Stödgrupp för partner till narcissistisk personlighetsstörning
Hej!
Hade tänkt starta egen tråd gällande narcissism men såg denna och tänkte att ni har nog mkt råd och tips.
Var på en utbildning i december och den handlade om narcissism och jag fick rysningar. Detta var beskrivning om min pappa och syster. Min syster stämmer in på varje punkt. Hon är martyren, har sin egen verklighet, säger man sin egen åsikt så smäller det. Har hon ett projekt som handlar om henne är hon i sitt esse. När detta tar slut blir hon deprimerad och "alla är elaka mot henne". Utåt ser hon ut som den mest perfekta. Vältalig, vältränad och alltid snygga kläder. Ingen som inte ingår i vår familj skulle kunna tänka sig vilka vansinnes utbrott hon kan få och skuldbelägga.
Hon har sökt hjälp en gång för depression. Men efter några omgångar så sa psykologen att hon inte behöver gå mer då det är hennes utlandsfödda make och familj som gör att hon mår så här. Psykologen blev också omkull snackas om att alla andra är så dumma. Att hennes man står ut efter 20 år är nog för att han är van med temperamentsfulla kvinnor. Det är det enda jag kan tänka mig.
Att jag skriver här är för att jag visade min mamma om narcissism i helgen. Hon blev helt chockad. Efter nästan 50 år av att blivit nedtryckt att det är hon som är problemet så grubblar hon mkt på vad hon gjort för fel i framförallt min systers uppfostran. Som tur är lever inte mina föräldrar ihop. Så hon har inte pappa efter sig på det viset längre. Men min syster är på min mamma väldigt ofta i perioder. Denna helg har hon haft hysteriska samtal ca 6 ggr i flera timmar. Syster bor inte i samma stad som oss men vissa ggr mamma och syster ses har hon gått på mamma handgripligen. Mamma är opererad för hjärtat och går på kontroller flera ggr/år. Hon har veckokontroll av bortrycket denna vecka. Hon ser att trycket blir sjukligt förhöjt efter dessa samtal och går inte ner på flera dagar efteråt. Hon är snart 70 år och min syster är snart 40.
Jag är även orolig om vi tänker scenariot att maken och jag omkommer(vilket man inte ska tänka på men då den psykiskaohälsan är så brutal där kan jag inte i perioder sluta tänka på det). De som skulle vara "aktuella" att ta hand om våra barn är min syster med sin familj eller makens bror med sin familj. Skulle de ställas mot varandra i en kontroll är min syster den perfekta familjen. De båda har bra jobb och bor i 5 miljoners villa i en bra förort till Sthlm. Den "perfekta fasaden". Min svåger med familj har några betalningsanmärkningar bor i ett litet radhus som skulle behövas renoverad en del mm. Systern skulle få barnen, det vet jag. Men jag vet att barnen skulle bli psykiskt nedtryckta där. Hos min svåger skulle de ändå få mer kärlek. Väntar nu tredje barnet så därför jag funderar. Kan man skriva testamente om detta?
Kan man söka kuratorskontakt för egen del för att få hjälp hur man ska hantera min syster?
Ursäkta för det jätte långa inlägget! Första gången jag lättar mig utanför familjens väggar. Finns så mkt frustration och sorg.