• Marie 1

Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning

Tekla75 skrev 2016-06-19 13:08:47 följande:

Jag befinner mig i klon av en narcissist där jag och våra två gemensamma barn måste komma loss, bli fria och fly. Är tråden aktiv? Vi bor i Sthlm, vill få råd, prata med andra i liknande situation, finns ni därute? :)

Lyckats lämna och har också två barn. Hur långt i processen har du kommit?

Marie
  • Marie 1

Tror ni att en sådan person går att leva med om personen verkligen vill förändra sig?

• Marie 1
    ella84ella skrev 2016-07-10 21:29:27 följande:

Nej. Det kommer hela tiden finnas med. Inte värt att gå och leva i det/i väntan

Tror du det går att leva med en sådan person om man vet om alla drag och inte går in i fällorna? Tänker pm man ser det som en svaghet personen har bara..
  • Marie 1
    Narvalen skrev 2016-07-11 10:01:29 följande:

Hmm...just det här med att ha barn tillsammans. Man blir inte riktigt fri. Jag försöker vara en stabil mamma och pratar öppet med dom för jag tror på att inte sopa under mattan. Inte snacka skit om pappan utan hjälpa barnen med öppna frågor. Hur de känner etc. Är det konstigheter berättar dom och jag försöker hjälpa, men jag märker att det är tätande att ha en pappa som har denna märkliga störning. Det tar jättemycket energi för mig att hela tiden ha tentaklerna ute, för jag vet strimmats lilla felsteg från mig gör att han "hugger". Svårt att leva så här. Är det någon som är med om något liknande?

Bor ni tillsammans? Har också barn med en och han har klart någon form av psykopati/narcissism. Barnen förstår än så länge inte men de kommer göra det när de blir äldre. Hur gamla är era barn?
  • Marie 1
    Anna227 skrev 2016-07-11 07:47:27 följande:

Om man har barn tillsammans så tror jag att det är omöjligt. Förr eller senare går narcissistens beteende ut över barnen. Och en person som psykiskt misshandlar sina barn och använder dem som verktyg för att få sin vilja igenom skulle jag inte i längden kunna älska eller leva med.

I annat fall vet jag inte. Jag skulle inte klara det, att ständigt vara så på min vakt mot den person i livet som ska stå mig närmast.

Är så kluven. Vi har barn tillsammans. Kan det vara så att han kommit till insikt när hans familj försvann? Skulle han inte bara gått vidare ned någon annan om han inte genuint brydde sig om sina barn?
  • Marie 1
    Anna227 skrev 2016-07-11 11:41:23 följande:

Jag är osäker på hur du menar... men jag tror att det är väldigt ovanligt att en narcissist kommer till insikt, har eller får självinsikt.

Och vad innebär det att genuint bry sig om sina barn? Kan en narcissist genuint bry sig om någon eller är det bara kontroll och maktutövning?

Jag för min del har "gått vidare med någon annan" dvs gift om mig efter en skilsmässa och jag bryr mig genuint om mina barn. Jag vill bara inte leva med mitt ex längre.

Vad har dina barn för relation till sin pappa nu?

Jag vet inte om han har bara en släng av det om du förstår? Mycket tydde på det när vi var tillsammans men samtidigt drack han mycket då, nära på att bli alkoholist. Nu har han slutat med det och ändrat på mycket i sin livsstil som då var negativt.

Vet inte hur mycket av hans beteende berodde på alkohol och andra yttre omständigheter..
  • Marie 1
    Anna227 skrev 2016-07-11 14:43:44 följande:

Men beter han sig inte längre som en narcissist menar du? Går han att samarbeta med, visar han empati?

Barnens relation är olika beroende på ålder och mognad samt "utvaldhet". Från "mednarcissist" (jag hoppas det är en tillfällig överlevnadsstrategi) till totalt avståndstagande från narcissisten. Det är tonåringar det handlar om här.

Han har gått att samarbeta bra med de senaste 8-9 månaderna. Betalat sina skulder och varit schysst att ha att göra med. Dock har han inte behövt ta något ansvar alls för barnen. De har träffats men bott hos mig. Kanske därför det fungerat så bra.

Empati vet jag inte om han har... Det kan ju vara en fasad det han visat men han påstår sig sakna osv..
  • Marie 1

Kan man ha en släng av narcissism eller är det svart eller vitt? Antingen är man det eller inte.

• Marie 1

Min sambo var hemsk under tiden vi levde ihop. Inte hela tiden men den psykiska misshandeln fanns ständigt närvarande. Aldrig fysiskt dock. Han styrde allt vi gjorde. Tappade vänner för att han hade åsikter om dem, kunde vara att de var för fula, för ointelligenta mm.

Lång historia kort- Jag tog barnet och drog! Första halvåret var terror från hans sida där jag satte hårt mot hårt. Efter det lugnade han ner sig och hade långa samtal med en vän som känner honom och hans svagheterna väl. Han har slutat supa och ändrat en del annat i sitt liv som handlar om yta till mer jordnära. Upplever att det verkar som han ruskats om rejält och inser vad han förlorat. Eller är det bara ett spel?

Hur vet man vad som är vad? Han har kanske problem med det sociala och sin egen självkänsla. Hans uppväxt har präglats av misshandel och ingen av föräldrarna har brytt sig. Han har under sin uppväxt inte fått någon bra förebild hur relationer ska fungera.

Är det någon som tagit upp med sin partner att de har narcissistiska drag? Hur har de då reagerat?

• Marie 1
    JeanetteL skrev 2017-06-20 10:15:02 följande:

Hej

Jag är en kvinna som har genomgått en relation under 10 år med en person som har utövat både fysiskt och psykiskt våld mot mig. Vi har 3 barn tillsammans som också har fått vara med om en massa..Jag har nu lämnat relationen och mår inte bra..Jag har blivit väldigt isolerad och under vårat förhållande vilket har resulterat i att jag inte har några vänner kvar.

Nu undrar jag om det finns någon därute i liknande situation som vill träffa någon att umgås med, stötta varandra, prata, gå ut?

Ja, som föregående undrar jag om du bor i Sthlm?
  • Marie 1

Träffas gärna. Ojämna veckor är bäst för mig men kan eventuellt ändå - får se efter datum är bestämt.

• Marie 1
    Connie07 skrev 2018-06-01 21:43:35 följande:

Hur ska man bäst bemöta en narcissist som vill skrämma en,ge dåligt samvete och trycka ner er?Kan tyvärr inte blockera honom helt eftersom vi har barn ihop.

Har också separerat från en narcissist/psykopat. Vi har barn. Gått flera år.. han släpper inte taget. Dock har jag eget boende och vi är inte "ihop" men han tjatar och tjatar.

Tyvärr önskar jag han träffar någon ny snart. Synd för henne men jag vill bli fri!
  • Marie 1
    anemon1 skrev 2018-06-08 18:17:35 följande:

Ja, tyvärr fungerar det så, en blir fri - en annan blir fångad. Men det gäller ju att rädda sig undan sin egen undergång, så det är ingen vettig människa som skulle kritisera någon som gör just det. Räddar sig.

Det är enda vägen ut. Synd att han har svårt att skifta fokus. Går väl inte in att en tjej inte vill ha honom - Guds gåva ..

Din utförliga beskrivning (några inlägg tillbaka) är precis på pricken beskrivet. Så mycket igenkänning.
Svar på tråden Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning