• Moa Li

Sigrid som dopnamn och Siri som smeknamn - hur vanligt kommer det att vara om 10 år?

Hej

Läste i en namnbok att namnet Siri är en kortform/smeknamn till namnet Sigrid. Min man har Sigrid som förslag och vi funderar nu kring om namnet kommer öka?

Jag har haft namnet Siri som favorit ett tag nu, men funderar på om inte Sigrid är ett finare dopnamn och ett finare namn på en vuxen kvinna. Siri vill jag använda som smeknamn och vardagligt tilltalsnamn.

Är namnen Siri och Sigrid tillräckligt lika för att vara "samma namn"? Vas tycker du om namnet Sigrid? Hur populärt tror du att det kommer vara om 10 år?

Min kollega har precis döpt sin dotter till Sigrid, men jag tycker inte det är en tillräckligt stor anledning för att välja bort det. Vi hade det som förslag innan (då som andranamn) eftersom min mans farmor hette Sigrid.

Vi heter Sjöberg i efternamn, så det skulle i så fall bli en Sigrid Sjöberg, med Siri som smeknamn.

Hur är en Siri för sig? Hur ser hon ut? Är det ett positivt och fint namn?

Vad tycker du?

• Svar på tråden Sigrid som dopnamn och Siri som smeknamn - hur vanligt kommer det att vara om 10 år?
  • skoladan

Jag tycker inte man kan bestämma i förväg vad smeknamnet ska bli. Det faller sig naturligt av sig själv. Det hittar man inte på i förväg. Om barnet ska heta Sigrid skulle smeknamnet mycket väl kunna bli Siri, men det är också troligt att det blir Siggan. Min son heter Attila. De flesta trodde att smeknamnet skulle bli Atti eller Atte, men han kallade sig själv konsekvent för La. Och smeknamnet blev La och ibland Lalla.

• Moa Li

skoladan: Jo, det är ju sant, men jag kan ju själv välja att kalla mitt barn för Siri även fast vi döper henne till Sigrid. Och Siri själv kan ju välja vad hon vill och inte vill bli kallad för.

Tror ni det kommer bli ett "vanligt" namn? 

• Moa Li

Usch, nu blev jag osäker igen... Tycker om namnet väldigt mycket, men tycker verkligen inte om smeknamnet Sigge eller Siggan.

• Utropstecknet
    Moa Li skrev 2012-02-26 02:11:01 följande:
    Usch, nu blev jag osäker igen... Tycker om namnet väldigt mycket, men tycker verkligen inte om smeknamnet Sigge eller Siggan.
    Men det spelar väl egentligen ingen roll vad andra har för smeknamn på ditt barn? Så länge ditt barn accepeterar smeknamnet är det ju inget egentligt problem.
  • Utropstecknet
    Moa Li skrev 2012-02-26 02:11:01 följande:
    Men det spelar väl egentligen ingen roll vad andra har för smeknamn på ditt barn? Så länge ditt barn accepeterar smeknamnet är det ju inget egentligt problem.
  • Moa Li

Siri von Essen hette Sigrid Sofia Matilda Elisabet med Siri som tilltalsnamn/smeknamn.

• Utropstecknet
    Moa Li skrev 2012-02-26 02:17:59 följande:
    Siri von Essen hette Sigrid Sofia Matilda Elisabet med Siri som tilltalsnamn/smeknamn.
    Varför döper ni inte henne till Siri rätt och slätt istället? Det finns många åldringar idag som är döpta till just Siri så namnet fungerar ju uppenbart i alla åldrar.
  • Moa Li

utropstecknet: Ja, det är det vi funderar kring. Siri är mitt förslag och Sigrid är min mans. Han farmor hette Sigrid och vi vill ha med det som första eller andra dopnamn. Blir det Siri som dopnamn så är "ursprungsnamnet" Sigrid svårt att få med alls, då Siri Sigrid Sjöberg blir för likt - låter konstigt.

Men jag gillar namnet Sigrid (Siri) mer och mer. Måste bara få känna på det, sätta det i olika sammanhang och diskutera lite kring för- och nackdelar. Om det är på väg att blir ett nytt modenamn eller inte. Vill att namnet ska vara vanligt - men inte så vanligt som Anna, Maria och Frida varit under min uppväxt.

Känner ni någon Sigrid eller Siri - hur gamla är de idag?

• Thursday

Jag tror att Siri och Sigrid kommer att betraktas som två olika namn, dvs antingen är man döpt Siri eller Sigrid, jag tror inte att man kommer att betrakta Siri som i första hand ett smeknamn till Sigrid.

För det andra så är det min erfarenhet från flera vänner och min man att om man döper barnet till en sak, och kallar det för en annan så blir det alltid struligt. Min man har alltid kallats för Olle, men är döpt Olof. Han har själv som vuxen lagt till Olle som tilltalsnamn. En bekant hette på samma satt Pelle men är döpt Per. Han fick problem när han började jobba, alla på jobbet visste ju att det skulle komma en Per, och när han efter ett tag ville bli kallad Pelle så föll det sig inte naturligt, så han bytte liksom namn. Känner på samma sätt en Tina/Kristina. Tänker ni kalla dottern för Siri så tycker jag att hon ska döpas Siri också. Hon kommer aldrig att ändra sig till Sigrid bara för att hon blir "vuxen".

I reject your reality and substitute my own.
Svar på tråden Sigrid som dopnamn och Siri som smeknamn - hur vanligt kommer det att vara om 10 år?