• FabulousMom

Angående förändrade arbetsuppgifter vid graviditet

Hej,

Jag jobbar inom restaurang med arbetsuppgifter som bland annat innebär lyft och mycket, mycket stress. Jag undrar, när man blir gravid, hur ska man komma fram till vilka arbetsuppgifter som är okej? Finns det några riktlinjer eller regler, måste cheferna samarbeta och hjälpa en eller kan de vägra? Mina chefer är av inställningen "passar det inte så kan du dra", mot ALLA anställda där. Den senaste som blev gravid var provanställd och fick sparken efter 5-6 dagar efter att hon berättat. Jag är fast anställd men jag vet att det kommer bli många sura miner från cheferna eftersom jag inte kommer att klara alla arbetsuppgifter. De kommer vilja dra ner på mina arbetstider så att jag inte ska kosta dem pengar, men då minskar ju  min SGI? eller?  Är det bäst att prata med en BM/läkare/facket innan jag berättar på jobb eller hur ska jag göra?

Kan tillägga att det gäller lite av en riskgraviditet eftersom jag födde för tidigt (16 v. innan BF) förra gången. Så jag vill helst undvika alla besvärande arbetsuppgifter. Jag vill veta så mycket om mina rättigheter, vi har inte rätt att sitta ner alls under våra arbetspass (6-8 timmar) bara på rasten (25-30 min), men när man är gravid kan man behöva sitta mer, dricka, gå på toa och helt enkelt inte överanstränga sig. Kan jag "kräva" dessa extra-rättigheter?

Nu blev det längre än väntat men jag hoppas att någon har lite svar eller råd om vart jag ska vända mig.      

• Svar på tråden Angående förändrade arbetsuppgifter vid graviditet
  • Litet My
    FabulousMom skrev 2012-03-01 00:30:33 följande:
    Hej,

Jag jobbar inom restaurang med arbetsuppgifter som bland annat innebär lyft och mycket, mycket stress. Jag undrar, när man blir gravid, hur ska man komma fram till vilka arbetsuppgifter som är okej? Finns det några riktlinjer eller regler, måste cheferna samarbeta och hjälpa en eller kan de vägra? Mina chefer är av inställningen "passar det inte så kan du dra", mot ALLA anställda där. Den senaste som blev gravid var provanställd och fick sparken efter 5-6 dagar efter att hon berättat. Jag är fast anställd men jag vet att det kommer bli många sura miner från cheferna eftersom jag inte kommer att klara alla arbetsuppgifter. De kommer vilja dra ner på mina arbetstider så att jag inte ska kosta dem pengar, men då minskar ju  min SGI? eller?  Är det bäst att prata med en BM/läkare/facket innan jag berättar på jobb eller hur ska jag göra?

Kan tillägga att det gäller lite av en riskgraviditet eftersom jag födde för tidigt (16 v. innan BF) förra gången. Så jag vill helst undvika alla besvärande arbetsuppgifter. Jag vill veta så mycket om mina rättigheter, vi har inte rätt att sitta ner alls under våra arbetspass (6-8 timmar) bara på rasten (25-30 min), men när man är gravid kan man behöva sitta mer, dricka, gå på toa och helt enkelt inte överanstränga sig. Kan jag "kräva" dessa extra-rättigheter?

Nu blev det längre än väntat men jag hoppas att någon har lite svar eller råd om vart jag ska vända mig.      
    Denna använde jag mig av: http://www.av.se/teman/graviditet/ Mycket bra info.

Tyvärr betedde sig chefen som ett praktaschle endå, tex skulle jag göra extra mycket lyft och jobba med riskpatienter (psykiatrin) istället för att skära ner på detta, när jag sedan gick till facket och hon fattade att någon såg till mina rättigheter och att jag själv inte var tappad bakom en vagn rent kunskapsmässigt gjorde hon processen kort, mobbade ut mig, såg till att kollegorna hängde på (lätt i en dålig arbetsgrupp) och omplacerade mig sedan.

Nåväl, så behöver det ju inte bli för dig, men chefer kan vara riktiga svin när det kommer till graviditet, även om de allra flesta säkert är bra eller åtminstone är noga med att följa de skyldigheter de har för att slippa reprisalier, men vill chefen få väck en på riktigt så hittar han/hon alltid vägar för det utan att ens andas om att det skulle vara pga graviditet.
  • FabulousMom

Tyvärr är mina chefer också såna. De försökte mobba ut en tjej eftersom de inte längre fick pengar från AF för att ha henne där. Hon var då fast anställd och gick till facket och fick till slut rätten på sin sida. Men hon var nära på att bryta ihop varenda dag tills cheferna la ner mobbingen. Riktigt tråkigt...

• FabulousMom

Tack förresten för länken, precis sån info jag ville ha! Räcker det att vara påläst eller behöver man ha typ läkarintyg eller något?

• Lena

I fallet sitta ner, toalettbesök och dricka vatten har du alltid rätt till korta pauser enligt lagen.

• Vinterankan

Ta kontakt med facket med en gång. Och se till att du får träffa en läkare också som du kan diskutera din oro med också, hon kan nog säga mer exakt vilka moment du inte bör göra och det är ju lättare med ett läkarutlåtande i ryggen. Hoppas att dina kolleger är bättre än din chef och själva känner att de kanske inte har något emot att göra ett extralyft för att du ska slippa.

• FabulousMom

Tack för svar!

Jag har kollat upp lite i Kollektivavtalet som min arbetsplats har skrivit med Facket och så hittade jag en del bra info på Arbetsmiljöverkets hemsida, men jag ska absolut tala med en läkare innan så att jag har "någon på min sida" och gärna ett läkarintyg. Jag hoppas att det räcker, det känns riktigt jobbigt att berätta för cheferna för jag vet vilken dålig stämning det kommer att bli. De kommer göra allt för att trycka ner mig och det är det sista jag orkar när man är känslig och nervös under en möjlig riskgraviditet.   

Svar på tråden Angående förändrade arbetsuppgifter vid graviditet