• Chatz

Vietnam tillbaka

Läste just på Adoptionscentrums hemsida att de fått auktorisation för Vietnam:

"Adoptionscentrum har fått auktorisation för förmedling av adoptioner från Vietnam efter ett uppehåll på två år. Det finns nu goda förutsättningar för att samarbetet med Vietnam ska kunna återupptas under 2012."

Någon som vet om någon annan organisation sökt auktorisation för Vietnam?

• Svar på tråden Vietnam tillbaka
  • Hej och Hopp

Hoppas verkligen att AC vet vad de talar om när de tror att det ska kunna gå så fort som att det sätter igång redan under 2012.

De brukar ju vara väldigt försiktiga med att ge positiva prognoser så det känns hoppfullt måste jag säga!

• Nahoj23
    Hej och Hopp skrev 2012-02-28 15:08:55 följande:
    De sista som fick barn via AC hade en kötid från slutet av 2005.
    Om man tittar i kölistorna till alla länder hos AC så hittar man 3 personer med kötid från 2005 men det kan ju finnas fler som inte har medgivande just nu.

Själv har jag kötid från januari 2006 och syns inte i några listor - än!    
    Bra kötid Cool
  • hellokitty1

Humblebee, vad står det mer i FFIAs nyhetsbrev? Jag har inte fått det?

• Dinopino

Låter ju hur bra som helst!

Men var det inte så att Vietnam skulle införa typ samma system som Kina med sn-lista? Var läste jag det?

<> Felix qui potuit rerum cognoscere causas <>
  • Dinopino

Och det kan ju vara ett bra alternativ för ensamstående nu när FFIA flaggat upp för 2 års väntetid i Indien... vad de fått den siffran från är däremot en gåta...

<> Felix qui potuit rerum cognoscere causas <>
  • Skalman

Jag blev nyfiken och kollade lite på Danmarks sida, de har väl fortsatt med adoptioner från Vietnam efter det att Sverige stoppade det. Nu kommer säkert nya regler, men det som verkar gälla där är att man får ha lägsta ålder 0-36 mån. samt att högst 25% av ansökningarna får vara ensamstående.

Men jag har också hört att det skulle bli som Kina vad gäller sn-lista, kanske läste det här på familjeliv...

Någon som hört/vet något om vad som kommer gälla? Tänker på ålder på barn, beräknad väntetid etc.

• vem vet

Har för mig att jag läst någonstans om att organisationerna skulle få tilldelat "vanliga" barnbesked i förhållande till antalet SN-barn som organisationen placerar. Ju fler SN-barn som placeras desto fler barnbesked från den vanliga kön till den organisationen alltså.

Det enda jag hört om ålder på barn och beräknad väntetid är att det är högst osäkert och att det förväntas att bli högre ålder och längre väntetider än vad det var före stoppet.

• Hjärtat längtar

Det är ju bra att de har anslutit till Haagkonventionen iaf! Det borde väl betyda att det inte blir så lång väntan mellan BB och RB eller?

• Hej och Hopp

Längre väntetider?

Vilka väntetider tänker du på?
    För att få skicka till landet,väntan i landet på bb eller väntan på att få hämta hem barnet.

Det jag har läst är att det kommer att vara fler steg innan man får bb - man söker föräldrar längre tid i provinsen och sedan centralt så barnen kommer vara lite äldre vid bb. Å andra sidan så verkar det som att tiden mellan bb och rb ska bli kortare.

(hur det kommer att fungera i praktiken är ju en annan femma)         

Svar på tråden Vietnam tillbaka