• Chatz

Vietnam tillbaka

Läste just på Adoptionscentrums hemsida att de fått auktorisation för Vietnam:

"Adoptionscentrum har fått auktorisation för förmedling av adoptioner från Vietnam efter ett uppehåll på två år. Det finns nu goda förutsättningar för att samarbetet med Vietnam ska kunna återupptas under 2012."

Någon som vet om någon annan organisation sökt auktorisation för Vietnam?

• Svar på tråden Vietnam tillbaka
  • Hjärtat längtar

Åh vad roligt! Skrattande Underbart att det startas upp i Vietnam igen, det behövs med tanke på alla långa väntetider i övriga länder, och med tanke på barnen som behöver familj så klart! Skrattande
    Undra vad de kommer ha för krav och kötid. Undrar av ren nyfikenhet, inte för egen del! Vi ska ju adoptera från Taiwan!

• Hej och Hopp

Är SÅÅÅÅ glad!

Jag har hört att BFA och jag tror även FFIA avvaktade vilket svar som AC skulle få - men att de är beredda att skicka in en ansökan de med.

• Chatz
    Hej och Hopp skrev 2012-02-27 18:37:04 följande:
    Är SÅÅÅÅ glad!
    Jag har hört att BFA och jag tror även FFIA avvaktade vilket svar som AC skulle få - men att de är beredda att skicka in en ansökan de med.

Tack för svar. Härligt att du hört att både BFA och FFIA sannolikt följer AC:s exempel. Är också väldigt nyfiken på vilka krav och vilken kötid som kommer krävas.

Skönt med lite positiva adoptionsnyheter - för oss köande - som omväxling.
  • Hej och Hopp

När man läser på danska sidor så hittar jag inga särskilda krav.

Tidigare så godkände ju vietnam dem som hade godkänt medgivande helt enkelt

Kötid - ja det kommer kanske att kräva en del år i Sverige skulle jag tro.

Många ensamstående om inte annat som inte kommit fram i några köer trots många års köande...      

• Nahoj23

Öppnar BFA ska vi adoptera därifrån.
    Vi har kötid från 2008, tjohoo!

• Humblebee

FFFIA har precis ansökt om auktorisation för Vietnam står det i deras nyhetsblad idag.

• Ceciliastockholm

Nahoj23 - vet du hur kötiderna ser ut hos BFA, hur ni ligger till? Fantastiskt att Vienam öppnar igen :)

• Nahoj23
    Ceciliastockholm skrev 2012-02-28 11:19:44 följande:
    Nahoj23 - vet du hur kötiderna ser ut hos BFA, hur ni ligger till? Fantastiskt att Vienam öppnar igen :)
    De har inte sökt auktorisation ännu men de ska göra det.
    Vet inte ännu någonting om vare sig regler eller kötider, tyvärr!
  • vem vet

När Vietnam stängde så hade de sista som fick barn via BFA en kötid från våren 2006.

Förmodligen har väl dock många av de som har så bra kötid istället fått barn från andra länder och därmed använt sitt könummer, eller av annan anledning inte är aktuella/intresserade av adoption via BFA längre.

Kötiden som krävs nu beror nog mycket på om ensamstående fortfarande kommer att kunna ansöka på samma villkor som paren, eller om ensamståendeansökningarna kommer att kvoteras såsom sker från en del andra länder när det gäller ansökningar till Vietnam. Det finns nog många ensamstående med väldigt bra kötid (som kanske genomfört en adoption via en organisation, men har kvar ett bra könummer i annan organisation).

• Hej och Hopp

De sista som fick barn via AC hade en kötid från slutet av 2005.
    Om man tittar i kölistorna till alla länder hos AC så hittar man 3 personer med kötid från 2005 men det kan ju finnas fler som inte har medgivande just nu.

Själv har jag kötid från januari 2006 och syns inte i några listor - än!    

Svar på tråden Vietnam tillbaka