• MitaB

Rätt till fritids?

Hej
    Jag undrar om någon vet hur det funkar med Fritids?? Min styvson bor hos oss på heltid och har haft fritids efter skolan tidigare. Nu är jag mammaledig och då är vi tydligen inte berättigade någon fritidsverksamhet för honom längre? Till saken hör att pojken har ADHD och behöver VERKLIGEN den stunden på fritids 2-3 dagar i veckan. Jag har hört att man kan söka dispans för barn med "särskilda behov" men rektorn verkar inte vara på samma bana som jag. Även personalen på fritids tycker att han borde få gå och de märker att han behöver det. Har även intyg från hans läkare på Bup.
    Någon som känner till skollagen eller liknande som vet vad som gäller?
    Har hört att fritidsvistelsen inte ska baseras på styvföräldrns sysselsättning utan på vårdnadshavarens arbetstider?!
    Ska ge mig på rektorn i veckan igen, därför jag söker lite mer info här för att veta vad jag kan komma med...

(Bonus) David Dec 2003... Tilda Maj 2010... Bebis Nov 2011...
  • Svar på tråden Rätt till fritids?
  • Lena

Vistelsetid på fritids och dagis ska bara bero på vårdnadshavarens tider. Kräv er rätt!

• Punkster

Jobbar på fritids. Visserligen är inte denna typ av frågor min sak att hålla reda på, utan skolkansliets, men jag ska försöka svara ändå. 

Eftersom du är föräldraledig så har pojken inte rätt till plats, såvida det inte föreligger särskilda skäl. Vad som är särskilda skäl avgör skola och föräldrar i samråd med t.ex. Bup, läkare, skolsköterska, kurator eller liknande. Visserligen är du inte barnets vårdnadshavare, du är hans styvmor. Men eftersom ni bor i samma hushåll så tror jag det inte spelar någon roll. Mao så TROR jag att skolan har rätt att säga att du kan vara hemma med honom, trots att du inte är vårdnadshavare på pappret. Men som sagt, jag kan ha fel.

Å andra sidan så låter ju en ADHD-diagnos som alla skäl i världen att få en plats av särskilda skäl, speciellt om Bup eller läkare kan intyga det. Och då kvittar det om du är hans vårdnadshavare eller ej eller om du är föräldraledig eller ej.

Hoppas det löser sig för er! 

• Tjollerfia

Om du inte är hans vårdnadshavare har han rätt till fritids även om du är hemma.

• caliningrad

Det later att ingen vill ha denna AHDH (en till!) pojke...

Skulle mitt barn ga pa fritids med stokiga barn som har mojlighet att stanna hemma skulle jag gora allt jag  kan for att de pojkarna skulle stanna hemma istf att stora andra barn.

• sextiotalist
    Punkster skrev 2012-02-27 18:04:58 följande:
    Jobbar på fritids. Visserligen är inte denna typ av frågor min sak att hålla reda på, utan skolkansliets, men jag ska försöka svara ändå. 

Eftersom du är föräldraledig så har pojken inte rätt till plats, såvida det inte föreligger särskilda skäl. Vad som är särskilda skäl avgör skola och föräldrar i samråd med t.ex. Bup, läkare, skolsköterska, kurator eller liknande. Visserligen är du inte barnets vårdnadshavare, du är hans styvmor. Men eftersom ni bor i samma hushåll så tror jag det inte spelar någon roll. Mao så TROR jag att skolan har rätt att säga att du kan vara hemma med honom, trots att du inte är vårdnadshavare på pappret. Men som sagt, jag kan ha fel.

Å andra sidan så låter ju en ADHD-diagnos som alla skäl i världen att få en plats av särskilda skäl, speciellt om Bup eller läkare kan intyga det. Och då kvittar det om du är hans vårdnadshavare eller ej eller om du är föräldraledig eller ej.

Hoppas det löser sig för er! 
    Eftersom du arbetar på fritids borde du veta om att regeringsrätten har i en dom fastslagit att omsorgsbehovet grundar sig på vårdnadshavarnas tider, oavsett om de lever ihop med en annan. Denna dom gäller alla kommuner i hela Sverige  (alltså även de kommunen du arbetar på).
  • Punkster
    sextiotalist skrev 2012-02-28 06:19:09 följande:
    Eftersom du arbetar på fritids borde du veta om att regeringsrätten har i en dom fastslagit att omsorgsbehovet grundar sig på vårdnadshavarnas tider, oavsett om de lever ihop med en annan. Denna dom gäller alla kommuner i hela Sverige  (alltså även de kommunen du arbetar på).
    Kanske har du rätt, jag borde kanske känna till det. Det ingick i varje fall inte i utbildningen. Och det är ingen jag stöter på i mitt vardagliga arbete. Placeringar, ansökningar, regler kring vistelsetider och liknande sköter skolkansliet, iaf där jag jobbar. Vi ute i verksamheten tar så att säga "vad vi får".
  • sextiotalist
    Punkster skrev 2012-02-28 07:02:32 följande:
    Kanske har du rätt, jag borde kanske känna till det. Det ingick i varje fall inte i utbildningen. Och det är ingen jag stöter på i mitt vardagliga arbete. Placeringar, ansökningar, regler kring vistelsetider och liknande sköter skolkansliet, iaf där jag jobbar. Vi ute i verksamheten tar så att säga "vad vi får".
    Nåja, jag tror inte de fokuserar på lagstiftningen kring detta under utbildningen, eftersom lagar av dessa slag är färskvara. Men just denna dom är över 15 år gammal, men som du skriver, besluten tas på annat håll
  • ventilera mera
    caliningrad skrev 2012-02-28 06:07:15 följande:

Skulle mitt barn ga pa fritids med stokiga barn som har mojlighet att stanna hemma skulle jag gora allt jag  kan for att de pojkarna skulle stanna hemma istf att stora andra barn.
    ...och hade jag haft mitt barn på samma fritids som ditt barn hade jag förmodligen blivit lite lätt kräkfärdig av blotta åsynen av dig. Du är verkligen sjukt otrevlig och empatilös.

Och till TS: Som du har fått veta här ovan så gäller vårdnadshavarens tider. Punkt. DIN situation påverkar INTE hans fritidsplats, och googlar du så borde du kunna hitta den dom som kan visas upp för rektorn om det behövs. Annars kan man gå in på skolverkets hemsida och ringa deras frågenummer.
  • MitaB
    ventilera mera skrev 2012-03-02 23:11:40 följande:
    ...och hade jag haft mitt barn på samma fritids som ditt barn hade jag förmodligen blivit lite lätt kräkfärdig av blotta åsynen av dig. Du är verkligen sjukt otrevlig och empatilös.

Och till TS: Som du har fått veta här ovan så gäller vårdnadshavarens tider. Punkt. DIN situation påverkar INTE hans fritidsplats, och googlar du så borde du kunna hitta den dom som kan visas upp för rektorn om det behövs. Annars kan man gå in på skolverkets hemsida och ringa deras frågenummer.
    Hahahaha!!!! UNDERBART!!! Kunde inte sagt det bättre själv... Präktiga och uppblåsta människor är bland det värsta jag vet!!!
    Tack för ditt svar med... Men mest för dagens asgarv =) =) =)
    (Bonus) David Dec 2003... Tilda Maj 2010... Hampus Nov 2011...
  • MitaB
    caliningrad skrev 2012-02-28 06:07:15 följande:

Vilken tur för dig och dina barn då att det inte har ADHD... För det verkar ju inte som du skulle sätta dina barns behov i första hand...
  • MitaB

Stort Tack till alla Er som hållt er "till ämnet och frågan"... Tack för era svar...

• mirre67

Ts, tydligen är det ju så att styvsonen har rätt att gå på fritids i vilket fall som helst eftersom du inte är vårdnadshavare! Eftersom han dessutom har ADHD, skulle han förmodligen ändå ha den rätten, även om du vore vårdnadshavare. Vår son har också den diagnosen och när han gick förskoleklass och jag var arbetslös, fick han rätt till fritids fyra timmar i veckan, d v s två timmar efter skolan, två dagar i veckan. I vår kommun har nämligen inte barn till arbetslösa egentligen rätt till fritids. Calininggrad eller vad du nu kallar dig för, ta och lägg ner nu. Jag förstår inte vad du är ute efter egentligen, bekräfta vår bild av dig som en totalt genomelak, empatilös människa som anser att alla som inte är av exakt samma åsikt som dig själv, är idioter mer eller mindre?? Hoppas verkligen också att du aldrig kommer att få ett barn med någon form av funktionsnedsättning. Vad gör du då, adopterar bort det?

• Punkster
    Alexi skrev 2012-03-04 08:50:29 följande:
    Här är domen från Regeringsrätten som visar att det enbart är vårdnadshavarnas arbetstider som avgör rätten till barnomsorg och fritids:

lagen.nu/dom/REG/4484-97_1
    Det där var intressant läsning, stort tack för det!
  • MitaB
    Alexi skrev 2012-03-04 08:50:29 följande:
    Här är domen från Regeringsrätten som visar att det enbart är vårdnadshavarnas arbetstider som avgör rätten till barnomsorg och fritids:

lagen.nu/dom/REG/4484-97_1
    Tack snälla!!!
  • MitaB
    mirre67 skrev 2012-03-04 08:59:45 följande:
    Ts, tydligen är det ju så att styvsonen har rätt att gå på fritids i vilket fall som helst eftersom du inte är vårdnadshavare! Eftersom han dessutom har ADHD, skulle han förmodligen ändå ha den rätten, även om du vore vårdnadshavare. Vår son har också den diagnosen och när han gick förskoleklass och jag var arbetslös, fick han rätt till fritids fyra timmar i veckan, d v s två timmar efter skolan, två dagar i veckan. I vår kommun har nämligen inte barn till arbetslösa egentligen rätt till fritids. Calininggrad eller vad du nu kallar dig för, ta och lägg ner nu. Jag förstår inte vad du är ute efter egentligen, bekräfta vår bild av dig som en totalt genomelak, empatilös människa som anser att alla som inte är av exakt samma åsikt som dig själv, är idioter mer eller mindre?? Hoppas verkligen också att du aldrig kommer att få ett barn med någon form av funktionsnedsättning. Vad gör du då, adopterar bort det?
    Det är så skönt att det finns människor som du, och de andra i tråden som faktiskt gav mig vad jag var ute efter... Ett svar och hjälp...

Calininggrad är bara sorlig..
  • mirre67
    MitaB skrev 2012-03-04 18:29:14 följande:
    Det är så skönt att det finns människor som du, och de andra i tråden som faktiskt gav mig vad jag var ute efter... Ett svar och hjälp...

Calininggrad är bara sorlig..
    Delar helt och hållet din uppfattning om Calininggrad..hoppas det löser sig för er med fritidsplatsen! Förresten, nu slog det mig att i vår kommun är det så att barn som redan har en plats på fritids när det kommer syskon t ex, får behålla den, även om de inte kanske får gå lika många timmar längre. Kolla det med er kommun!
  • Norrskenet

Vi har fått ha barnen på fritids även när någon av oss varit föräldraledig, inte lika mycket som innan men ändå. Och speciellt med de särskilda skäl ni har, så tycker jag inte det ska vara omöjligt. Man ska tänka "ur barnets bästa perspektiv" hela tiden! Lycka till! 

• Linda0308

Du verkar ju inte vara vårdnadshavare (om du inte har adopterat honom) till honom och då HAR NI RÄTT till fritids fastän du är mammaledig. Men skulle din man vara pappaledig, då har pojken inte rätt till fritids.

• MitaB
    Linda0308 skrev 2012-03-11 18:37:35 följande:
    Du verkar ju inte vara vårdnadshavare (om du inte har adopterat honom) till honom och då HAR NI RÄTT till fritids fastän du är mammaledig. Men skulle din man vara pappaledig, då har pojken inte rätt till fritids.
    Okey.. Bra att veta TACK!!! Nej, jag är inte vårdnadshavare... Min sambo ska ev vara lite pappaledig längre fram så det var bjättebra att få veta vad som gäller även då. Det har jag inte ens haft en tanke på... Tack igen!!
Svar på tråden Rätt till fritids?