anemon1 skrev 2016-07-11 15:13:09 följande:
Ja, absolut - vi hade en fruktansvärt jobbig grej med fritidsaktiviteter. Det är så ofattbart vilka grymma saker de kan utsätta deras egna barn för. Det hela slutade med att det ena barnet undviker aktiviteter, för det var "fel" val hon gjort och det straffade han med "silent treatment". Jag funderar på att ta mina barn till någon vi kan prata med tillsammans när de är äldre. Mitt eget barn som nått tonåren har frågat "vad är det för fel på pappa, berätta?". De får givetvis skador av det som händer, och de reagerar som man skulle göra naturligt (kämpar emot = förödande) tills de upptäcker vilken dominans de är utsatta för.
Det hjälper en i kämpandet att se narcissisten som en 2-åring i sina instinktiva reaktioner. Man måste sträva mot 0-kontakt. Klippa deras vägar till att påverka en.
Mina barn, iallafall tonåringen vet vilken dominas han utsätts för och han vet också att han är maktlös, så han har gett upp så att säga. Är det inte hemskt.
Att prata med någon utomstående tror jag är jättebra. Min yngste ska prata med skolkuratorn i höst har vi bestämt. Skolsköterskan är bra också, men verkar inte ta på allvar. Svårt att få tag på en bra terapeut bara. Jag har själv sökt i Göteborgsområdet men det är som att leta efter en nål i en höstack.
Att kämpa mot 0-kontakt är det ultimata, men det går ju inte om man har barn ihop.