Xmag skrev 2012-09-16 00:16:50 följande:
Jo på ett sätt känner jag mig misstolkad som om jag skulle vara cynisk och ha dålig människosyn för att jag letar efter en partner som passar in i mitt liv. Jag blir absolut inte putt, ingen fara :). Älskar att diskutera och försöka förstå andras synvinklar. Är dessutom ganska tålig så kör hårt! Som jag sagt förut; inkomsten/ekonomin, förutsatt att den är sund, är ett plus om den är bra. Inte mer än ett plus. Men jag känner nog att högskoleutbildning är mer viktig i så fall. Och egentligen är mina önskemål (OBS ej krav) inte så konstiga, när jag tänker efter beskriver de faktiskt mitt nuvarande umgänge rätt bra. Det är trevliga killar och tjejer, de flesta tjänar bra och har bra utbildning och många driver företag. Jag tror helt enkelt därför att min framtida partner kommer från liknande förhållande. Tycker inte det är så konstigt egentligen. Jag trivs mycket bra med mitt umgänge. Tycker Modesto beskriver situationen rätt bra. Och ja kärlek är viktigast som Anonym (men) skrev. Håller med. Men jag skulle inte kunna hinna med att gå på dejt med alla som ser trevliga ut eller som kontaktar mig. Jag måste ju sålla på något sätt. Kan också tycka att ingenjörer är lite stela ibland därför ville jag inte bli bara ingenjör utan läste även ekonomi. Jag ville jobba med människor och det gör jag också idag. Barnskötare kan vara jättetrevliga. Jag vet eftersom jag varit en :) men jag söker inte aktivt efter en barnskötare just nu. Skulle jag träffa på någon som är barnskötare och jag blev kär, inga problem! . Men nu skulle jag vilja sätta punkt för denna diskussion om mina mål för ett tag. Tycker denna tråd just nu har fått för mycket fokus på mig. Inte för att jag inte gillar att diskutera detta utan mer respekt för andra och så andra historier och funderingar kan komma fram och få fokus. Jag kunde aldrig föreställa mig att ett par ord om att jag upplevde att "liknande ekonomisk situation" var ett plus på en dejt jag haft skulle leda till en sån diskussion... :)
Nu kan jag ju bara tala för mig, men jag är rätt säker på att jag inte misstolkar dig. Jag har inga som helst synpunkter på vilka "krav" du har eller inte har, men tycker att det är superintressant att veta hur andra resonerar om olika saker. Det är helt enkelt kul/bra att veta vad olika människor räknar in i "hög utbildning" eller hur de ser på att vara utbildad.
Själv anser jag väl att en sjuksköterska med grundutbildning (och inget mer) inte är speciellt högutbildad, men en barnmorska som dessutom har breddat sin utbildning har relativit hög utbildning. Samma med lärare, en förskollärare som enbart har följt programmet är inte högutbildad, men en gymnasielärare med 2-4 ämnen, som läst sina ämnen utanför lärarprogrammet och säkerligen skulle kunna plocka ut 1-4 kandidat och/eller magisterexamina är högutbildad. Motsvarande finns förstås inom många ämnesområden.
För övrigt så håller jag med dig, liknande ekonomisk situation är ett plus eftersom det underlättar. Men pengar är inte allt, och ska jag söka efter nån som har samma ekonomiska situation som jag och dessutom vill använda pengar på ett liknande sätt som jag, så får jag nog stå ut med att vara singel tills jag dör. Och ärligt talat, det har jag ingen lust med