Inlägg från: saramandis |Visa alla inlägg
  • saramandis

Har PCO och planerar syskon.

Grattis till plus Meja2011! Och FruSen ser ett väldigt tydligt steck, så det där är ju ett plus! Vad roligt för dig,
    GrattisGlad
    Måste ju kännas som en lättnad nu när det äntligen blev resultatGlad

Själv väntar jag på ägglossningen, kanske kommer denna helg eller nästa vecka,hoppas de blir som förra månaden då jag kände av ägglossningen.
    Känner verkligen att de är på tiden med ett syskon och en mammaledighet nu, men det känns långt borta just nu, just nu känner jag att de aldrig kommer att hämta, det känns hopplöst emellanåtRynkar på näsan

Har inte fått någon tid heller, men hoppas de ringer snart...

miracle maker skrev 2012-09-06 10:31:53 följande:

Jag har varit borta från tråden ett tag, men kul att mötas av glada nyheter när man är tillbaka. Supergrattis till plusset, Meja!! Har inte läst så långt tillbaka, så kanske jag missat fler plus här?

Själv har jag inga goda nyheter att komma med. Var hos gyn igår och gjorde VUL efter min tredje dos pergotime, 7 tabletter den här gången. CD13 igår och jag hade flera små (för små) äggblåsor på ena äggstocken och en stor (för stor, 29mm) på andra. Så det blir troligtvis ingen ÄL den här cykeln heller. Läkaren vill inte skriva ut mer Pergo utan tycker vi ska byta taktik. Hon pratade om gestagen för att förkorta mina cykler, men när jag kom hem och läste på om det låter det inte som ett bra alternativ. Om jag förstått det rätt fungerar det ungefär som Provera, alltså med att provocera fram en blödning, men är inte ägglossningsstimulerande. Spontant så förstår jag inte hur det ska hjälpa mig och jag börjar bli väldigt stressad och desperat, men samtidigt får man väl vara ödmjuk inför läkarnas kompetens och lita på att de vet vad de gör.

Jag ska på återbesök i början av nästa mens för att kolla om äggblåsan försvunnit och diskutera hur vi går vidare. Skulle verkligen vilja testa med en dubbeldos pergo innan vi ger upp det. Eller är det så att den stora äggblåsan jag har beror på överstimulering? Blev så ledsen efter vulet igår så missade att fråga om en massa saker.

Hoppas på att det blir ägglossning snart, nån gång måste den väl komma med tanke på all stimuleringGlad

• saramandis

I dag ringde de från IVF-kliniken och vi ska påbörja behndlingar jag ska lämna prover på Fredag och mannen ska göra sperma prov på Måndag och på Tisdag ska vi på lärkarbesök. Blev lite förvånad över priset de skulle kosta 3000 kr för alla de proverna och undersökningarna, plus ev andra besök som kostar 500 kr/besök. Känns lite onödigt att göra alla prover igen som jag tog senast jan 12. Jag hoppas bara att jag får pergotime sen då eftersom det är därför vi söker dit?

Hur var det för er Treasures? Behöver lite råd nu Glad

• saramandis
    Treasures skrev 2012-09-10 21:26:03 följande:
    Saramandis - va bra att de hörde av sig så pass snabbt ändå. Vi behövde inte göra nån utredning hos dem, sannolikt för att vi utreddes i Skellefteå då vi försökte få vårt första barn. Vi hade bifogat resultatet från den utredningen så de fick se vad som gjorts då. Sen hade vi ju knappt ett halvår innan blivit gravida spontant så i och med det visste de ju att min mans simmare sannolikt fortfarande var ok. Kan hålla med dig att det känns lite onödigt att ta om proverna, de borde ju kunna få reda på resultaten från dem. Fråga på om du funderar på mer.

Ja hon sa att de inte har något samarbete med kvinnokliniken på Nus men att man kunde ju begära ut de jornalerna, men att de var bäst att ta nya tester som var mera aktuella =) Kanske lika bra? blevska ringa och kolla i morgon om jag kan få ut de papperna. Hon sa först något om att sen får ni träffa en läkare som avgör om ni får IVF-behandling eller inte, jag blev helt paff, jag sa bara men vi ska inte göra någon IVF-behandling, man måste väl ändå prova annat innan?

De jag är rädd för är att de ska säga att  inte får pergotime, och sen har man betalat massa pengar helt i onödanRynkar på näsan
  • saramandis
    Treasures skrev 2012-09-10 21:53:37 följande:
    FruSen - så var det flr mig sist med, blev nekad VUL både av de som behandlat mig och KK här i stan. Vi vände oss då privat. Likadant var det i vintras när jag småblödde och var orolig, vi fick gå privat....fick sedan tjata mig till en tid då jag redan fått dommen för att få komma och hjälp med att ta bort det som inte kom ut av sig själv. Berättade för läkaren att det värsta var att behöva tjata sig till hjälp då man redan var helt förkrossad och svag så hon skrev i min journal att vid enöra ny graviditet skulle jag få komma vid besvär el oro och det gick ju bra den här gången. Hade eg tänkt vänta och gå privat när de öppnade, men då fick jag ju ont och deb där cystan så jag fick ju komma till KK iaf.

Vad tråkigt att man ska behöva tjata om att få hjälp efter att man gått igenom en sådan jobbig sak.

Ja jag skrev vad vi ville ha hjälp med, och vad vi ville ha hjälp med. Men de var ju en sjuksköterska jag pratade med och de är ju läkaren som ska av avgöra vd man ska få för hjälp. Men får man bestämma mycket själv hur man ska lägga upp det? Tyckte du sa det tidigare? Kan de neka när man betalar för privat hjälp?
  • saramandis
    FruSen skrev 2012-09-10 21:56:25 följande:
    Menvad konstigt, tar de förgivet att ni vill göra IVF på en gång? Vad sa de när du frågade om annat än IVF?
    Jag menar, då ni har ett barn sedan tidigare borde ju din mans spermier vara ok, när du dessutom har PCO är det kanske rimligast att prova pergotime först....

Ja, men de var sjuksköterskan som sa det, de är läkaren som sen ska avgöra vad man ska få Glad

Jag hoppas att jag får pergotime eftersom de är privat och man betalar själv? Hur var det för dig? Gick du privat eller via landstinget? fick du rätt hjälp på en gång?
  • saramandis
    FruSen skrev 2012-09-10 22:24:25 följande:
    Gick via landstinget. Kontaktade gyn här i Piteå primärt pga min oregelbundna mens. Läkaren tog först en massa uppgifter om detta och först då berättade jag att vi försökt få barn ett bra tag. Sen gjorde hon vul och konstarade min PCO-äggstockar. Hon pratade då om att skulle det visa sig att jag har PCO/PCOS skulle vi prova med primolut och pergotime för att framkalla mens och äl. Fick återkomma ca en vecka senare för att lämna hormonprover och fick sedan svar på dessa att jag har PCOS. I brevet hade läkaren skrivit att hon skickat recept på pergotime till apoteket så då var det bara att hämta ut och börja.

Känner inte till något privat alternativ här,  faktiskt.. ? Ja, kanske i Luleå då.

De gick ju snabbt och smidigtGladJa det är väl bara att vänta och se hur det blir, om en vecka ska vi dit på läkarbesök, så fick en tid snabbt i alla fallGlad
  • saramandis
    Treasures skrev 2012-09-11 20:11:40 följande:

Jag vet inte om man kan säga att man får bestämma mkt själv....de säger väl vad de tycker verkar vara bäst för varje enskilt par. För oss så föreslog läkaren precis det jag hade hoppats på eftersom vi gått igenom allt det här innan och det fungerade då. Men jag tycker ju ändå att man borde har lite mer att säga till om eftersom man betalar för allt själv, men kan man inte komma överens så kan man ju välja att inte ta deras hjälp. Egentligen kan man ju tycka att ni borde få komma på ett vanligt läkarbesök först à 500:- och där diskutera med läkaren hur ni ska behandlas/utredas innan man drar igång en stor utredning som kostar jättemkt. Vi blev ju kallade till ett läkarbesök och där bestämdes hur vi skulle gå vidare på kliniken.

Ja man tycker ju att det skulle vara lämpligt med ett läkarbesök först för att höra vilka möjlighet som finns får oss, samtidigt förstår jag om de vill prover och undersökningar att gå på innan de säger så mycket mera. Jag vet inte hur vi ska göra, vill ju samtigt ha hjälp nu! Min sambo tycker att vi ska vänta och försöka "ett tag till" men samtigt tycker jag att de tar så mycket på mig rent pykisktRynkar på näsan
  • saramandis
    Treasures skrev 2012-09-11 20:44:26 följande:

Förstår att det känns veligt nu, och jag förstår att du känner dig stressad, jag var precis likadan. Vi hade ju bara gjort två egna försök efter missfallet då jag kontaktade dem, men allt kändes bara så hopplöst med en cykel som kunde diffa ganska mkt, så för mig tog det bort mkt stress.
    Kan du inte ringa dem och höra om ni inte kan få komma på ett läkarbesök och prata om hur ni har tänkt det och vad de har att erbjuda innan ni drar igång hela utredningen? Då får ni ju chans att ställa alla frågor ni har och fundera lite till på hur ni vill göra. 
    Tack för att du orkar svara på alla mina frågorGlad

Ja, jag tror också att stressen påverkar mycket, eftersom jag blev spontant gravid med dottern och då kände jag inte någon stress. Men det är så svårt att påverka stressen. Ska kanske ringa i morgon, ska även fråga om man måste lämna spermaprov eftersom de troligtvis är hos mig probelmet sitter. Man kan ju förstås inte veta helt hundra, men man kanske kan få göra provet senare?
  • saramandis
    GladFruSen skrev 2012-09-11 21:23:21 följande:
    Det skadar ju inte att ringa och fråga. Då du har pco och blivit gravid spontant tidigare så är det ju lite som du säger, problemet "borde" ju sitta hos dig (om jag får säga så, låter hemskt ju!) och problemet att du inte har ägglossning.. Håller med Treasures, ring och fråga om du inte kan komma på läkarbesök först och ställ frågor osv

Vi har nu bestämt oss att vi gör utredningen trots allt, känns bra. Kanske man kan minska stressen lite i alla fall Glad

Vi ska dit på Tisdag så vi får väl se då  Glad
  • saramandis
    Treasures skrev 2012-09-12 17:19:46 följande:
    Vad bra att ni kommit fram till ett beslut! Jag skulle bli mkt förvånad om det blir nån annan behandling än Pergotime till en början iaf efter utredningen. Lycka till!

Ja jag hoppas det! Tack!
    FruSen skrev 2012-09-12 17:36:01 följande:
    Det blir nog jättebra!
    Bollen är i rullning i alla fall
    Hoppas ni inte behöver vänta så länge på att få svar från proverna ni kommer lämna

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.