Inlägg från: saramandis |Visa alla inlägg
  • saramandis

Har PCO och planerar syskon.

TheBlueOcean skrev 2012-10-18 17:47:00 följande:
    Ingen framgång här direkt. förutom att jag lyckats gå ner minst 1 kilo första veckan med medicinen jag fick för skörldkörteln. Ska maila dem någon dag tror jag men samtidiigt är jag rädd för att göra de arg eller så genom att ifrågasätta hans beslut så han vägrar ännu mer sen :/

Vad bra att vikten går åt rätt håll i alla fall, kämpa på man kan ju alltid prova att ringa igen och ifrågasätta måste man ju fåGlad Har du ätit pergo med första barnet? Eller blev det spontant?
  • saramandis
    TheBlueOcean skrev 2012-10-21 23:43:36 följande:

Det gick spontant på andra försöket så nu känns det som vi "straffas" för att det gick så enkelt sist....

Ha samma här, det funkade på första försöket, känns jobbigt nu att behöva kämpa så för tvåan, men man har ju i alla fall ett barn, man får väl vara glad för det. Men känns jobbigt när alla andra runt om en skaffar syskon och då kommer ju frågan upp, "ska inte ni ha ett syskon snart?"

Hur går det för dig? Har du ringt än? 
  • saramandis
    FruSen skrev 2012-10-26 20:30:56 följande:
    Ojdå, jag visste inte att skyddet mot röda hund kunde försvinna?

Åh, vad jag känner igen det där. "Men när är det dags för er igen då?" osv osv.
    Hur går det för dig nu, verkar dubbeldosen göra något? har du fått/ska du göra vul?

JA det är verkligen irriterande, som att det skulle vara självklart att man ska ha en tvåa, finns ju faktiskt dom som nöjer sig med ett barn.

Äter provera nu fram tills tisdag och sen hoppas på att "mens" kommer så att jag kan börja med dubbeldos.   Ska göra VUL denna gång också, hoppas hoppas på resultatGlad
  • saramandis

Välkommen Alivia, vad roligt med nya medlemmarGlad

Vilken fin bild Treasures, vad mysigt för er att se vad som rör sig där inneGlad

Själv tar jag min sista provera tablett i morgon, så är ju bara att invänta mens då och sen dubbeldos av Pergo och hoppas på att de funkar.Skrattande

• saramandis
    Alivia skrev 2012-10-29 21:56:14 följande:
    Tack! Känns roligt att vara här :)

Ja, det är alltid skönt att veta och prata med andra som har samma problem, man känner sig inte så ensam om problemet då.

Har en dotter som är 08, så vi börjar också få lite panik med syskon, fördelen är väl att de är ganska stora och kan klara sig ganska bra själv när de får ett syskon så det är ju bra.

Går ni via lanstingen eller privat? Är ju olika de där här där jag bor måste man söka privat för att få pergotime, lanstinget hjälper inte till med syskon Rynkar på näsan

• saramandis
    GladAlivia skrev 2012-10-30 21:28:01 följande:
    Jag håller med. Jag har nosat runt här inne rätt länge, men det är ju mycket roligare att synas och höras :)

Vi går privat. Det blev så automatiskt, jag fick tips om en gyn med PCO som expertområde och gick till henne i 25-årsåldern (är 33 nu). Sedan gjorde jag en konisering pga cellförändringar för fem år sedan och fortsatte göra efterkontrollerna hos privatgyn eftersom sjukhuset "tappade bort mig". 

Dock innefattas min privata gyn av högkostadsskyddet och vid det förra besöket nådde jag upp till frikort, vilket känns som ett slags absurt belöning i kampen för syskon. Det här blir som sagt mitt första pergotimeförsök. Jag har haft relativt regelbunden ÄL sedan jag slutade med p-piller i april, ibland kan ju en graviditet "bota" PCO, men jag har inte blivit gravid och mensen har blivit allt sparsammare, nästan obefintlig. Gyns teori är att jag får utslag på ÄL-testet fast jag inte ägglossar, (och mens exakt 14 dagar senare) min teori är att slemhinnan är alldeles för tunn. Så just nu testar vi hennes teori kan man säga, hon tog blodprov förra cykeln som visade på ÄL. Den här mensen var också lite rikligare, men jag har ätit kosttillskott för slemhinnan, så det kan ju lika gärna bero på det.

Slemhinnan har hon inte mätt, så om jag har tur stämmer det hon säger och jag får hjälp av pergo. På måndag kommer jag få svar på en rad blodprov som tagits också, sköldkörteln bland annat. 

Oj, vad långt det blev. Det är mycket tankar som snurrat de senaste månaderna, första barnet fick vi på första försöket. Det kändes helt overkligt då, men nu känns det istället helt overkligt att det någonsin skulle bli ett plus på stickan och i slutändan ett barn. Men jag försöker släppa stressen över att åldersglappet blir stort mellan eventuella syskon och försöker tänka på hur stor glädjen kommer bli att lyckas efter så lång väntan... Och så kommer hon ju minnas dagen då hon blev storasyster också, det gör en ju kanske inte om det bara är ett par år mellan :)

Går också privat eftersom inte Landstinget hjälper till, men har varit bra hitills, man får ju bättre och snabbare hjälp då i alla fall, dock kostar det ju eftersom man också måste betala själv.

Ska denna månad prova dubbeldos eftersom enkeldos inte visade något på VUL, ska du göra något VUL? Man brukar ju göra de första gången man tar Pergo så de ser hur många ägg som mognat.

Fick också första barnet på första försöket eller vi hade väl inte försökt så mycket, förstår inte varför det     
    ska vara så svårt denna gång Vill också ha syskon som alla andra, fick veta i dag att en på jobbet ska ha barn igen, surt vill också ha, varför ska de vara så orättvist. Men är självklart glada för deras skull, men samtidigt, lite avundsjuk Flört

• saramandis
    Alivia skrev 2012-10-31 10:20:30 följande:
    Jag ska på UL på tisdag, gyn var ledig denna vecka och hade ingen tid förrän tisdag. Hon frågade om jag ville avvakta med pergo en månad, för att kunna få ÄL-en övervakad, men jag sa att jag gärna provade ändå. Hon sa att eftersom det var enkeldos så var risken för överstimulering inte så stor (även om risken/chansen för att fler ägg släpper ju är större) 

Visste du att du hade pco inför första barnet, eller fick du veta det inför nästa?

Vad spännande att se hur det ser ut, hade själv inget ägg vid enkeldos, men hade nästan förväntat mig det eftersom jag haft problem med att få ägglossning. Så dubbeldos kanske gör susen, bara mensen kommer nu då...

Visste inte att jag hade PCO när jag fick första barnet, hade väl misstäkt att de var något som inte var som det skulle, eftersom jag hade så otroligt oregelbunden mens, ett år hade jag mens ca 1-2/ggr/år.
     Men eftersom dottern kom till snabbt så var det inget jag brydde mig om då. Sen har vi väntat ganska länge med syskon (vilket jag ångrar nu) men var en ganska jobbigt när min dotter föddes så man vill ju inte heller brånska in i något.

Visste du det med första barnet?   
  • saramandis
    barbarmama skrev 2012-11-04 20:02:11 följande:
    Hej igen tjejer!
    Idag till min förvåning, så fick jag starkt utslag på ägglossningstesterna. Jag skulle egentligen bara testa och se hur stor skillnad det var på Testlagrets och Traderas ägglossningstest. Och jag fick ju resultat, jag tror Traderas tester är känsligare och därav ger det ett starkare positivt resultat. Men bäggde visar ju på att jag ska ha ägglossning snart, det är ju tydligt. MEN, som många gånger förrut, (pga PCOS) så släpper inte ägget när det väl är moget, så det är inte alls säkert att ägglossning sker tyvärr. Men jag hoppas verkligen och därför ska vi se till att mysa och hoppas på ett positivt resultat på gravtest på BIM 19 november. 

Vad roligt att du fick positivt resultatGlad

Har du ätit pergotime eller är det en egen ägglossning du fått?

Själv fick jag min mens i dag efter att ha ätit provera, så om fem dagar blir det dubbeldos av pergotime, hoppas hoppas att det fungerar denna gång med dubbeldos. Så spännande och se.       
  • saramandis
    Nca skrev 2012-11-05 15:09:24 följande:

Skulle vilja ställa en fråga till er som äter/ätit pergotime.
    Jag ska påbörja min första kur om fem dagar, men jag har inte fått någon tid till VUL som många tycks få utan läkaren sa att jag skulle göra ett blodprov på cykeldag 21. Någon som vet varför inte jag får VUL? 

Vad konstigt, det brukar man ju få eftersom de är rädd för att för många ägg ska lossna. Är det enkeldos du äter?

Ringde själv och bokade en tid i dag och den skulle bokas på dag11, fick inte boka en dag senare, då blev de en dag tidigare istället. 
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.