• Skogsflickan

Bilbarnstol utan förankringsremmar?

Hej! Jag är totalt vilse i denna bilbarnstols djungel! Vi har en Britax Freeway med förankringsremmar som man fäster fast den med och bilbälte. Jag tycker det är jättejobbigt med dessa remmar då jag inte kan dra åt dom tillräckligt hårt utan får be maken komma med varenda gång, när man ska byta bil (åka med min syster t.ex)..Man måste även stödja stolen mot framförvarande ryggstöd. Det betyder att man inte kan justera framsätet (passagerarsidan) som man vill..

Har ni några förslag på BRA och säkra stolar? Finns det bilbarnstolar med bara bas/bilbälte?Eller har alla dessa även stödben? Jag vill inte ha stolen i mitten (fast det sägs att det är säkrast), då sonen brukar tappa nappen då och då och vill titta ut ordentligt. Behöver en stol 0-25kg eller 9-25 kg. Priset har ingen betydelse.

Den ska även passa i en Volvo V50.

Tacksam för svar!

Det du tycker om mina åsikter torkar jag röven med...
  • Svar på tråden Bilbarnstol utan förankringsremmar?
  • Skogsflickan

Kommer låta heeelt bakom flötet...Men vad är en isofix?Hur fäster man den?

• Skogsflickan
    Sisisisi skrev 2012-03-01 23:16:16 följande:
    Alla stolar som fästs med isofix är bara godkända till 18 kg tyvärr! Men kika på Axkid, den har remmar som är "självspännande" på nåt sätt, man trycker ner stolen, typ gungar den tills remmarna är spända, de har en infofilm på hemsidan!
    Tusen tack! Ska kolla!

Tusen tack till er andra med
  • Skogsflickan
    Natasha76 skrev 2012-03-04 18:42:46 följande:
    Inga stolar utan underförankringsremmar kan bli godkända bakåtvänt till 25 kg. Då underförankringsremmar saknas finns ett annat sätt att hindra att stolen slår upp bakåt och det är en båge. Men bågen håller inte för mer än ungefär 20 kg:s vikt på barnet. Vi har också en Axkid Kidzofix. Den tycker vi massor om, men det är inte direkt stolen man flyttar ofta då den är så tung. Men om man har ögglor i golven i alla bilar man ska ha den i går det kanske ganska snabbt ändå.  Den är alltså godkänd bakåtvänt till 25 kg och bakåtvänt med isofix till 18 kg. Enda sådana stolen på marknaden. Fäst med isofix tar den för mycket plats i vår Touran. Jag ryms inte framför den. Klippanstolarna kan man fästa med både isofix och bälte, men de är ändå godkända bara till 18 kg. Men det är ändå en fördel att kunna fästa med både och just därför att isofix inte finns i alla bilar och inte heller på alla platser i alla bilar. Som någon här redan skrev. 
    Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen

Tittade på kidzofix, nu kommer jag låta ännu trögare om möjligt.. Men om man har bilbältet och de självjusterande remmarna, måste man även då ha stödbenet? Min son sitter bak vid fönstret. Tycker annars det blir lite trångt i Volvo V50..
  • Skogsflickan
    Natasha76 skrev 2012-03-06 22:14:29 följande:
    Ja det måste man. Bilstolsmonteringens ABC är: A: Stolen ska sitta fast (antingen med isofix eller bilbältet) B: Stolen får inte kunna rotera mot bilens bakända, tex i en krock bakifrån. Därför behövs underförankringsremmar eller alternativt en båge (som räcker upp till 18-20 kg). C: Stolen får inte kunna rotera mot bilens framända, dvs ryggstödet får inte vika sig bakåt. Och för det behövs stödben. Zento och Two-way saknar stödben, men de ska stödas av sätet framför eller instrumentbrädan (med avstängd krockdyna naturligtvis). Jag har fått höra av experter att det är bättre att en stol stöds av både stödben och av t.ex. ett ryggstöd framför. Alltså ju mera stöd desto bättre. Stödbenet är viktigt. 
    Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen

Aha för hans bilstol nu har inget stödben utan bilbälte och förankringsremmar. Den är lutad mot passagerarens ryggstöd (som britax rekommenderade i sin manual) och sitter som berget
Svar på tråden Bilbarnstol utan förankringsremmar?