• Skogsflickan

Bilbarnstol utan förankringsremmar?

Hej! Jag är totalt vilse i denna bilbarnstols djungel! Vi har en Britax Freeway med förankringsremmar som man fäster fast den med och bilbälte. Jag tycker det är jättejobbigt med dessa remmar då jag inte kan dra åt dom tillräckligt hårt utan får be maken komma med varenda gång, när man ska byta bil (åka med min syster t.ex)..Man måste även stödja stolen mot framförvarande ryggstöd. Det betyder att man inte kan justera framsätet (passagerarsidan) som man vill..

Har ni några förslag på BRA och säkra stolar? Finns det bilbarnstolar med bara bas/bilbälte?Eller har alla dessa även stödben? Jag vill inte ha stolen i mitten (fast det sägs att det är säkrast), då sonen brukar tappa nappen då och då och vill titta ut ordentligt. Behöver en stol 0-25kg eller 9-25 kg. Priset har ingen betydelse.

Den ska även passa i en Volvo V50.

Tacksam för svar!

Det du tycker om mina åsikter torkar jag röven med...
  • Svar på tråden Bilbarnstol utan förankringsremmar?
  • ensam111

Det  är bättre med en bilbarnstol som har isofix. Det är lätt att flytta med.
    Och då behöver man inte bekymra sig om remmarna  

• Mörksuggan

Vi har en BeSafe izikid x3 den fäster man med isofix. Oavsett vilken stol ni väljer så råder jag er att skaffa en med isofixfäste. Sååååå enkelt och minimal risk att man fäster den fel. Är osäker om den vi har går ända upp till 25kg eller om det bara var 18kg. Men jag vet att acta graco har någon med isofix också.

• Sisisisi

Alla stolar som fästs med isofix är bara godkända till 18 kg tyvärr! Men kika på Axkid, den har remmar som är "självspännande" på nåt sätt, man trycker ner stolen, typ gungar den tills remmarna är spända, de har en infofilm på hemsidan!

• Skogsflickan

Kommer låta heeelt bakom flötet...Men vad är en isofix?Hur fäster man den?

• Skogsflickan
    Sisisisi skrev 2012-03-01 23:16:16 följande:
    Alla stolar som fästs med isofix är bara godkända till 18 kg tyvärr! Men kika på Axkid, den har remmar som är "självspännande" på nåt sätt, man trycker ner stolen, typ gungar den tills remmarna är spända, de har en infofilm på hemsidan!
    Tusen tack! Ska kolla!

Tusen tack till er andra med
  • Sisisisi
    Skogsflickan skrev 2012-03-01 23:17:08 följande:

Kommer låta heeelt bakom flötet...Men vad är en isofix?Hur fäster man den?

Det är öglor i sätet mellan ryggstödet och sätet på bilen. Istället för att fästa stolen med bälte så klickar du fast den den bara.
  • Cecci78

isofix-fästen finns tyvärr inte i alla bilar så man blir ju lite begränsad om man ska åka med flera bilar

• cosinus

Ok med risk för att jag kan ha fel men är det inte förankringsband ändå till många stolar med isofix? När vi köpte vår nya bil så blev det en med isofix (just det var dock en slump) och jag övervägde att byta ut stolarna just för att slippa banden men de jag kikade på hade lik förbannat förankringsband. Däremot behöver man ju inte fästa med bältet om jag förstått det rätt.

Jag lägger mig alltid på stolen och har en brottningsmatch för att få fast den så den kommer nog hårt :) Jag fäster, drar åt det jag kan. Sen knäpper jag loss och drar åt så att bandet inte når och sen slänger jag mig över hela stolen och tynger ner med min kroppstyngd så jag får igen bandet och så likadant på andra sidan. Då sitter det sen!

• Natasha76

Vi har en Klippan Triofix (samma firma som gjort Akta Graco Duologic II, den såldes först under namnet Graco men säljs nu som Klippan Kiss). Den monterar jag i vår bil med isofix på.... 9 sekunder. Du läste rätt. Nio sekunder. Och jag har videobevis här:

http://www.facebook.com/photo.php?v=10150605654998153

Jag tycker mycket om stolen. Den har lite mindre benutrymme än stolar man kan flytta långt ut på sätet, men min fyraåring kan nog sitta i den ännu ändå. Vissa dagar knorrar hon, men ibland tycker hon den är helt bra. Tänk då på att hon är 109 cm lång och fyller fem i juni. Stolen är godkänd bakåtvänt till 18 kg (med lite mån, får sitta till 20 kg, jag frågade själv "lov" av Klippan) och sen är den bältesstol till 36 kg. Mellan 18 och 36 kg sitter även stolen använd som bältesstol fast i basen och är då stadigare än någon annan bältesstol på marknaden. Efter 25 kg är den som en vanlig bältesstol utan isofix. Som bakåtvänd är den hög i ryggen. Som bältesstol aningen kort.

I bilar med mycke bakåtlutad sittdyna kan stolen bli ganska rak i ryggen. I vår Touran har vi inga problem med det.

Sen tycker jag också om Klippan Kiss. Den har inte heller underförankringsremmar.

Båda Klippanstolarna är längre i ryggen än Besafe-stolarna. Provade en sån i somras och nyss fyllda fyraåringen fick inte in ryggen under nackstödet. Annars skulle även deras stol varit super tyckte jag.

Sen finns det en Fair G 0/1 isofix som man kan köpa över nätet. Det är en italiensk stol. Eftersom den fick bra vitsord i Stiftung Warentests konsumenttester (hälften av vitsordet säkerhet, hälften komfort och dylikt) har en del föräldrar beställt den här i Finland där alla föräldrar lusläser just de här testerna (de publiceras av vårt Automobilförbund). En pappa jag diskuterade med var mycket nöjd med sin. Där kan man välja mellan olika baser. En del har mera utrymme för benen andra mindre. Även www.sikkerautostol.dk (en mamma som upplyser om bilbarnstolar) har foton av stolen och har en egen och rekommenderar den.

Så här har jag några tips åt dig då.

Skulle kanske satsa på en Klippan. Vår fyraåring åkte just 150 km i lillasysters Klippan Kiss. Sov gott hela vägen :) 

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • Natasha76

Inga stolar utan underförankringsremmar kan bli godkända bakåtvänt till 25 kg. Då underförankringsremmar saknas finns ett annat sätt att hindra att stolen slår upp bakåt och det är en båge. Men bågen håller inte för mer än ungefär 20 kg:s vikt på barnet.

Vi har också en Axkid Kidzofix. Den tycker vi massor om, men det är inte direkt stolen man flyttar ofta då den är så tung. Men om man har ögglor i golven i alla bilar man ska ha den i går det kanske ganska snabbt ändå. 

Den är alltså godkänd bakåtvänt till 25 kg och bakåtvänt med isofix till 18 kg. Enda sådana stolen på marknaden. Fäst med isofix tar den för mycket plats i vår Touran. Jag ryms inte framför den.

Klippanstolarna kan man fästa med både isofix och bälte, men de är ändå godkända bara till 18 kg. Men det är ändå en fördel att kunna fästa med både och just därför att isofix inte finns i alla bilar och inte heller på alla platser i alla bilar. Som någon här redan skrev. 

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
Svar på tråden Bilbarnstol utan förankringsremmar?