Inlägg från: Moa Li |Visa alla inlägg
  • Moa Li

Sigrid som dopnamn och Siri som smeknamn - hur vanligt kommer det att vara om 10 år?

Hej

Läste i en namnbok att namnet Siri är en kortform/smeknamn till namnet Sigrid. Min man har Sigrid som förslag och vi funderar nu kring om namnet kommer öka?

Jag har haft namnet Siri som favorit ett tag nu, men funderar på om inte Sigrid är ett finare dopnamn och ett finare namn på en vuxen kvinna. Siri vill jag använda som smeknamn och vardagligt tilltalsnamn.

Är namnen Siri och Sigrid tillräckligt lika för att vara "samma namn"? Vas tycker du om namnet Sigrid? Hur populärt tror du att det kommer vara om 10 år?

Min kollega har precis döpt sin dotter till Sigrid, men jag tycker inte det är en tillräckligt stor anledning för att välja bort det. Vi hade det som förslag innan (då som andranamn) eftersom min mans farmor hette Sigrid.

Vi heter Sjöberg i efternamn, så det skulle i så fall bli en Sigrid Sjöberg, med Siri som smeknamn.

Hur är en Siri för sig? Hur ser hon ut? Är det ett positivt och fint namn?

Vad tycker du?

• Svar på tråden Sigrid som dopnamn och Siri som smeknamn - hur vanligt kommer det att vara om 10 år?
  • Moa Li

skoladan: Jo, det är ju sant, men jag kan ju själv välja att kalla mitt barn för Siri även fast vi döper henne till Sigrid. Och Siri själv kan ju välja vad hon vill och inte vill bli kallad för.

Tror ni det kommer bli ett "vanligt" namn? 

• Moa Li

Usch, nu blev jag osäker igen... Tycker om namnet väldigt mycket, men tycker verkligen inte om smeknamnet Sigge eller Siggan.

• Moa Li

Siri von Essen hette Sigrid Sofia Matilda Elisabet med Siri som tilltalsnamn/smeknamn.

• Moa Li

utropstecknet: Ja, det är det vi funderar kring. Siri är mitt förslag och Sigrid är min mans. Han farmor hette Sigrid och vi vill ha med det som första eller andra dopnamn. Blir det Siri som dopnamn så är "ursprungsnamnet" Sigrid svårt att få med alls, då Siri Sigrid Sjöberg blir för likt - låter konstigt.

Men jag gillar namnet Sigrid (Siri) mer och mer. Måste bara få känna på det, sätta det i olika sammanhang och diskutera lite kring för- och nackdelar. Om det är på väg att blir ett nytt modenamn eller inte. Vill att namnet ska vara vanligt - men inte så vanligt som Anna, Maria och Frida varit under min uppväxt.

Känner ni någon Sigrid eller Siri - hur gamla är de idag?

• Moa Li

Thursday: Hmm ... tack för dina tankar. Precis vad jag söker - andras sätt att se på saken.

Fast Pelle, Kalle och Nisse känns som smeknamn och jag förväntar mig att personen heter Per, karl eller Nils. Lite på samma sätt jag känner för namnet Siri - att det inte känns som ett riktigt namn.

• Moa Li

Linda: Fast Siri är ett smeknamn på Sigrid. Men eftersom namnet inte är vanligt idag (än) så har det blivit olika namn.

• Moa Li

Jo, är ju så. Får övertala maken att Siri är ett riktigt namn och att hans farmor Sigrid blir hedrad även genom namnet Siri, eftersom att de "förr" var samma namn. Eller så får vi ta ett helt annat namn.

Alice och Linnéa har vi också som förslag. Ebba kanske.

...fast Siri är ändå finast.

• Moa Li

clembke: Ja, tack för dina tankar. Jag gillar, som sagt, namnet Sigrid - men är berädd att välja bort det just för att jag verkligen inte gillar smeknamnet Sigge eller Siggan. Sigrid känns med som ett vuxet namn, men båda fungerar.

Egentligen är det löjligt att diskutera, men era tankar här och i en annan tråd har faktiskt hjälpt mig att se hur andra ser. ag vet ju redan vad jag själv tycker.

Idag har jag istället varit inne på namnet Alice igen - okomplicerat, fint, men ligger i topp 1. Alice eller Siri. Sigrid får nog backa.

• Moa Li

Lena: Kanske får lära mig tycka om smeknamnet Sigge istället. Ja, sigrid är jättefint.

• Moa Li

Lena: Om vi skulle välja Sigrid som dopnamn så skulle jag nog ändå säga Siri. Kanske får påverka andra att också säga Siri - eller så väljer vi det direkt.

• Moa Li

Tack för era tankar, Lumikki och Hallontryffel.

Undrar om jag kommer kunna ta ett beslut. Jag som knappt kan välja bröd i bröddisken - och det är inge beslut som påverkar resten av livet Skrattande

• Moa Li

Mammalångben: Kul att höra att det finns fler med samma tankar. Ja, frågan är ju hur vanligt namnet är om 10 år? När kommer bebisen?

Milliam: Jag gillar också Siri bäst och maken gillar Sigrid bäst ;) 

Svar på tråden Sigrid som dopnamn och Siri som smeknamn - hur vanligt kommer det att vara om 10 år?