• Skogsflickan

Bilbarnstol utan förankringsremmar?

Hej! Jag är totalt vilse i denna bilbarnstols djungel! Vi har en Britax Freeway med förankringsremmar som man fäster fast den med och bilbälte. Jag tycker det är jättejobbigt med dessa remmar då jag inte kan dra åt dom tillräckligt hårt utan får be maken komma med varenda gång, när man ska byta bil (åka med min syster t.ex)..Man måste även stödja stolen mot framförvarande ryggstöd. Det betyder att man inte kan justera framsätet (passagerarsidan) som man vill..

Har ni några förslag på BRA och säkra stolar? Finns det bilbarnstolar med bara bas/bilbälte?Eller har alla dessa även stödben? Jag vill inte ha stolen i mitten (fast det sägs att det är säkrast), då sonen brukar tappa nappen då och då och vill titta ut ordentligt. Behöver en stol 0-25kg eller 9-25 kg. Priset har ingen betydelse.

Den ska även passa i en Volvo V50.

Tacksam för svar!

Det du tycker om mina åsikter torkar jag röven med...
  • Svar på tråden Bilbarnstol utan förankringsremmar?
  • Skogsflickan
    Natasha76 skrev 2012-03-04 18:42:46 följande:
    Inga stolar utan underförankringsremmar kan bli godkända bakåtvänt till 25 kg. Då underförankringsremmar saknas finns ett annat sätt att hindra att stolen slår upp bakåt och det är en båge. Men bågen håller inte för mer än ungefär 20 kg:s vikt på barnet. Vi har också en Axkid Kidzofix. Den tycker vi massor om, men det är inte direkt stolen man flyttar ofta då den är så tung. Men om man har ögglor i golven i alla bilar man ska ha den i går det kanske ganska snabbt ändå.  Den är alltså godkänd bakåtvänt till 25 kg och bakåtvänt med isofix till 18 kg. Enda sådana stolen på marknaden. Fäst med isofix tar den för mycket plats i vår Touran. Jag ryms inte framför den. Klippanstolarna kan man fästa med både isofix och bälte, men de är ändå godkända bara till 18 kg. Men det är ändå en fördel att kunna fästa med både och just därför att isofix inte finns i alla bilar och inte heller på alla platser i alla bilar. Som någon här redan skrev. 
    Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen

Tittade på kidzofix, nu kommer jag låta ännu trögare om möjligt.. Men om man har bilbältet och de självjusterande remmarna, måste man även då ha stödbenet? Min son sitter bak vid fönstret. Tycker annars det blir lite trångt i Volvo V50..
  • Natasha76
    måste man även då ha stödbenet?
    Ja det måste man. Bilstolsmonteringens ABC är:

A: Stolen ska sitta fast (antingen med isofix eller bilbältet)
    B: Stolen får inte kunna rotera mot bilens bakända, tex i en krock bakifrån. Därför behövs underförankringsremmar eller alternativt en båge (som räcker upp till 18-20 kg).
    C: Stolen får inte kunna rotera mot bilens framända, dvs ryggstödet får inte vika sig bakåt. Och för det behövs stödben. Zento och Two-way saknar stödben, men de ska stödas av sätet framför eller instrumentbrädan (med avstängd krockdyna naturligtvis). Jag har fått höra av experter att det är bättre att en stol stöds av både stödben och av t.ex. ett ryggstöd framför. Alltså ju mera stöd desto bättre. Stödbenet är viktigt. 
  • Skogsflickan
    Natasha76 skrev 2012-03-06 22:14:29 följande:
    Ja det måste man. Bilstolsmonteringens ABC är: A: Stolen ska sitta fast (antingen med isofix eller bilbältet) B: Stolen får inte kunna rotera mot bilens bakända, tex i en krock bakifrån. Därför behövs underförankringsremmar eller alternativt en båge (som räcker upp till 18-20 kg). C: Stolen får inte kunna rotera mot bilens framända, dvs ryggstödet får inte vika sig bakåt. Och för det behövs stödben. Zento och Two-way saknar stödben, men de ska stödas av sätet framför eller instrumentbrädan (med avstängd krockdyna naturligtvis). Jag har fått höra av experter att det är bättre att en stol stöds av både stödben och av t.ex. ett ryggstöd framför. Alltså ju mera stöd desto bättre. Stödbenet är viktigt. 

Aha för hans bilstol nu har inget stödben utan bilbälte och förankringsremmar. Den är lutad mot passagerarens ryggstöd (som britax rekommenderade i sin manual) och sitter som berget
  • sara1981

Freeway är ju en äldre modell, vet inte riktigt när de slutade tillverkas? Kan ha varit runt -06, efterföljande modeller har stödben...

• Hannathu
    Cecci78 skrev 2012-03-02 20:41:50 följande:
    isofix-fästen finns tyvärr inte i alla bilar så man blir ju lite begränsad om man ska åka med flera bilar
    Standard i alla bilar gjorda från 2004 och framåt... Så det är bara gamla bilar som eventuellt inte har det, många äldre har det ändå
  • Cecci78

fast det betyder ju inte att alla har bilar nyare än 2004, det är ju ändå "bara" 8 år sedan, inte jättelänge sedan. Har verkligen alla bilar, samtliga märken isofix efter detta år?

Hannathu skrev 2012-03-10 23:55:29 följande:
    Standard i alla bilar gjorda från 2004 och framåt... Så det är bara gamla bilar som eventuellt inte har det, många äldre har det ändå

• Hannathu
    Cecci78 skrev 2012-03-11 18:21:58 följande:

fast det betyder ju inte att alla har bilar nyare än 2004, det är ju ändå "bara" 8 år sedan, inte jättelänge sedan. Har verkligen alla bilar, samtliga märken isofix efter detta år?

Ja alla som är sålda inom EU, Men många bilar från 97 och framåt har det trots att det inte var standard
  • Hannathu
    Cecci78 skrev 2012-03-11 18:21:58 följande:

sen frågade ju TS om en V50 och de har garanterat isofix
  • Natasha76
    Det blev lag på det 2011. Men kan hända de frivilligt satt det förstås.

Min bil som är årsmodell 2003 har inte isofix. Min mans förra från 2007 hade det. 
  • farmor pia

vi  har en  Ford 08 och  vi  har inga fästen. Vi skulle vilja ha en godkänt stol för vårat barnbarn finns det någon godkänt stol som man fäster med bältet har inga Isofix o dyl i bilen.
    han väger ca 12 kg 1.5 år . Kan någon tipsa oss om någon godkänd stol. Tacksam för svar

• Maisie
    Ja då är det konstigt att vår VW inte har det trots att det är 2009 års modell. 

Tycker det är svårt att få dit banden men när de väl sitter där är det inte svårt att få fast stolen i bilen. Hade vi haft flera bilar hade vi köpt flera förankringsband så det bara hade varit att flytta stolen.
  • Sisisisi
    farmor pia skrev 2014-04-09 21:06:35 följande:
    vi  har en  Ford 08 och  vi  har inga fästen. Vi skulle vilja ha en godkänt stol för vårat barnbarn finns det någon godkänt stol som man fäster med bältet har inga Isofix o dyl i bilen.

han väger ca 12 kg 1.5 år . Kan någon tipsa oss om någon godkänd stol. Tacksam för svar

Jag tycker att ni ska välja axkid minikid. Sen monteras med bilbältet och underförankringsband som är självspännande. Lättmonterad och har lång användningstid.

Om ni får flera barnbarn så behöver ni inte ändra bälteshöjden utan den ställer automatiskt in sig på rätt höjd när man spänner bältet.
    Keep your child rear facing for as long as possible!

Svar på tråden Bilbarnstol utan förankringsremmar?