Inlägg från: Connie07 |Visa alla inlägg
  • Connie07

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

Narvalen skrev 2017-01-08 07:42:37 följande:

Hej Tekla. Det har jag och vill, måste bara råda dig att inte göra det. Det går inte att resonera med en N, det går inte att vinna heller. Man måste veta innan att man är chanslös mot en sådan här person. Det är över tio år sedan för min del, men det är något jag alltid kommer att ångra. Försök hitta en annan lösning om det går, även om han hotar. Fundera på om det verkligen är absolut nödvändigt.

Lycka till

Men om tvisten går till domstolen ,där dom bestämmer?Om narcissist vill att antingen han eller mamman får vårdnaden?
  • Connie07

Mitt ex pratar om att kriga med mig och svartmålar mig framför myndigheter och andra.Du har han talat illa om mig till barnet och försöker hjärntvätta barnet.Han vill att barnet ska välja honom.Så jobbigt och det tar väl aldrig slut.

• Connie07
    Maya75 skrev 2017-11-05 15:14:29 följande:

Detta är typiskt narcissister vad jag förstår. Det värsta är att de ofta sätter det i verket också vad jag läst mig till.

Skulle så gärna vilja ha kontakt med någon som "vunnit" och som fått hjälp av socialtjänsten eller rättssystemet. I och med att de inte gör något olagligt när de försöker vända barnet mot den andra föräldern verkar det vara ett välkänt men osynligt problem.

Ja,det skulle jag ochså vilja veta.Just den här känslan att förlora mitt barn,för att pappan vill ha makten.Och då skulle han vara glad ochså,för att få mig kalla idiot och värdelös.Vi har haft kontakt med myndigheter och han visar sig vara rik och fin pappa till dom.Ändå berättar jag all misshandel och thot för dom.Sen är det lugnt ibland och när han vill något,då kan han samarbeta normalt.Men inte annars.Försöker minimera kontakten med honom.
  • Connie07
    Maya75 skrev 2017-11-05 15:27:11 följande:

Såg myndigheterna vad han gjorde? I vårt fall gör pappan det ganska öppet men har ändå inte fått hjälp. Men nu verkar en på Familjerätten inse situationen så jag hoppas få hjälp där.

Myndigheterna gör inte så mycket.De tittar mest att han inte skadar barnet nu.Vissa har gett förslag att jag ska ansöka enskilt vårdnad.
  • Connie07

Jag vågar/orkar inte ens tänka på nytt förhållande.Efter allt jag gått igenom och är fortvarande fast i eftersom vi har barn tillsammans.

• Connie07

Vissa dagar går jag på knäna och är ledsen.Samtidigt hatar jag den makten han har att få mig att må dåligt.Jag vill inte må dåligt!Är det noll kontakt som gäller när han inte kan samarbeta,och beter sig som dum i huvudet.

• Connie07
    anemon1 skrev 2018-01-07 10:25:18 följande:

Det är tyvärr noll-kontakt som gäller, det är så lätt att i början av separationen försöka hitta vägar till samarbete och att man blir glad när hat byts till "välvillighet", men viktigt är att i ALLA lägen med en narcissist minnas, att inget är på riktigt. Det är det som är det svåra.

För att läka måste man vara "isolerad" från narcissisten och inte nappa på kontaktförsök (vilka kan vara vad man själv uppfattar som ren provokation från narcissisten).

Enkel regel: Ger du energi (svarar dem), så får de energi att fortsätta - om och om igen. Slutar du svara och reagera, så klingar det hela slutligen av. Det kan ta ett tag, men till slut hittar de ett annat offer att dra energi ur.

Håller med.Tack för ditt svar.
  • Connie07
    Fridiii skrev 2018-01-07 23:40:12 följande:

Jag undrar om min sambo kan ha en narcissistisk personlighet, mycket stämmer med det tycker jag. Han är lättkränkt, aggressiv, tycker bara att han har rätt, gör aldrig några fel. Sker det något negativt är det andras fel och jag är alltid orsaken till att vi bråkar. Om jag säger att jag blir ledsen när du säger eller gör en viss sak säger han bara jag har inte gjort något fel. Han är rätt ytlig eller han vill handla över sina förmögenheter, inga större saker men ändå. Han låter inte mig få prata eller diskutera om något alls medan man ska ställa upp för honom och diskutera hans "problem". Han har varit våldsam mot mig tyvärr vid olika tillfällen, alltid med alkohol inblandat (ingen bortförklaring), kan inte be om förlåt. Han är rätt empatilös och har svårt att förstå att andra människor känner annorlunda än han själv. 

Har du funderat att lämna honom?Låter som det är nåt honom,känner igen beteendet en del tyvärr.Vad jobbigt det är att ha göra med sån person och så blir man lätt hjärntvättad ochså.Jag lämnade,men det tog lite tid.
  • Connie07
    Fridiii skrev 2018-01-09 00:19:49 följande:

Det går nog inte en dag längre utan att jag tänker den tanken. Men det är svårt också, vi har ett litet barn och jag älskar/hatar honom väl på något sätt. Svårt att förklara. 

Förstår att det är svårt att lämna ,när man har barn tillsammans .Men han respekterar inte dig och behandlar dig illa.Du är värd mer.
  • Connie07

Sen ändrar barnets pappa ibland ,när det gäller samarbete .Han spelar fin man och säger att han var en bra man och pappa.Även fast han har misshandlat mig psykiskt och fysiskt.Ingen förståelse.Det säger han ofta när vi samarbetar hur fin han är.Orkar inte ha med honom att göra .Men måste höra det där,dörren är öppen.

• Connie07
    Kronika skrev 2018-01-24 08:14:09 följande:

Jag håller på att gå under. Är totalt nedbruten, tömd på energi. Jag orkar inte mer. Jag når inte fram till honom, vad jag än säger eller vad jag än gör så upphör det att existera när han vill. Känns som att han vill att jag ska må dåligt. Han tar allt personligt, även om jag inte håller med honom om en världslig händelse, så tar han det som ett personangrepp fast jag försöker vara tydlig att man inte behöver tycka likadant om precis allt, att det är fullt normalt. Men han blir galen. Han börjar till och med klaga på att det är mitt fel att han inte klarar av att hålla på speciellt länge när vi har sex. Jag ska ständigt be honom om ursäkt, för att jag glömt fråga honom något eller glömt erbjuda honom min hjälp när jag inte ens vet om att han behöver min hjälp. Det är orimliga krav han ställer på mig. Jag har frågat var hans beteende kommer från, vad det beror på, vad hans anklagelser och ständiga misstänksamhet kommer från, men varje gång blir han irriterad, vresig, snäsig och arg. Han fortsätter anklaga mig för saker, ställer ultimatum han inte själv kan leva upp till och blir arg när jag påpekar det. Allt är bra så länge jag håller med honom om precis allt, så länge jag byter ut mina åsikter mot hans åsikter, så länge jag lyckas förekomma honom med att erbjuda min hjälp, så länge jag ger upp min rätt till respekt och integritet. Jag förstår inte denna maktkamp och denna ständiga misstänksamhet från hans sida.

Det är han som har problem och du kan inte lösa detta.Allt är bara ditt fel,fast egentligen är det inte så.Bli fri från sån person.Du kommer att må mycket bättre utan sån sjuk typ.
  • Connie07

Hur ska man bäst bemöta en narcissist som vill skrämma en,ge dåligt samvete och trycka ner er?Kan tyvärr inte blockera honom helt eftersom vi har barn ihop.

• Connie07
    anemon1 skrev 2018-06-02 08:56:19 följande:

Jag skulle rekommendera att:

vara saklig

artig

aldrig lämna ut någon personlig information om dig själv

stryka medhårs på samma sätt som om du skulle ha haft att göra med t ex en väldigt besvärlig kund (de har ju alltid rätt). Tappa inte humöret ...

aldrig kritisera(!)

Det är nog bra beteende!Dock känns det svårt att leka ängel med en jävel.Om du förstår vad jag menar.
Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning