Angående förändrade arbetsuppgifter vid graviditet
Hej,
Jag jobbar inom restaurang med arbetsuppgifter som bland annat innebär lyft och mycket, mycket stress. Jag undrar, när man blir gravid, hur ska man komma fram till vilka arbetsuppgifter som är okej? Finns det några riktlinjer eller regler, måste cheferna samarbeta och hjälpa en eller kan de vägra? Mina chefer är av inställningen "passar det inte så kan du dra", mot ALLA anställda där. Den senaste som blev gravid var provanställd och fick sparken efter 5-6 dagar efter att hon berättat. Jag är fast anställd men jag vet att det kommer bli många sura miner från cheferna eftersom jag inte kommer att klara alla arbetsuppgifter. De kommer vilja dra ner på mina arbetstider så att jag inte ska kosta dem pengar, men då minskar ju min SGI? eller? Är det bäst att prata med en BM/läkare/facket innan jag berättar på jobb eller hur ska jag göra?
Kan tillägga att det gäller lite av en riskgraviditet eftersom jag födde för tidigt (16 v. innan BF) förra gången. Så jag vill helst undvika alla besvärande arbetsuppgifter. Jag vill veta så mycket om mina rättigheter, vi har inte rätt att sitta ner alls under våra arbetspass (6-8 timmar) bara på rasten (25-30 min), men när man är gravid kan man behöva sitta mer, dricka, gå på toa och helt enkelt inte överanstränga sig. Kan jag "kräva" dessa extra-rättigheter?
Nu blev det längre än väntat men jag hoppas att någon har lite svar eller råd om vart jag ska vända mig.