Inlägg från: Anonym (irriterad!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (irriterad!)

Koppla din jävla hund!!!

Tow2Mater skrev 2012-02-23 23:39:33 följande:
    Tur att man alltid kan lita på en människa? (Jag har tappat kopplet ett par ggr själv...)
    Diskussionen gäller hundar, inte människor.

Risken att en LÖS hund attackerar är väl liiite större än att en KOPPLAD hund attackerar? Tror du inte att koppel fyller någon som helst funktion eller?
  • Anonym (irriterad!)
    Tow2Mater skrev 2012-02-24 00:02:48 följande:
    Poängen är att inget är 100% säkert. Risken behöver inte vara mycket större om man känner sin jund, och en liten risk är fortfarande en liten risk. Nollrisk finns inte.
    Klart en olycka kan hända. Du snubbla och tappa kopplet tex. Skillnaden ligger i att det är en olycka, alltså inget du kunnat förutse (dock är du fortfarande ersättningsskyldig för de eventuella skador din hund orsakar).
    Om en lös hund skulle anfalla någon är däremot något du KAN förutse, hur mycket du än tycker att du litar på din hund.
  • Anonym (irriterad!)
    Pimey skrev 2012-02-24 08:09:05 följande:
    Nä men nu var hunden på SIN tomt och på SIN tomt får den skälla, hoppa, skutta, resa ragg ja vad den vill för det är SIN egen tomt. Enda han gjorde var att vakta sin egendom vilket är helt normalt för en hund. sen om ägaren och hunden blev rädd ja bad luck det är bara att gå vidare.
    En hund får INTE göra vad den vill bara för att den står på sin egen tomt. Den får till exempel inte jaga harar eller rådjur även om den stannar exakt på tomtgränsen. Det spelar ingen roll att den gjorde det för att "vakta", den kan ändå bli belagd med koppeltvång.
    Anonym skrev 2012-02-24 00:36:37 följande:
    Nej, inte ens om hunden är lös kan man förutse att något ska inträffa. Om jag har min hund lös på gården och din kommer in och min hund attackerar din så är det inte min hunds fel.
    Nej det är inte din hunds fel, det är ditt. Om man inte har något staket är det inte alltid så lätt att se var tomtgränsen går. Skulle din hund bita min är det DU som får stå för skadorna vad du än tycker om saken.
  • Anonym (irriterad!)
    Du har fel. Uttala dig inte om du inte vet vad som gäller. Om du läser vad det står : de ska hållas under sådan tillsyn att de förhindras att driva vilt. Har du en hund som inte lyssnar på ett nej utan sätter efter ett rådjur spelar det ingen som helst roll att den håller sig på tomten. En sådan hund(ägare) KAN bli belagd med koppeltvång. På din gård upphör inte lagen att gälla.

För övrigt är det enbart JAKThundar som används till JAKT som får driva vilt.

Och nej, även om jag så skulle bryta mig in hos dig och din hund biter är det DU som står för de skador din hund orsakar. Det kallas strikt ägaransvar och jag föreslår att du läser på lite så du vet vad lagen säger.
    Det är helt oväsentligt vad du tycker och tänker om det.
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-24 10:55:51 följande:
    Nej, jag har inte fel för på en normal hustomt förväntas det inte finnas vilt och absolut spelar det roll om hunden jagar bort rådjuret från tomten och stannar på tomten eller om hunden drar iväg utanför tomten och jagar rådjuret.

Inte en chans och du har gått på den där skrönan som så många andra. Du får ta och lära om och lära rätt så ska du se att det blir bättre.
    Jag har många gånger sett rådjur och harar på min tomt.

Du tror alltså på fullaste allvar att din hund får jaga ett rådjur så länge det inte sker i skogen?! Din hund får ALDRIG driva vilt. Din åsikt förändrar inte lagen.
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym (hundägare) skrev 2012-02-24 11:16:38 följande:
    Jag förstår att du, TS, blev skrämd och att träningen gick åt helvete. Men det kan du inte beskylla händelsen för. Olika situationer lär alltid uppstå när du är ute och tränar, (talar av egen erfarenhet) och det enda du kan göra är att ta ansvar för dej och din hund. Men, nu är det ju så som så många andra redan påpekat och som du själv skrev, att hunden stannade på sin tomt och visserligen var hotfull, men antagligen har den väldigt mkt vaktinstinkt.
    Det kan mkt väl vara så att ägaren hade full koll på sin hund, eller känner du ägaren och hunden? Det kan h funnits kommandon som du inte alls hunnit uppfatta, handrörelser eller ord uttalade med viskningar. Om du över t ex kontaktövningar med din hund vet du att detta är fullt möjligt.
    Alla människor måste inte skrika på sina hundar. För en del räcker det med vanlig samtalston även om hunden befinner sej en bit bort från ägaren. Själv ser jag detta rätt ofta då jag själv vattentränar med min Leonberger och umgås med många som gör det samma, jag känner även de som sysslar med spår, vakt, lydnad etc.  Men poängen här är att DU blev skrämd och framför allt blev du arg eftersom du blev skrämd och dina tankar for iväg till vad som KUNDE ha hänt om situationen var annorlunda.

Istället för att vara arg och upprörd så skulle jag om jag var du, känna glädje i att ha kunnat passera en hund som faktiskt höll sej på sin tomt, även om den var hotfull. Fokusera hellre på de som låter sina hundar vara lösa på promenader och som inte får dem att lyssna på inkallning och skriker "Han är inte farlig!" eller "Hon är jättesnäll!" medan de kommer springande. I de fallen brukar jag svara ngt i stil med "Men min är inte det" t ex, för det är fan så mkt mer irriterande med folk som utgår ifrån att bara för att deras hund är snäll och inte gör ngt så gör inte min heller det. Men min grabb väger 76 kg och är enormt mkt större än t ex en labbe och du kan ju gissa vem som får betala för vems skador om det blir bråk......
    Visst, jag förstår vad du menar. Men jag tycker ändå att på tok för många litar blint på att hunden verkligen stannar. Har man en hund som vaktar tycker jag faktiskt att man ska ha ett staket.
    Om man har en hund som inte bryr sig om varken rådjur, katter, andra hundar eller människor, då kan jag förstå att man tycker att staket känns överflödigt.
    Men risken att en morrande hund precis på tomtgränsen tar steget över är väldigt mycket större än den som ligger och sover.
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-24 11:36:48 följande:
    Värst är de förbannade smågundarna som ständigt och jämt kommer springande.
    Jag tycker inte att små hundar är överrepresenterade. Både rottweilers och små nakenhundar har kommit fram till mig.
    Jag blir irriterad på alla hundar(ägare) som gör så, oavsett storlek.
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-24 11:52:32 följande:
    Staket hjälper inte. Det är ett mentalt skydd. Min schäfer forcerar 150 cm utan problem och vad hjälper då ett vanligt staket?
    Ett staket kan visst hjälpa. Har du en papillon hålls den inne av ett normalt staket. En hund som klättrar eller hoppar högt kan behöva dubbla staket eller staket och häck.
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-24 11:58:25 följande:
    Det kan jag förstå men du blir även irriterad på hundar som stannar på sin gård och det har jag problem att förstå. Ett staket gör som sagt ingen skillnad om det är en lite större hund.
    Som sagt, en lugn hund skrämmer mig inte, en vaktande gör det. Och risken är större att den vaktande gör något den inte borde för den är på spänn.
  • Anonym (irriterad!)
    Pimey skrev 2012-02-24 12:11:33 följande:
    Jo jag vet vad det är men jag anser ändå att hunden får göra vad fasiken den vill på tomten och i detta fall vakta vilket är normalt. bara för att hundar är rädda och folk så ska inte hela världen anpassa sig efter dom med att sätta upp meterhöga staket och murar.
    Återigen, din hund får inte göra vad den vill på din tomt oavsett vad du tycker om den saken. Du vet att det finns lagar man måste följa va?
    Den får inte driva vilt, den får inte skälla hur mycket den vill. Tex.
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-24 12:18:02 följande:
    Så nu räcker det inte med att du tycker att du har rätt att kräva att alla hundägare ska ha staket om hunden ska få vara lös på tomten, utan de ska ha dubbla staket om hunden hoppar högt? Förstår du inte själv hur orimligt set låter?
    Det är inte alls orimligt att en vaktande hund stängs in. En lugn hund som inte bryr sig om något annat och inte gör utfall är en helt annan femma.
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-24 12:19:23 följande:
    Men du har väl inte tänkt gå in på den vaktande hundens territorium? Varför blir du rädd om du inte tänkt göra det?
    Varför jag blir rädd? Om en hund står och morrar och är beredd på anfall blir jag det. Det handlar inte om att jag tänker gå in på tomten, utan att jag är rädd att hunden lämnar den.
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym (hundägare) skrev 2012-02-24 13:12:34 följande:
    Skillnaden här med vad som hände TS är ju att i ditt fall så sprang den andra hunden ut och anföll. Det hände ju inte TS. Och det är jättebra att du håller din hund kopplad ute på allmän mark utom vid jakt. Men TS anser att den ICKE attackerande vakthunden skulle vara kopplad alternativt skulle ägaren sätta staket (vilken han/hon nog anser vara underprioriterat eftersom hunden inte springer utanför tomtgränsen.)
    Tror du ägaren till den schäfern var med på att det skulle hända? Den här hunden hade ju lika gärna kunnat rusa ut och göra precis som schäfern gjorde.
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym (hundägare) skrev 2012-02-24 13:43:41 följande:
    Ja jag är väl medveten om det, men nu sitter du och argumenterar för något som KUNDE ha hänt men INTE gjorde det i din egen situation.
    Har du gått förbi samma hund och tomt sedan detta hände dej? Om du går förbi VARJE dag i ett års tid och det aldrig händer ngt, kommer du fortfarande sitta här och gnälla över att ngt KAN hända?

Din hund kan bli attackerad av en annan kopplad hund i väntrummet hos veterinären, din hund kan bli attackerad av en annan kopplad hund  vid hundmöte som du ok:at för att det kändes bra men ngt kan gå snett. Om du är så fokuserad på allt som KAN hända så förstår jag om du är rädd när du är ute med din hund. Sorry men that's a fact.
    Klart allt kan hända, det du beskriver också. Men det är en mycket mindre risk att bli attackerad av en kopplad hund än en lös. DET är ett faktum.
  • Anonym (irriterad!)
    daddybear skrev 2012-02-24 13:27:43 följande:
    koppla din jälva katt
    Va? Jag har ingen katt!
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym (hundägare) skrev 2012-02-24 15:45:35 följande:
    Ja absolut det håller jag med om, men det jag menade var att jag upplever det som att du pga att du blev så rädd agerar ut här i ilska.

Sen undrar jag fortfarande om du har gått förbi samma tomt efter detta? Och har du passerat där förut och sett hunden? Det känns som rätt mkt energiförbrukning på en isolerad händelse.
    Jag har gått förbi sent en kväll när jag var säker på att hunden inte var ute, bara för att se så min hund inte reagerade helt galet. Han morrade lite och spände sig men det ska nog gå bra att passera, så länge det inte händer igen. Men eftersom ägaren inte brydde sig tror jag tyvärr jag kan förvänta mig det.

Jag har aldrig sett den hunden förut, men jag vet att de inte har bott där speciellt länge heller. Sen går jag oftast på dagen och då är de nog på jobbet.

Min hund har varit med om x antal attacker och framrusande hundar och det har satt sina spår. Nu ser han alla hundar som potentiella hot tills han blir motbevisad. Det är skitsvårt att jobba bort! Han hade inte varit sån om det inte vore för alla puckon rent ut sagt som tror så gott om sina hundar att de kan ha dom lösa. 

Det är inte första gången jag råkar ut för nåt sånt här. En man har en stor riesen som är fullständigt galen mot andra hundar. Han har "fostrat" (läs agat) den stenhårt och skulle förmodligen slå ihjäl den själv om den lämnade tomten men jag vågar inte gå förbi ändå. Det är inte värt risken. De har bara en halv låg mur på en sida tomten och de gånger jag gått förbi har den ålat sig halvt över, samtidigt som den morrat och med mord i blicken tittat på min hund.
    Den har bitit en hund över ryggen så vidare snäll är den inte.
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-25 10:34:51 följande:
    En hund som anfaller biter inte den andra över ryggen. Såg du själv på när den "attackerade" eller är det skvaller du lyssnar på?
    Haha herregud! Nu vet jag vad jag har att diskutera med. Inte konstigt man talar för döva öron.. Tack och hej!
  • Anonym (irriterad!)
    Pimey skrev 2012-02-25 07:57:28 följande:
    Men ska alla nu ta och slänga upp ett meterhögt staket för att din hund är rädd för alla hundar? På dig låter det som om alla hundägare är puckon för att de inte underlätta för dig och din hund. Tyvärr så är det nog så att du får försöka träna bort det du kommer att stöta på hinder oavsett vad du säger. Men det måste du ju även göra för att kunna träna bort rädslan hos din hund.
    Fortfarande: inte ALLA hundar. Bara såna som inte kan uppföra sig, som denna
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-25 10:32:58 följande:
    Du verkar inte förstå tråden. Hunden var på sin gård och skrämde bort inkräktare, det är tillåtet. En knivviftande psykopat hade åk in på psyket tillsammans med polisen för det är inte tillåtet att vifta med knivar och hota andra.
    Förbipasserande, inte inkräktare. Stor skillnad. Lär man sin hund vråla på allt och alla är man ju rent ut sagt dum i huvet.
Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!