Vi har en Klippan Triofix (samma firma som gjort Akta Graco Duologic II, den såldes först under namnet Graco men säljs nu som Klippan Kiss). Den monterar jag i vår bil med isofix på.... 9 sekunder. Du läste rätt. Nio sekunder. Och jag har videobevis här:
http://www.facebook.com/photo.php?v=10150605654998153
Jag tycker mycket om stolen. Den har lite mindre benutrymme än stolar man kan flytta långt ut på sätet, men min fyraåring kan nog sitta i den ännu ändå. Vissa dagar knorrar hon, men ibland tycker hon den är helt bra. Tänk då på att hon är 109 cm lång och fyller fem i juni. Stolen är godkänd bakåtvänt till 18 kg (med lite mån, får sitta till 20 kg, jag frågade själv "lov" av Klippan) och sen är den bältesstol till 36 kg. Mellan 18 och 36 kg sitter även stolen använd som bältesstol fast i basen och är då stadigare än någon annan bältesstol på marknaden. Efter 25 kg är den som en vanlig bältesstol utan isofix. Som bakåtvänd är den hög i ryggen. Som bältesstol aningen kort.
I bilar med mycke bakåtlutad sittdyna kan stolen bli ganska rak i ryggen. I vår Touran har vi inga problem med det.
Sen tycker jag också om Klippan Kiss. Den har inte heller underförankringsremmar.
Båda Klippanstolarna är längre i ryggen än Besafe-stolarna. Provade en sån i somras och nyss fyllda fyraåringen fick inte in ryggen under nackstödet. Annars skulle även deras stol varit super tyckte jag.
Sen finns det en Fair G 0/1 isofix som man kan köpa över nätet. Det är en italiensk stol. Eftersom den fick bra vitsord i Stiftung Warentests konsumenttester (hälften av vitsordet säkerhet, hälften komfort och dylikt) har en del föräldrar beställt den här i Finland där alla föräldrar lusläser just de här testerna (de publiceras av vårt Automobilförbund). En pappa jag diskuterade med var mycket nöjd med sin. Där kan man välja mellan olika baser. En del har mera utrymme för benen andra mindre. Även www.sikkerautostol.dk (en mamma som upplyser om bilbarnstolar) har foton av stolen och har en egen och rekommenderar den.
Så här har jag några tips åt dig då.
Skulle kanske satsa på en Klippan. Vår fyraåring åkte just 150 km i lillasysters Klippan Kiss. Sov gott hela vägen :)