Inlägg från: gurkanmedburkan |Visa alla inlägg
  • gurkanmedburkan

God styvmor?

Jag behöver råd om hur vara en god styvmor. Har en sambo som är en väldigt kompetent far till ett barn i förskoleåldern. Han har sagt att han inte vill ha hjälp med föräldrabiten och han klarar det bra utan mig. Barnet bor vv och är väluppfostrat och kräver inte särskilt mycket. Vilken roll ska jag ha till barnet då jag inte behövs till något egentligen. Lektant? Inneboende flickvän? Kompis? Vill ha en nära relation till barnet men har just nu en väldigt ytlig relation till barnet och känner mig utanför vilket jag inte är helt nöjd med.

• Svar på tråden God styvmor?
  • gurkanmedburkan

Men vad exakt gör en extravuxen? Kan man välja att vara det ibland och ibland inte? Eftersom allt sker på pappans villkor så känner jag till och från att inte vara något alls. Men då får jag dåligt samvete..

• gurkanmedburkan

Jag känner mig inte särskilt delaktig i sambons familj. Det är han och barnet och sedan är det jag och han när barnet inte är här. Från min sida saknas det i alla fall familjekänsla. Nu behöver det ju i och för sig inte vara negativt. Eller kanske kommer det med tiden i alla fall. Vet varken ut eller in..

Det jag är mest orolig för är hur det kommer att bli när vi får barn gemensamt (är gravid). Är det verkligen hälsosamt att ha två minifamiljer i ett och samma hushåll? För mig känns det onaturligt. Men är det bara för att jag är ovan vid nyfamiljen?

• gurkanmedburkan
    Jättekul skrev 2012-03-04 14:14:32 följande:
    Jag tycker du har en väldigt mogen sambo som har sagt att föräldrabiten tar han hand om . Detta innebär att du bara kan vara. Du behöver inte ta ansvar över barnet. Ni kan umgås som vänner helt enkelt och du är delaktig på det sättet. Som en familjemedlem.

En vän har man på lika villkor och ett gemensamt utbyte av. Det kan man aldrig ha med ett bonusbarn. Särskilt om man är som jag och inte gillar att leka med barn särskilt mycket. Det gör jag ibland och bara för bonusbarnet skull.
  • gurkanmedburkan
    sextiotalist skrev 2012-03-05 11:48:06 följande:
    Relationen mellan barnet och dig skall ske på barnets och dina villkor. Den biten skall han inte styra över. Sedan tar du det som det kommer, det kommer lösa sig allt eftersom

Men är det okej för mig att äta min middag själv framför tv:n för att jag inte orkar med dem? Eller glo på film när bonusbarnet vill ha uppmärksamhet? Jag tycker själv inte att det är okej även om jag skulle ha lust att göra det ofta. Då blir det ju en relation på barnets villkor, inte mina.

Hur man än lägger det är det nog omöjligt att ha en relation till ett barn på sina egna villkor, om man inte är helt oansvarig som vuxen.    
  • gurkanmedburkan

Jag ser liksom inte någon poäng med att bo sambo. Varannan vecka ska jag bo med ett barn som känns helt främmande och känna mig som ett bihang. Känns inte så lockande längre. Kanske bli särbo istället.

Svar på tråden God styvmor?