Inlägg från: modesto |Visa alla inlägg
  • modesto

Ärliga nätdejtingstråden!

Papito skrev 2012-11-02 23:08:46 följande:
    Ok, min lilla hobbyanalys från vecka 1.

Jo, det är ju sjukt vad man dras med. Började förra fredagen och ganska snabbt skrev jag med ca tio stycken. Gjorde knappt annat än skrev brev och flirtade.
    Men när jag väl tog mig tid att bromsa, att fundera, så föll de flesta ganska platt.
    Efter ytterligare några dagar hade jag lagt ner de allra flesta kontakterna och tror att jag förstår varför folk blir likgiltiga, hanterar dejter som kaffekoppar och bara byter ut när det inte passar.

Men jag tror att det mer är det, att man dras med.

JAg känner redan för att gå ur och då har jag inte ens dejtat någon, helt sjukt. Man får bra kontakt, skriver några intensiva dagar och det rinner ut i sanden, sen upprepas det om och om igen. Inte undra på att folk inte orkar engagera sig. Jag, som ändå gillar att skriva...skriver ofta lite halvlångt och engagerat men till slut orkar man inte ens det, man skickar iväg ett standardbrev som är ren skit, bara för sakens skull.

Nä, är plötsligt väldigt skeptisk till det här..haha. 

Fortsättningen till analysen.

I värsta fall lyckas man, man tror att män träffar den rätta, kärleken som kommer vara för livet. Man blir kär, flyttar ihop, skaffar barn tillsammans. Efter ett antal år tröttnar man på varandra, antingen bryter man förhållandet innan, eller någon är otrogen. Men samma mönster är det. hur än passionerad och entusiastisk man har varit  i början, så tyvärr, tar sagan slut och man börjar allt från börjar igen och tror igen att NU ska det vara ”forever”. Why even bother?

• modesto
    Tavelkrok skrev 2012-11-03 00:19:29 följande:
    Jorå.. nu rör det på sig. En tjej kontaktade mig. Fast hon svarade inte på mitt svar. Men man får se det som ett fall framåt. Underbara cybervärlden :) Om de bara visste vad de går miste om..
    Precis, om de bara visste
  • modesto
    Papito skrev 2012-11-03 08:05:06 följande:

Visst har du en poäng, det ser ofta ut ungefär så. Men vilka är alternativen? Att alltid leva ensam? Att aldrig gå in i en relation till 100%?
    Jag trivs ganska bra som singel, bättre än väntat faktiskt (även om det är lite småtråkigt på kvällarna) och är hellre singel än har en kass relation. Men som bäst, det mår jag när jag har en bra och fungerande relation. Jag gillar att någon att stötta och stöttas av, att dela glädjeämnen med, att älska och lita på.

Sen är det klart att det är tungt när det skiter sig, men jag vill inte plocka bort den biten av livet. Jag är en familjeman på det sättet, umgås gärna med mina nära och kära...jag vill inte behöva plocka bort en kvinna från den samvaron.
    Det var mitt svar på det du skrev om internetdating. Man skriver och skriver, sen rinner det ut i sanden. Det rinner kanske inte ut i sanden en gång eller två och då kan det bli något intressant av det. När det gäller relationer, är det inte samma mönster som med resten av saker? Man vill ha något och kämpar för det, det kräver tid, ansträngning och tålamod. Till slut får man det, är glad ett tag, efter en tid tar man det för givet, sen tröttnar man och skaffar sig en annan dröm.
  • modesto
    Papito skrev 2012-11-03 12:18:33 följande:
    Absolut!
    Frågan är hur man löser problemet..haha, tänk om man kom på lösningen. 

Det finns väl ingen lösning, det är universums lagar, de existerar vare sig du vill eller inte. Man får njuta medan man kan och sen gå vidare eller acceptera tristessen. När det gäller ”eviga kärleken” det bästa lösningen för mig är att inte bo ihop. Man delar bara trevliga stunder tillsammans och går inte på nerver med rutinerna. Jag känner en sjöman som var gift i 30 år. Allt funkade bra tills han slutade resa och bosatte sig på riktigt hemma. Hela relationen rasade direkt. Före varje gång han kom hem var det som en ny ”honey moon”, när han var hemma jämt blev det grå vardag. Men de flesta människor som t ex förr i tiden stannade tillsammans inte för att de var så hemskt kära utan att det var bekvämare att överleva i en parrelation. Man orkar kanske inte leta vidare om känslor är slut och accepterar/tål de mesta. Arrangerade äktenskap brukar också fungera bra, hela livet. Man lyssnar inte så noga på hur man känner, är man fortfarande kär eller inte, utan man accepterar från början att man ska leva med den personen resten av livet. Oavsett vad som händer eller vad man känner stannar man kvar. Sen blir det som ”stockholms syndrom”, man börjar älska till slut för att det är psykiskt enklare att stå ut då.

• modesto
    Xmag skrev 2012-11-03 12:52:01 följande:
    Hm, lustigt att så många ensamstående relationsexperter (även jag) sitter här och skriver. Är det inte lite som att ta råd av en luspank börsmäklare?

Alla har sin vision hur det ska vara om man testar igen. Jag är inte ensam, jag söker mitt sätt att hitta den eviga kärleken. Jag försöker få fram en variant som skulle funka för mig, jag orkar inte med människor särskilt länge. Särbo relation är den optimala för mig.

• modesto
    Papito skrev 2012-11-03 12:48:48 följande:
    Tyvärr har du rätt i mycket av det du säger. Men det är ju lite så, antingen får man våga chansa och kämpa emot det så mycket man kan eller så får man vara ensam av rädsla för att bli ensam..

Men med åren gör man förhoppningsvis bättre och mer genomtänkta val och ökar på chansen att ha det bra tillsammans. Sen beror det lite på var man sätter ribban. Alla relationer har svackor  och gråare perioder men man kan också ta sig  igenom sånt om man anstränger sig.
    Om man inser att det inte alltid är rosa fluffiga moln, oavsett om man är ensam eller i en relation..så ökar chansen för att det håller. Sen, att det håller..en relation kanske inte innebär att man alltid går runt med ett leende på läpparna...men det ska gå att hitta leendet ganska lätt och ofta. 
    Klart att man ska våga och ta risker. Jag läste på internationella forum att en del aldrig vågar träffas för att de är rädda att vara lurade. Även om man dejtar inom sverige tar man vissa risker, det får man acceptera.
    Sen med åldern gör man kanske inte så väldigt klokare val. klokheten kanske består i att man har mindre urval och accepterar och står ut med mycket mer jämfört med när man var ung och vacker.
  • modesto

Jag har just läst på ett italienskt forum att man brukar avundas gifta par när man är singel själv. Då är det kanske bättre att undvika gifta par som singel, annars kan man omedvetet orsaka skada. En kvinna kommenterar, visst kan jag avundas ibland, det skulle vara onaturligt att inte göra det. När hon blev singel, har hon förlorat sina gifta väninnor för att hon som singel förvandlas till ”hot” för dem och ett byte för deras män. Andra instämmer visst är det så, inga gifta par vill umgås med ensamstående kvinnor p g a ”hotet”. (Finns det någonting att avundas då?) Nu är det Italien, de har lite annorlunda tankesätt än sverige. De gifter sig med sin eviga kärlek och skiljer sig sällan men oftast har affärer vid sidan om. Men hur är det i sverige? Umgås ni med gifta par? Avundas ni dom?

• modesto
    Tavelkrok skrev 2012-11-03 20:39:16 följande:
    Träffade en kvinna som jag mailat med ett tag men vad bör man beakta när hon meddelar att hon har full koll på när jag är online? Sjukligt svartsjuk och har redan sett mig som nån sorts ägodel? Bådar inte gott i mina ögon...
    lite läskigt, har ni lovat varandra att sluta leta? Hon har inte bara full koll, hon meddelar det också till dig. Jag känner en kille, hans älskarinna har sett hans lösenord, har tagit sig in och raderat allt han har skrivit med andra. Han gjorde slut med henne direkt men var tvungen att lämna sidan, hon förföljde honom. det var en internationell forum sida, han bara skrev i bloggar och forum där.
  • modesto
    Anonym (singelmorsa) skrev 2012-11-03 20:43:12 följande:
    Många av mina vänner är gifta par så visst gör jag det och jag kan lova att mina vänner inte ser mig som ett hot. Men om jag däremot är på fest eller middag där övervägande delen är par och bara ytligt bekanta så får jag en och annan inte så trevlig blick från tjejerna när jag pratar med killarna. Inte alltid men ja det händer. 

Träffade en barndomsvän idag som jag inte sett på länge och vi pratade lite om mitt singelliv och om hennes parliv och att en nackdel med att vara singel är att man ofta är själv på kvällarna. Är man i en relation har man varandra. Men en stor skillnad jag ser om jag jämför mig med mina vänner är att de är så himla stressade och har fullt upp med att få vardagslivet att gå ihop att de inte hinner träffa andra än varandra. 

Medan jag inte känner mig ett dugg stressad av vardagslivet, är det något jag inte hinner idag så tar jag det imorgon. Vill jag dra iväg en helg så är det bara att göra det. 

Det finns för och nackdelar med allt. 

Jag personligen avundas inte alls, om jag ville kunde jag vara gift. Jag har varit det, vet vad detta innebär och väljer hellre bo ensam. Tanken har aldrig slagit mig att man kan avundas dem, men tydligen finns det de som gör det.
    Anonym (33-åring) skrev 2012-11-03 20:37:19 följande:
    Jag umgås både med gifta par, bara kvinnan i ett gift par, bara mannen i gift par, sambos och singlar. Att "avundas" folk vinner jag inget på, så det brukar jag inte göra så mycket, men visst erkänner jag att jag hellre hade varit sambo/gift än singel. Om jag skulle börja utesluta kompisar/vänner enbart baserat på civilstatus skulle umgängeskretsen bli alldeles för liten.
    jag tror att sverige har lugnare och friskare attityd när det gäller detta.

• modesto
    Anonym (33-åring) skrev 2012-11-03 20:49:15 följande:
    Överväger om jag ska skicka ett meddelande till ytterligare en kille (som jag ej pratat med förut) eller om jag ska göra nått annat ikväll...
    Man kan lika gärna göra det nu och slippa tänka mer på det?Glad
Svar på tråden Ärliga nätdejtingstråden!