Vissa saker gör man som familj, tex att alla äter samtidigt vid köksbordet. Då får man lägga prestigen åt sidan och anstränga sig för att den stunden ska bli trevlig för alla. Att då lämna köksbordet för att man känner att man inte passar in är då ohyfsat.

Svar på tråden God styvmor?