• Trollmamma till 4

15 åring!

Hej!

Jag är mamma till till en blivande 15 åring (pojke) och jag har lite funderingar på kompisar..

Han har väldigt lätt för att skaffa vänner men sen tar de avstånd och min son förstår då givetvis ingenting!

Det kan handla om att min son står för va han tycker, säger nej till rökning, alkohol då han tränar. blir förbannad när andra snackar skit bakom hans rygg osv

Kan det vara så att han är för ärlig eller för "på"??
    Han har en tendens till att överdriva när han har vänner här vilket jag tycker är jobbigt för jag känner inte igen min son då!

Han är inte elak, uppkäftig m.m men han ska visa sig "tuff" genom att tex säga: Mamma gör mat. mamma jag ska ha en telefon osv

Inom lopper på 1½ år så har  "förlorat" 3 nära vänner och jag tror det beror på att de tycker han är för mycket (gapig, tar plats)

Jag ar sagt till honom att han ska titta till sig själv och tagga ner lite grann men han ser inte att han kanske har lite brister som han måste jobba på??

Han har träffat en likasinnad kompis men så finns det en tredje part som är avundsjuk och då försöker förstöra för sonen och verkar ha lyckats!?

Ska jag skita i allt och bara låta det gå? 
    97 03 03 11
  • Svar på tråden 15 åring!
  • Trollmamma till 4

Min son är dessvärre en "statuskille" å försöker nog vara något han inte är eller kan vara

97 03 03 11
  • Trollmamma till 4

Ingen som har nå liknande eller råd?

97 03 03 11
  • Takex

Jag har inga barn i den åldern än, var där själv för 10 år sedan men om det nu är så att det är av den anledningen som han förlorar vänner så tycker jag det är bra. Det finns personer som går igenom hela, halva livet utan att något säger till som ens brister. Din son är i den delen av livet när man måste lära sig helt nya sociala mönster så det där måste han få lösa själv.

Dock så tror jag nog inte att det är gapandet utan jag kan tänka mig att de andra vännerna umgås och gaddar ihop sig mer för att dom säkert gör små förbjudna saker ihop. Om din son säger nej till alkohol och rökning så blir man lite som den personen som inte har en iphone eller som inte har ett barn bland ett gäng mammor. Det är värdelöst att det ska vara så men det är något man går igenom. Jag var som din son på det planet, vägrade cigaretter och alkohol dock för att jag var väldigt biologi intresserad och väntade med alkohol tills min 18 års dag då jag visste att kroppen var färdigutvecklad. Det fick jag ta några smällar för men knappast något jag tagit skada av. Kompisar hade jag lätt att skaffa och dom kom tillbaka sen dom andra när dom larvat sig klart. 

• Trollmamma till 4
    Takex skrev 2012-03-02 13:29:00 följande:
    Jag har inga barn i den åldern än, var där själv för 10 år sedan men om det nu är så att det är av den anledningen som han förlorar vänner så tycker jag det är bra. Det finns personer som går igenom hela, halva livet utan att något säger till som ens brister. Din son är i den delen av livet när man måste lära sig helt nya sociala mönster så det där måste han få lösa själv.

Dock så tror jag nog inte att det är gapandet utan jag kan tänka mig att de andra vännerna umgås och gaddar ihop sig mer för att dom säkert gör små förbjudna saker ihop. Om din son säger nej till alkohol och rökning så blir man lite som den personen som inte har en iphone eller som inte har ett barn bland ett gäng mammor. Det är värdelöst att det ska vara så men det är något man går igenom. Jag var som din son på det planet, vägrade cigaretter och alkohol dock för att jag var väldigt biologi intresserad och väntade med alkohol tills min 18 års dag då jag visste att kroppen var färdigutvecklad. Det fick jag ta några smällar för men knappast något jag tagit skada av. Kompisar hade jag lätt att skaffa och dom kom tillbaka sen dom andra när dom larvat sig klart. 
    Tack för ditt svar

När jag läste ditt svar så kändes mer Ok att sonen får vara på sitt sätt för jag vill inte att han ska ändra sin personlighet!

Hoppas han hittar sin jämlike när han blir äldre 
    97 03 03 11
  • Takex
    Trollmamma till 4 skrev 2012-03-02 13:38:58 följande:
    Tack för ditt svar

När jag läste ditt svar så kändes mer Ok att sonen får vara på sitt sätt för jag vill inte att han ska ändra sin personlighet!

Hoppas han hittar sin jämlike när han blir äldre 
    Det var ju så mycket som hände där, han kommer ändras mycket nu och det kommer fixa sig själv :) Men du är underbar som bryr dig. 
  • Trollmamma till 4
    Takex skrev 2012-03-02 13:48:09 följande:
    Det var ju så mycket som hände där, han kommer ändras mycket nu och det kommer fixa sig själv :) Men du är underbar som bryr dig. 
    Tack
    97 03 03 11
Svar på tråden 15 åring!