Anonym (hundägare) skrev 2012-02-24 11:16:38 följande:
Jag förstår att du, TS, blev skrämd och att träningen gick åt helvete. Men det kan du inte beskylla händelsen för. Olika situationer lär alltid uppstå när du är ute och tränar, (talar av egen erfarenhet) och det enda du kan göra är att ta ansvar för dej och din hund. Men, nu är det ju så som så många andra redan påpekat och som du själv skrev, att hunden stannade på sin tomt och visserligen var hotfull, men antagligen har den väldigt mkt vaktinstinkt.
Det kan mkt väl vara så att ägaren hade full koll på sin hund, eller känner du ägaren och hunden? Det kan h funnits kommandon som du inte alls hunnit uppfatta, handrörelser eller ord uttalade med viskningar. Om du över t ex kontaktövningar med din hund vet du att detta är fullt möjligt.
Alla människor måste inte skrika på sina hundar. För en del räcker det med vanlig samtalston även om hunden befinner sej en bit bort från ägaren. Själv ser jag detta rätt ofta då jag själv vattentränar med min Leonberger och umgås med många som gör det samma, jag känner även de som sysslar med spår, vakt, lydnad etc. Men poängen här är att DU blev skrämd och framför allt blev du arg eftersom du blev skrämd och dina tankar for iväg till vad som KUNDE ha hänt om situationen var annorlunda.
Istället för att vara arg och upprörd så skulle jag om jag var du, känna glädje i att ha kunnat passera en hund som faktiskt höll sej på sin tomt, även om den var hotfull. Fokusera hellre på de som låter sina hundar vara lösa på promenader och som inte får dem att lyssna på inkallning och skriker "Han är inte farlig!" eller "Hon är jättesnäll!" medan de kommer springande. I de fallen brukar jag svara ngt i stil med "Men min är inte det" t ex, för det är fan så mkt mer irriterande med folk som utgår ifrån att bara för att deras hund är snäll och inte gör ngt så gör inte min heller det. Men min grabb väger 76 kg och är enormt mkt större än t ex en labbe och du kan ju gissa vem som får betala för vems skador om det blir bråk......
Visst, jag förstår vad du menar. Men jag tycker ändå att på tok för många litar blint på att hunden verkligen stannar. Har man en hund som vaktar tycker jag faktiskt att man ska ha ett staket.
Om man har en hund som inte bryr sig om varken rådjur, katter, andra hundar eller människor, då kan jag förstå att man tycker att staket känns överflödigt.
Men risken att en morrande hund precis på tomtgränsen tar steget över är väldigt mycket större än den som ligger och sover.