Inlägg från: saramandis |Visa alla inlägg
  • saramandis

Har PCO och planerar syskon.

TheBlueOcean skrev 2012-12-04 21:58:17 följande:
    Hoppas det är så då
    Hur har det gått?
  • saramandis

På vilken dag fick ni ägglossning när ni åt pergo?
    Är på dag 14 nu och inget positivt ägglossningstest än, tycker att ägglossningstestet från billiga tester ser positivt ut, men tar jag ett clearblue får jag ingen glad gubbe Rynkar på näsan
    Har inte gjort nått VUL än eftersom jag legat hemma med magsjuka, men ska ringa och kolla om jag kan komma och göra ett nu när jag är frisk. Vill ju veta om dubbeldos funkar eller om jag måste prova trippeldos. 

• saramandis
    Sessan4 skrev 2012-12-12 19:40:00 följande:
    Hej! får man hoppa in på ett hörn? Glad

Snabb story : Började i bebisverkstaden för 8 år sedan, testat 1 omgång pergo för längesedan och gjort 3 IVF (fick en underbar dotter som nu är 3 år på 3:e försöket) haft 1  missfall, gått ner i vikt och blivit sugen på syskon.

Jag har pco och det är troligen därför som jag inte blir gravid spontant. Jag har regelbunden mens och ägglossning men tydligen omogna ägg eller nåt. På fredag börjar jag min första Pergotimekur av 3. Läkaren sa att chansen att bli gravid ökar något med åldern när man har pco, då pco:n brukar lugna sig (vad nu det betyder). Funkar inte det så gör vi nog ett IVF försök!

Fru Sen : Twins!! låter som enäggs Flört Lycka till!!
    Välkommen Sessan4!
    Roligt med nya medlemmar i trådenGlad

Har lite frågor om IVF, vilka behandlingar får man prova innan de blir aktuellt med IVF? Är det bara Pergotime och om de inte funkar går man direkt vidare då till IVF-behandling?
    Själv är jag nu på dubbel kur av pergo, som jag inte vet än om de hjälp eller inte? Ska väl kolla med VUL i veckan. Jag fick också höra att de blir bättre när man blir äldre, men vad hjälper de mig, vill ju ha barn nuGlad 
    Hur gammal är du? Jag är 28 år. Fick ni betala nått för att göra IVF? Har hört att de är olika från Landsting till Landsting? 
  • saramandis
    lotteri skrev 2012-12-17 15:07:35 följande:
    Jag har ätit min första kur pergotime, och jag fick äl dag 15 (jag tempar och dag 16 fick jag tempökning som fortfarande håller sig hög).

Jag hoppar också in som nykomling: Har en dotter på 2,5 år. Försökt få syskon i 1,5 år. För ett år sedan fick jag missfall i v 6. I slutet på oktober fick jag konstaterat pco av IVF-kliniken i Umeå. Har sedan hunnit med en omgång med pergotime singeldos, odlat fram en äggblåsa som släppt och nu har jag dpo 12 och väntar med spänning på resultatet.
    Välkommen Lotteri, vad roligt med nya medlemmar från Umeå, går också på IVF-kliniken i Umeå och är
    supernöjd Glad
    Vad bra att de tog sig på enkeldos, är inne på min andra dubbeldos av pergo och de verkar inte villa ta sig,
    tyvärrRynkar på näsanHade ni svårt att få första barnet?
  • saramandis

Var på mitt VUL i dag och de verkar inte som dubbeldos pergo (andra försöket) hade gett resultat, gjorde dock VUL på dag 19. Men tydligen så ska jag prova en gång till med dubbeldos och se och det kan funka, annars blir det trippeldos eller så kan man välja att få ta sprutor. Känns lite tråkigt nu, hade lite hoppet uppe att bli gravid innan årets slut, men men man får väl försöka hålla modet uppe. Vi har försökt nu i 1 år.

Treasures fick ni välja när du tog trippeldos, alltså mellan trippeldos eller sprutor? Han sa att de helst inte skriver ut trippeldos.Nån som vet varför? Är risken stor att man blir överstimulerad?

• saramandis
    Treasures skrev 2012-12-17 22:50:26 följande:
    Saramandis - nej det var ju när vi fick landstingshjälp för att få vårt första barn och då ville de att man skulle ha provat trippeldos innan remiss skickades till Ivf-kliniken för sprutor. Första försöket med trippeldos fick jag inte Äl så då ville de att vi provade en till medan vi tog endel prover som skulle tas innan man fick remiss vidare och då fick jag ÄL men blev inte gravid. De tyckte då att vi skulle avvakta i väntan på tid för att börja med sprutor men jag bad om att få försöka en gång till medan vi väntade och då fungerade det perfekt och jag blev gravid! Så remissen hade ju gått iväg och efter vi gjort ett tidigt VUL så kunde den makuleras!
    Vad skönt att höra att ni också hade problem med trippeldos, då känns det inte som man är ensam om det, om du förstår vad jag menar. Känns lite jobbigt just nu, och överallt omkring mig ploppar de upp gravid magar och folk som väntar barn, man blir ju inte mindre stressad då precis.
  • saramandis
    lotteri skrev 2012-12-18 16:36:42 följande:
    Eftersom jag fick äl på min första dos har jag lite dålig koll på hur det fungerar. Provar man samma dos flera gånger trots att det inte stimulerat några blåsor? Jag frågar dej samma sak som Treasures, visste ni om din pco innan första barnet eller försökte ni länge innan ni fick hjälp?
    Ja detta blir mitt tredje försök med dubbeldos, fick en cysta vid första försöket, så den låg i vägen för en ägglossning då, men den är borta nu Glad
    Tror att de helst inte vill skriva ut trippeldos, för att de innebär för stora risker, så därför blir det ett sista försök med dubbeldos, och om de inte funkar sprutor eller trippeldos.
    Vi hade inga problem med första barnet, var inte planerat och kom utan att vi ens försökt. Hade oregelbunden mens då också, så blev väldigt förvånad att de gick så fort, hade förväntat mig att de skulle blir svårt att bli gravid. 
  • saramandis
    Treasures skrev 2012-12-18 21:35:56 följande:
    Jag förstår precis vad du menar och jag vill verkligen peppa er så att ni inte ger upp för att det inte fungerar på en gång utan att man får prova olika doser/metoder.
    Nej ge upp kommer jag aldrig att göra, vi får väl göra IVF i värsta fall GladVet du föresten om man får betala själv om man gör IVF för att få syskon eller om Landstingen i västerbotten står för det? Har läs nått, om att de ger tre försök men gäller de även om man kan syskon?
  • saramandis
    Treasures skrev 2012-12-18 22:49:39 följande:
    Nä med syskon får man bekosta allt själv. Men vad bra om de ökat till tre försök för de som kämpar för första barnet, tidigare var det bara ett.
    Det är ju himla dåligt tycker jag, landstinget är så himla snåla, har inte haft nån nytta av deras hjälp. Får inget bra svar på  hur det egentligen funkar, och vad de kostar, ska fråga nästa gång, även om de känns som att de är långt bort, kan de ju ändå vara bra att veta vad som gäller =)

• saramandis
    Nca skrev 2012-12-19 15:05:54 följande:
    Denna omgången har jag ätit dubbeldos. Är på CD 16 och än har jag inte haft ÄL. Konstigt med tanke på att jag med enekldos fick äl dag 14. Hur funkar detdär med äl? Kommer jag inte få någon denna månad? Har alla som ätit pergo härinne plussat någon gång? Detta blir ju bara min andra kur men det känns redan helt hopplöst :(
    Du är inte ensam om att känna så, är nu inne på mitt tredje försök på dubbeldos och ingen äggblåsa änRynkar på näsan
    Men konstigt att enkeldos funkade och inte dubbeldos.De kan ju fortfarande vara så att den är sen ägglossningen, man kan ju få den så sent som dag 19, har jag läst att nån fått den Glad Tar du ägglossningstest?
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.