Inlägg från: miracle maker |Visa alla inlägg
  • miracle maker

Har PCO och planerar syskon.

Treasures skrev 2012-07-26 22:36:21 följande:
    Hur går det för er andra? Meja - när har du bim? Några symtom? Miracle maker - hur går det för er? Visst har du ätit dina piller klart nu och inväntar ÄL?

Här går ingenting som det ska... läkaren ringde om provsvaret från blodprovet från förra cykeln, hon trodde inte jag hade haft äl. Nu är jag på dag 13 men har inga känningar och heller inga förhoppningar om äl denna cykel heller. Hade äl-flytningar dag 6-7 (men inga andra känningar) och sen bruna flytningar dag 9 så min kropp verkar vara helt ute och cykla.

Känner mig ganska modlös och uppgiven för tillfället, jag var inte alls inställd på att det skulle bli så mycket svårare den här gången.  
  • miracle maker

Treasures, hur mår du nu? Fått tid till VUL än? 
    Själv är jag uppgiven... dag 16 idag men fortfarande inte någon äl i sikte. Hoppas på att få dubbelkur nästa cykel, men just nu känns det knappt lönt att testa, känns som att kroppen lagt av fullständigt. Hur var det för dig förra gången -ingen äl med enkeldos men äl direkt med dubbeldos?

Jag förstår inte varför det inte funkar nu när det gick så bra med första barnet. Väger jag för lite? Är jag för stressad? Jag vet inte hur jag ska få upp vikten, särskilt inte när man inte ska äta kolhydrater. Och jag vet redan nu att jag har en enormt stressig höst framför mig, jobbmässigt såväl som privat. Jag känner nästan för att gå direkt på ivf den här gången...

• miracle maker
    Meja2011 skrev 2012-07-28 20:55:43 följande:
    Vi med pco är är ju oftast kolhydrats känsliga, så jag har valt bort potatis, ris och pasta, inget bröd och äter väldigt mycket keso, nötter, frukt, knäckebröd med 0,5 gram kolhydrater per skiva, men så unnar jag mig lite gott 1 gång i veckan=) Och på 1 månad har jag gått ner 8 kg=)  Ville bara dela med mig av det;) Känns skönt att ha tappat lite innan det flyttar in någon=)  Snart dax för mig att börja testa=) äl + 10 idag. Har haft sån extrem mensvärk idag och brösten har ömmat, och har känt av foglossningen igen=/ Hoppas H O P P A S att jag inte inbillar mig allt=( 
    Meja 11-11-23

Hur har det gått, har du tagit nåt test än? Håller tummarna för dig! Är även nyfiken på vilket knäckebröd du äter?
  • miracle maker

Här är det inget nytt sen sist... dag 28 idag och jag väntar på om mensen ska komma självmant eller om det blir provera igen. Tror knappt på någon mens den här månaden eftersom jag inte ens varit när att ägglossa. Väntar även på att läkaren ska ringa upp i början av veckan med resultatet från blodprovet. Hoppas på att få en dubbelkur pergo utskriven till nästa cykel, nu har jag ju inte haft äl sen i april så det känns ganska motigt just nu.

• miracle maker

Treasures, vad otäckt med din cysta. Tror de att den kommer försvinna av sig själv? Hoppas det går bra på onsdag och härligt att få se lilla pyret igen iallafall!
    Har du ätit Metformin konstant eller hur fungerar det? Jag vet ju om att jag har ganska svajigt blodsocker så det kunde säkert vara en god idé. Funderar fortfarande på att göra ett seriöst försök med lchf också. Jag vet bara inte om det är viktigast att få upp vikten ett par kilo eller strypa kolhydraterna? Både och, antar jag, om det nu går ihop.

Fru Sen -ja, jag har ätit två enkelkurer Pergo nu. Första gången kändes det som att äl var nära, hade alla symptom men fick aldrig plus på stickan. Den här gången har jag inte känt minsta lilla så jag hoppas dubbelkur funkar bättre. Med första barnet fick jag äl direkt av enkelkur så jag var inställd på att det skulle funka nu med.  

Meja -håller tummarna för att du får ditt plus nu!  

• miracle maker
    Treasures, vilka goda nyheter! Skönt att cystan minskar och pyret växer!

Hur går det för er andra? Meja & Saramandis, har ni fått mens eller plus än? FruSen, vad jobbigt att inte kunna sova ordentligt. Funkar inte sömnen så funkar inget annat heller oftast. Kan du inte försöka få din sjukskrivning förlängd? Äter du pergo nu, eller? Förlåt att jag är så dåligt uppdaterad!

Läkaren ringde  nyss och meddelade vad jag redan visste, att blodprovet inte visade på någon äl. Ska nu fortsätta med enkeldos pergo, men äta från dag 3-9 istället. Kommer även följa upp med vul. Någon annan som testat samma upplägg? 
  • miracle maker
    FruSen skrev 2012-08-16 22:14:18 följande:

Ja, en tablett i sju dagar ska jag äta. Tycker det känns lite märkligt, har googlat lite men inte stött på någon annan som fått samma ordination. Hade hoppats på en dubbelkur och tvivlar starkt på att 7 tabletter ska räcka för att ge äl. Blir så väldigt stressad också, känner att jag inte har tid att kasta bort 5-6 veckor på en (nästintill) enkelkur till!! Inte konstigt du är stressad om du haft osäker anställning i alla år! Jag har själv gått på både timanställning och vikariat men har äntligen fått fast nu. Hoppas det löser sig till det bästa för dig oavsett om du väljer att plugga eller ej. Hoppas du får en tydlig äl om någon vecka nu också så du slipper det bekymret iaf!
  • miracle maker

Treasures och FruSen: tack för pepp. Jag ska köra stenhårt på lchf också och hoppas att kombinationen med fler tabletter gör susen. Orkar inte med en cykel till utan äl. Senaste äl kom spontant i april. Härligt att du verkar svara bra på pergon FruSen! Bara att köra allt vad ni orkar nu

• miracle maker
    saramandis skrev 2012-08-21 19:47:26 följande:

Jag har tagit två tester från Clearblue, och båda visar ett tunt typ sytrådssteck? Har aldrig fått så tidigare, har läst att de är andra som fått de och då var det spök test. Men ska ta ett nytt test i morgon med clearblue, som ju borde vara säkert och bra, tycker man ju =) 
    Hur har det gått för dig? Hoppas på ett bredare och tydligare streck nu!

Min mens är nu på g, började få bruna flytningar i måndags och igår kom det lite rött också, men idag har det än så länge inte kommit varken rött eller brunt (ursäkta äckliga detaljer...   ) så jag vet inte hur jag ska räkna dagarna. Ska ju börja med pergo på dag 3 och göra vul dag 14-15 men nu är jag helt förvirrad! Hur räknar ni när mensen velar så?
  • miracle maker
    FruSen skrev 2012-08-24 05:55:36 följande:
    Min velade också så... började redan på lördagen men först på måndagkvällen kom den igång "på riktigt" så jag räknade från måndag eftersom jag hade typ spottings då och under söndagen...

Min kropp blir bara konstigare och konstigare för varje månad tycker jag... hade mörkbruna/blodiga spottings måndag till onsdag, INGENTING igår, och idag är det klarrött blod men bara väldigt lite och ingen mensvärk. Första riktiga mensdagen brukar jag annars alltid blöda störtfloder och ha massa mensvärk. Jag räknar ändå idag som dag 1 tror jag, men VUL:et som jag bokade in i onsdags (på det som jag trodde var dag 1) blir då dag 13 istället för dag 15. Men så får det bli, orkar inte hålla på och hatta lika mycket som min mens

Hur går det för er andra?  
  • miracle maker
    saramandis skrev 2012-08-23 20:41:41 följande:

Har testat med digitalt i dag och tyvärr var det negativt Rynkar på näsan 

Nej, attans vad tråkigt!! Men du får snart komma till på ivf-kliniken va? Hoppas det går snabbt och smidigt och ni snart får hjälp. Jag tyckte iaf att det kändes lite bättre när jag fick kontakt med en läkare, även om jag ännu inte svarat på någon behandling."Det kommer bli en bebis" sa hon till mig förra veckan, och det är ju hoppingivande att hon är så säker på det att hon vågar säga så. Och om man ska tro min läkare så blir det i stort sett alltid ett barn, om man kunnat få ett barn innan. Lite hopp för alla här i tråden alltså  

Trevlig helg allihopa! 
  • miracle maker
    saramandis skrev 2012-08-25 17:56:54 följande:
    Vilken bra läkare du verkar ha, det är ju precis såna saker man vill höra, när man har börjat tappa allt hopp om att kunna bli gravid Glad Ja jag förstår inte varför andra barnet ska vara så svårt att få till, första gick ju på en gång för oss, hur var det för er?   

Samma här, första barnet blev till på första försöket med enkelkur pergo. Var visserligen andra kuren, jag ägglossade redan på första kuren men låg däckad i influensa så vi fick aldrig till något försök då. Men som sagt, plus på första försöket med pergo så det var ju annat än nu.

Jag har insett att jag nog inte kommer få någon riktig mens den här månaden. Fredag och lördag blödde jag ut lite slemhinna på förmiddagarna, men ingenting alls eftermiddag/kväll/natt... men eftersom det varit klarrött och slemhinna så antar jag att det ändå är min "mens" så jag kommer faktiskt börja med mina pergo idag och hoppas på det bästa... Håll tummarna för mig nu allihopa att jag får ägglossning den här gången!

FruSen, härligt att din ägglossning funkat! Njut av smärtan    
  • miracle maker

Jag har varit borta från tråden ett tag, men kul att mötas av glada nyheter när man är tillbaka. Supergrattis till plusset, Meja!! Har inte läst så långt tillbaka, så kanske jag missat fler plus här?

Själv har jag inga goda nyheter att komma med. Var hos gyn igår och gjorde VUL efter min tredje dos pergotime, 7 tabletter den här gången. CD13 igår och jag hade flera små (för små) äggblåsor på ena äggstocken och en stor (för stor, 29mm) på andra. Så det blir troligtvis ingen ÄL den här cykeln heller. Läkaren vill inte skriva ut mer Pergo utan tycker vi ska byta taktik. Hon pratade om gestagen för att förkorta mina cykler, men när jag kom hem och läste på om det låter det inte som ett bra alternativ. Om jag förstått det rätt fungerar det ungefär som Provera, alltså med att provocera fram en blödning, men är inte ägglossningsstimulerande. Spontant så förstår jag inte hur det ska hjälpa mig och jag börjar bli väldigt stressad och desperat, men samtidigt får man väl vara ödmjuk inför läkarnas kompetens och lita på att de vet vad de gör.

Jag ska på återbesök i början av nästa mens för att kolla om äggblåsan försvunnit och diskutera hur vi går vidare. Skulle verkligen vilja testa med en dubbeldos pergo innan vi ger upp det. Eller är det så att den stora äggblåsan jag har beror på överstimulering? Blev så ledsen efter vulet igår så missade att fråga om en massa saker.

• miracle maker
    FruSen skrev 2012-09-06 11:41:54 följande:
    miracle maker - vad tråkigt! Visste inte att äggblåsor kunde bli för stora ? Du kan ju ringa till gyn igen och fråga det du glömde fråga igår. Har du fått göra vul efter varje dos pergo?

Nej, de hade semesterstängt när jag tog de två första kurerna så då gjorde jag inget vul utan enbart blodprov som inte visade på någon äl. Usch, det här är inte roligt längre... någon annan här som testat gestagen?? Det känns verkligen som att gå på helt fel håll, jag vill ju ha ägglossning och inte någon blödning...

Hur går det för dig? Dags att testa snart va?   
  • miracle maker

Men du är ju gravid!!! Vad roligt otroligt vad bra det går här i tråden, hoppas det smittar av sig till oss andra med! Gå och gör maken glad nu!

• miracle maker
    FruSen skrev 2012-09-06 20:26:14 följande:
    Tack!! Jag känner mig dock så nojjig, är rädd att jag bara inbillat mig (var precis likadan då jag var gravid med dottern, gjorde säkert 15 tester innan jag vågade tro på det). Känns lite taskigt också, jag som kom in i tråden så mycket senare än många av er borde ju inte plussa så tidigt liksom... Känns orättvist faktiskt.. :-/

Så får du inte känna, du ska bara vara glad! JAG blev glad
  • miracle maker
    Treasures skrev 2012-09-06 21:54:15 följande:
    Miracle maker - Så himla trist. Att "bara" ta gestagen känns ju lite som ett steg tillbaka kan jag tycka. Om Pergotime inte fungerar brukar man ju gåvidare med hormonsprutor, men samtidigt känns det inte som att du fått prova Pergotime tillräckligt än. En paus och att ta det där gestagenet så du får blöda ut ordentligt och kanske den äggblåsan som var för stor försvinner mha det och sedan prova dubbeldos Pergotime med VUL. Hejjar än en gång för Metformin, för mig fungerade det ju så när vi kämpade för att få vår dotter. Enbart Pergotime gav inget resultat inte ens med trippeldos, men med Metformin började det hända grejer....fast det krävdes trippeldos ändå. Kollades ju aldrig med VUL då så jag vet ju inte hur det såg ut därinne, men blodproven visade ju att ingen ÄL skett och så. Hoppas det blir nån ordning på det där, det är ju ganska svårt att komma med motförslag till vad läkaren säger, men om du vågar kan du ju prova iaf.

Ja, det är lätt att tänka att man ska be om det ena eller det andra, men när man väl sitter där öga mot öga med läkaren så känner man sig så otroligt liten och utlämnad. Det känns ju som att jag är helt beroende av henne för att kunna bli gravid och jag är rädd för att förolämpa henne genom att framstå som någon hobby-expert som inte litar på hennes kompetens utan tror mig veta bäst själv... men om jag inte får pergotime nästa gång kommer jag med all säkerhet bryta ihop och det kanske ändå är en bättre approach än att bara klampa in där och ställa en massa krav 

Jag fortsätter med lchf och hoppas att det hinner ge effekt till nästa cykel. Läkaren sa faktiskt flera gånger under vulet att mina äggstockar var väldigt fina och jag kunde inte längre se några pärlband, så det känns ju faktiskt ganska hoppfullt. Även slemhinnan var bra så förutsättningarna känns ju ändå ganska goda bara jag får igång min ägglossning. Har även köpt rosenrot idag, men vet inte om jag ska våga äta dem eller om jag bara riskerar att störa hormonerna mer nu med både pergotime och lchf?

• miracle maker

Jag har inte heller skrivit på evigheter och jag är inte heller gravid än. En operation pga cysta i ena äggstocken, två blockerade äggledare och två missfall sen jag sist skrev, så syskonverkstan är minst sagt kämpigare än jag räknat med. Försöker glädja mig åt att jag åtminstone har en äggledare med passage nu, att jag fått igång ägglossningen och blivit gravid två månader i rad, med ägg från båda äggstockarna. Har precis börjat en ny kur pergo nu och hoppas att det snart ska vara min tur.

Grattis alla ni som äntligen fått era plus, och lycka till ni som också fortfarande kämpar! 

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.