Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Rätt till fritids?

Punkster skrev 2012-02-27 18:04:58 följande:
    Jobbar på fritids. Visserligen är inte denna typ av frågor min sak att hålla reda på, utan skolkansliets, men jag ska försöka svara ändå. 

Eftersom du är föräldraledig så har pojken inte rätt till plats, såvida det inte föreligger särskilda skäl. Vad som är särskilda skäl avgör skola och föräldrar i samråd med t.ex. Bup, läkare, skolsköterska, kurator eller liknande. Visserligen är du inte barnets vårdnadshavare, du är hans styvmor. Men eftersom ni bor i samma hushåll så tror jag det inte spelar någon roll. Mao så TROR jag att skolan har rätt att säga att du kan vara hemma med honom, trots att du inte är vårdnadshavare på pappret. Men som sagt, jag kan ha fel.

Å andra sidan så låter ju en ADHD-diagnos som alla skäl i världen att få en plats av särskilda skäl, speciellt om Bup eller läkare kan intyga det. Och då kvittar det om du är hans vårdnadshavare eller ej eller om du är föräldraledig eller ej.

Hoppas det löser sig för er! 
    Eftersom du arbetar på fritids borde du veta om att regeringsrätten har i en dom fastslagit att omsorgsbehovet grundar sig på vårdnadshavarnas tider, oavsett om de lever ihop med en annan. Denna dom gäller alla kommuner i hela Sverige  (alltså även de kommunen du arbetar på).
  • sextiotalist
    Punkster skrev 2012-02-28 07:02:32 följande:
    Kanske har du rätt, jag borde kanske känna till det. Det ingick i varje fall inte i utbildningen. Och det är ingen jag stöter på i mitt vardagliga arbete. Placeringar, ansökningar, regler kring vistelsetider och liknande sköter skolkansliet, iaf där jag jobbar. Vi ute i verksamheten tar så att säga "vad vi får".
    Nåja, jag tror inte de fokuserar på lagstiftningen kring detta under utbildningen, eftersom lagar av dessa slag är färskvara. Men just denna dom är över 15 år gammal, men som du skriver, besluten tas på annat håll
Svar på tråden Rätt till fritids?