• anemon1

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

Birgitta 4 skrev 2015-09-12 19:30:51 följande:

Hej!

Jag läser era berättelser och känner igen många bitar av min dotters pappas beteende med manipulation o kontrollbehov

JAG undrar om ni haft någon träff nu i helgen?

Det vore roligt och nyttigt att träffa flera med samma erfarenheter!

Hej, vi var två som fick till en spontan träff i onsdags. Vi planerar fler, då vi vet hur svårt deg är att komma ifrån och göra egna saker, just p g a förhållandet. Vi aviserar i god tid när nästa träff planeras.:)
  • anemon1
    Busarn skrev 2015-09-14 10:34:20 följande:

Hej, hörde inget ifrån er då jag gärna varit med på denna "träff". Hoppas det blir fler tillfälle. Ska gå in och komplettera med min fortsättning och hur det varit sedan jag la in mitt inlägg! Mer kommer.

Hej! Vi ordnar en träff snart igen. När passar det dig bäst? Har du t ex små barn är det ju lite svårare att komma ifrån. ????/TS
  • anemon1
    Vampyrbekämparen skrev 2015-09-17 20:39:32 följande:

Hej alla "offer" till personer med narcissism.

Jag (37 år, man) träffade en söt, charmig, intelligent och spännande tjej (25 år gammal) i maj. Efter ca 2 månader av förälskelse och idealisering, sammansmältning och gemenskap blev vi tillsammans, hon blev min flickvän. Från den stunden ändrades dynamiken i relationen och gradvis blev jag nedvärderad och gradvis drog hon sig undan emotionellt. Hon sade att hon ville höra att jag älskade henne om och om igen. Samtidigt var hon inte längre intresserad av de saker jag ville och slutade tillgodose mina behov allteftersom de uppstod. Hon gjorde detta med extrem känslokyla. När jag reagerade och blev besviken eller ledsen, frustrerad (sexuellt och på grund av utebliven närhet) blev jag istället skuldbelagd och hon gjorde mer av de beteenden jag bad henne att sluta med. Hon brukade bland annat vara helt tyst i flera timmar i sträck (the silent treatment)

Jag blev så knäckt att jag inte kunde tänka klart. Då pratade jag med en vän som rekommenderade mig att ta distans (efter ca två månader av devaluering). Jag gjorde det genom att gå på ett café själv. När jag satt där googlade jag på "energitjuvar" och sedan "narcissism". På några timmar klarnade mönstret och jag insåg att hon stämmer klockrent in på narcissistisk personlighetsstörning. Det gav mig styrka att fatta det LOGISKA (inte känslomässiga) beslutet att lämna henne. Jag sade först att jag "inte vet om vi kan vara tillsammans längre". Hon blev tyst o försvann ur min lägenhet. Hon kontaktade mig igen och igen för att jag skulle besluta mig (dvs ta tillbaka henne). Iställey sade jag att jag beslutat mig för att göra slut. Reaktionen blev som ett bombnedslag och jag såg henne förvandlas till olika skepnader (offer, förförerska, barn, lekkamrat och så vidare). Jag valde att spendera tid med henne under helgen och informerade henne om narcissism och höll fast vid beslutet att relationen är slut. Hon försvann och jag sade att hon inte får kontakta mig, vilket hon heller inte gjort (detta var fyra dagar sedan).

Jag har insett att hon fungerar som en vampyr. Hennes charm och alla hennes sätt att bete sig var till för att isolera mig i sin "grotta". Väl inne i grottan (läs flickvän-pojkvän relationen) började tortyren. Smärtan var oerhört stark och dränerade mig till den grad att jag hade svårt att tänka klart och kände att jag inte orkade göra saker längre. Hon levde under tiden i en fantasivärld där hon såg sig själv som en fantastisk och kärleksfull person. Därför kom uppbrottet som en chock för henne och hon bröt samman. Jag önskar henne allt väl, men jag är övertygad om att jag inte kan leva med henne. Att inte ha kontakt är det enda effektiva sättet att "straffa" en narcissist, eftersom narcissister är beroende av uppmärksamhet för att de existerar, o det spelar ingen roll om upprksamheten är positiv eller negativ. En narcissist utnyttjar människor i sin omgivning och är mästerlig på att manipulera för att få sin egen vilja igenom.

Jag har läst mycket nu (mer än 1000 sidor) och har hittat oerhört bra information som hjälper att inse den hemska sanningen.

Här är en av de källor som jag tycker är bra (Sam Vaknin är en världsledande auktoritet på området):

Http://samvak.tripod.com/faq76.html

Det går sedan att klicka sig fram o läsa om olika aspekter av narcissism.

Bo Sigrell är en svensk författare som skrivit böcker om narcissism. Jag läser "Narcissism - jag, mig och mitt" och den kan varmt rekommenderas. Den går att låna på bibliotek.

Här är en annan bra källa:

www.halcyon.com/jmashmun/npd/howto.html

Jag tyckte denna var intressant:

www.halcyon.com/jmashmun/npd/six.html

Jag har haft turen att inse min situation efter bara fyra månader, men jag förstår er alla som stannat kvar i åratal och ryser vid tanken på att jag skulle gjort det själv (till exempel skaffat barn med henne osv)

Jag hoppas att du som läser detta ska hitta vägen ur detta dödliga och beroendeframkallande gift. Hitta ett sätt att avsluta relationen och därefter är det "no contact" som gäller. Livet väntar utanför grottan, ha tillit till det, du förtjänar att leva!

Mitt tips är alltså att förstå narcissism till en sådan nivå att du kan fatta ett LOGISKT beslut om att avsluta. När du väl gjort det så kommer känslorna att följa.

Kärleksfulla hälsningar

/Vampyrbekämparen

Hej,
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, jag funderar på om det är lite p g a ålder och erfarenhet (37 år) samt ok självkänsla, som gör att du upptäckte så snabbt. Jag var 20 år min man ungefär samma, och de narcissistiska sidorna hos mitt ex var inte så uppenbara i den åldern, och så fanns ju tyvärr en bra "ursäkt" lättillgänglig också - att "han mognar nog med åldern", då man tyckte allt annat var så fantastiskt. Narcissismen tycks bli värre med åren hos de som har NPS.

Det som fick mig att lämna var en speciell hemsk händelse, han tappade den fina fasaden tillfälligt utåt efter en depression (de drabbas av detta ibland, ofta i medelåldern då åldern och "förfallet" i deras grandiositet gör sig påmind), och blev avslöjad med en massa obehagligheter, gjorde därmed bort sig brutalt inför min släkt och vänner.

Ofta är det bara de allra närmaste som får se de hemska sidorna hos en narcissist. Plötsligt blev det mycket synligt vilken hur vidrig och nedlåtade syn han egentligen har på omvärlden/medmänniskor, att han bara intresserade sig för att ge näring åt sina egna intressen (även om den charmiga utsidan visade något annat), en förvriden verklighetssyn där han på riktigt tror sig stå över lagar och ordning.

Fortfarande tycker folk att, "hur kunde du göra dig av med honom, han som var så trevlig"  ("bra jobb, proper, världsvan och snygg tänker de säkert också ..."). Det är väldigt jobbigt att inse det, att de lyckas manipulera och lura så lätt. De tror verkligen på sina lögner, även om de är helt absurda.

Styrkekram (och fortsätt sträva efter "klippa kontakt" hur kämpigt det än är.)
  • anemon1
    Mot nya mål skrev 2015-09-30 12:39:52 följande:

Hej 
    Jag är ny och hittade denna grupp idag. Jag är 45 år och har precis insett att jag lever ihop med en energitjuv. Jag har gradvis blivit alltmer utan energi och trott att det bara beror på mig. Nu har jag tagit bort allt som tar energi (rensat städat målat om alla rum, läst böcker tränat och tagit det lugnt) (har väldigt lite jobb nu och passar på att återhämta mig). Men min energi vill inte komma tillbaka. Jag läste boken av Ingalill Roos och allt föll på plats! Varenda punkt! Jag talade med henne igår och hon var väldigt medkännande och bekräftade allt jag kände. Nu vet jag inte vad jag ska göra....Jag har googlat massor hela natten och hittade denna grupp. Jag vill väldigt gärna träffas och prata. Hur bestämmer ni var vi träffas och vilken tid? 

Hej,

Välkommen, bra att du hittade till denna grupp. Nästa onsdag? 
    Glad
  • anemon1
    Mot nya mål skrev 2015-10-02 14:07:07 följande:

Jag kan också onsdag efter kl 19. Så jag är upptagen på onsdagar 17-19 i stan och varannan fredag heldag. 
    Annars kan jag de flesta tider. Vilka vill träffas? 

Ok, jag har kontakt med en kvinna sedan tidigare genom denna tråd som gärna ses. Återkommer med besked om hon kan efter kl 19 på onsdag i Sthlm (Blå porten).

mvh/Anemon1
  • anemon1
    Mot nya mål skrev 2015-10-02 14:07:07 följande:

Jag kan också onsdag efter kl 19. Så jag är upptagen på onsdagar 17-19 i stan och varannan fredag heldag. 
    Annars kan jag de flesta tider. Vilka vill träffas? 

Ok, jag har kontakt med en kvinna sedan tidigare genom denna tråd som gärna ses. Återkommer med besked om hon kan efter kl 19 på onsdag i Sthlm (Blå porten).

mvh/Anemon1
  • anemon1
    anemon1 skrev 2015-10-03 08:11:03 följande:

mvh/Anemon1
    Ok, träff halv 8 blå porten på onsdag. 
    Glad
  • anemon1
    Busarn skrev 2015-10-09 12:23:15 följande:

Lätt det blir fel, sidan är svår att hantera! Är gärna med vid nästa träff när och om den blir av, jag kan oftast ses efter 18tiden lite beronde på vilken dag i veckan det är.

Busarn skrev 2015-10-09 12:23:15 följande:

Lätt det blir fel, sidan är svår att hantera! Är gärna med vid nästa träff när och om den blir av, jag kan oftast ses efter 18tiden lite beronde på vilken dag i veckan det är.

Hej! Har mailat dig. Det är ingen fara, träffen blev inte av i onsdags för vi var lite för få. Jag tror det är lättare att de som är intresserade skickar någon e-mailadress utanför FM, så kan vi stämma av direkt. Synd om behov finns och man missar inf.

Trevlig helg//Anemon1
  • anemon1
    Sobong skrev 2015-12-10 22:34:40 följande:

Hej!

Kommer det bli fler träffar?

Hej! Jag har gärna fler träffar och "håller i trådarna", det är dock lite knepigt att fånga upp de som visat intresse, många går in och kollar läget här, men med långa mellanrum mellsn gångerna. Vi kan väl försöka i januari? Jag är alltid intresserad av att försöka stötta, om det är möjligt.
  • anemon1
    Indiegirl skrev 2016-01-07 08:12:15 följande:
    Jag har precis lämnat/blivit lämnad av en narcissistisk man som har parasiterat på mig och mina barn i 3 år. Känner igen mig i precis allt som skrivits i denna tråd och nu sitter jag här några dagar in i uppbrottet och mår väldigt dåligt. Är så otroligt äcklad av honom och hur han har använt mig och barnen till att försöka leva ett normalt liv men jag har drivits mot förfall under resans gång.

Var träffas ni? Vilken stad till att börja med?

Behöver all hjälp nu känner jag.
    Hej,

Välkommen hit! Vi har försökt träffas i Stockholm, innerstaden - och bor du långt ifrån går det ju alltid bra att prata av sig här.

Det är väldigt positivt att du avslutat relationen (hur det än gick till). Det är första steget mot att läka och få ett bra liv efter att ha råkat in i en relation med en person med denna störning (mycket,  lite eller tendenser av den).

Jag lämnade min relation för ca 4 år sedan. Det är det ändra rätta. Det finns vissa svårigheter fortfarande då vi har barn. Men jag är en helt annan person idag än när jag levde med honom. Det var en ren hjärntvätt, där man till slut tappar tron på ens förmåga att tänka kritiskt och ta vettiga egna beslut. 
Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning