Inlägg från: Anonym (irriterad!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (irriterad!)

Koppla din jävla hund!!!

Sephrenia89 skrev 2012-02-21 23:40:14 följande:
    Har själv en Canaan som är oerhört osäker på möten och en sådan där sak som överrumplar kan kasta omkull hela dagen och självförtroendet hos min hund, vart med om att det kommer en hund rusande mot oss, husse och matte kan stå på andra sidan av hyreshuset (där får man inte ha lösa vovvar) och reagerar inte förens jag ryter åt hunden att gå hem.

Hundar som vart agressiva och ska bita min hund har jag faktiskt släppt min hunds koppel och ställt mig som skydd för min lilla osäkra kille för han blir jätte rädd och vet inte hur han ska bete sig, nu omkull kastas HELA träningen med möte med andra hundar för nu ger jag den andra hunden respons och agerar starkt vilket man inte ska göra vid möten men det har vart helt för att skydda min hund.

Varför har inte folk sina hundar kopplade i samhällen?

Min hund går fot väldigt ofta, på senare tid även vid möten om det inte uppstår spänning innan mötet dem imellan som jag inte kan blocka.. men inte fan för det skulle jag ha honom lös för att han gör det oftast.    
    Precis. Men vissa tänker inte längre än näsan räcker.
  • Anonym (irriterad!)
    Coyote skrev 2012-02-21 23:43:20 följande:
    Ja, det tror jag. Du sparkar en hund i onödan, inte okej. Nu låter du mest bara obstinat. Du blev rädd, er träning blev inte vad du hade tänkt, men allt gick bra och du kan inte tvinga någon att koppla sin hund på egen tomt.
    Jag vill givetvis inte skada hundar, jag försöker bara förklara vad som skulle kunna hända om jag eller någon annan fått panik. För inte så länge sen var det ju en valp som tyvärr blev ihjälsparkad för att mannen var rädd (ja jag vet att den var lös på allmän plats, men försök se min poäng). Hundrädda reagerar inte rationellt. Har man sin hund lös på det viset trots att den beter sig så får man vara beredd på att något KAN hända.
  • Anonym (irriterad!)

Alltså varför har folk så svårt för att visa respekt och hänsyn?

Om jag tex möter någon som verkar vara osäker på min hund sätter jag honom ner och håller honom väldigt nära. Allt för att dom ska känna sig tryggare. Att han ändå är lugn som en filbunke spelar ingen roll. Jag gör det för att visa att jag har koll på min hund och många gånger pustar personen i fråga ut och säger tack, det var vänligt av dig. Speciellt föräldrar med ett eller flera små barn att hålla reda på brukar uppskatta detta. Dom kan ju inte veta om min hund är farlig eller inte och detta besparar så mycket obehag för många.

Svårare än så är det väl inte?

• Anonym (irriterad!)
    mion skrev 2012-02-21 23:49:05 följande:
    Du tar ut din ilska på fel personer! Varför tar du inte upp detta med personen det gäller ist,är ju inte så att det händer ofta el?  Så ta det med dom ist
    mion skrev 2012-02-22 00:23:51 följande:
    hallå ts
    Ja hallå hallå. Här på familjeliv startas det trådar om på vilket håll man har toapappret och en hel massa andra obetydliga vardagsbekymmer.

Tydligen är det många som tycker att det här beteendet från hundens/ägarens sida är helt okej så så behovet att diskutera finns uppenbarligen.

Nej jag tänker inte knacka på hos dom. Dom själva verkade tycka att det var normalt, så jag betvivlar att dom kommer ändra sig.
  • Anonym (irriterad!)
    Tow2Mater skrev 2012-02-22 00:39:38 följande:
    Alltså, du menar folk ska på sin egen tomt gå fram till sin hund o hålla den varje gång någon råkar gå forbi på trottoaren?? Säg att du skämtar.

Träna din hund på din egen tomt om du är så rädd för andra hundar!
    Gör det ont att se till att din hund inte skrämmer andra?

Nej har man en lugn hund behöver man självklart inte hålla i den på tomten. Inlägget du citerade handlade mer om allmän respekt, att visa att man har koll på sin hund och inte låta den skrämma folk.

En lös hund på en tomt utan staket men som lugnt ligger och jäser utan att bry sig om oss blir jag inte rädd för.
    Om en hund skäller och morrar men står bakom ett ordentligt staket som den inte kan ta sig över blir jag heller inte rädd, tvärtom är det bra träning för mig och min hund.
    MEN finns där inget staket och den beter sig så ja då blir jag rädd.
  • Anonym (irriterad!)
    Sephrenia89 skrev 2012-02-22 00:41:04 följande:
    För mig händer detta ungefär en gång i månaden, olika ägare varje gång.
    Och tyvärr lär det väl fortsätta om folk har den här inställningen som verkar råda i tråden. Det är tråkigt för oss med hundar som redan har lite i bagaget..
  • Anonym (irriterad!)

Jag vet inte hur många gånger hundar har rusat fram till min hund. Nej visst hände det inget denna gången men tänk om jag istället haft en tik som gått på höglöp? Eller råkat sätta min hund på deras tomt eller vad nu den andra hunden ser som sitt territorium? Utan en tydlig gräns kan det vara svårt att se var en tomt börjar.

Om man nu har en hund som skäller och vaktar så här, varför sätter man då inte upp ett staket? Man KAN inte veta att den inte springer ut istället. Det är ett djur, den styrs av instinkter och drifter.

Många gånger när hundar kommit fram har ägaren blivit såååå förvånad och hävdat att det aldrig har hänt och hunden är tio år och har alltid varit såååå snäll och vet att den inte får lämna tomten. Men då har väl hunden av någon anledning i sitt huvud haft ett  "giltigt skäl" att strunta i var gränsen går den gången.

Har man ett ordentligt staket kan man lita på att hunden inte tar sig över. Du vet ALDRIG helt säkert att den inte lämnar tomten hur lydig den än är.

• Anonym (irriterad!)
    Mariohn skrev 2012-02-22 12:14:42 följande:
    Precis innan jul var jag tvungen att nita bromsen och slira ut på en åker för att en labbe kom från ingenstans och rusade rakt upp på vägen. Ägarna menade att han aldrig stuckit på det viset tidigare. Det var ju bra. 
    Precis, den kan ju bli påkörd! Folk borde vara mer rädda om sina djur!
    Jag har själv tvingats bromsa på en glashal väg för att en hund spatserade ut framför bilen. Den klarade sig med nöd och näppe undan hjulen. Ägarna blev väldigt förvånade och sa att det var första gången. En gång räcker för att det ska vara klippt. Tyvärr är det ju hunden som kan bli lidande för att ägarna vägrar ta ansvar.
  • Anonym (irriterad!)

Hundar ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur (och övriga omständigheter) behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Så säger lagen.

Ett ordentligt staket är nog att föredra om man har en hund som vaktar och gör sådana utfall.

Jag har gått förbi ohägnade tomter med lösa hundar förut. Reagerar inte hunden på att vi går förbi blir jag inte det minsta orolig för mig och min hunds säkerhet. Men om den istället morrar och beter sig hotfullt ökar naturligtvis risken att bli attackerad, eftersom den är på spänn och KAN bli provocerad av hur min hund beter sig.

En familj i närheten har en 70 kg tung bullmastiff som vaktar tomten utav bara helvete. Det rör mig inte i ryggen för den klumpedunsen kan inte forcera deras stora staket, uppsatt just för att hålla hunden inne. Den hunden är väldigt lydig och jag har svårt att tro att den skulle gå till anfall även om inget staket fanns. Men risken finns alltid där, och med en så stor hund hade konsekvenserna av en attack varit brutala.

Så varför chansar man? Det gäller ju inte bara din hund utan även andras säkerhet. Att tro att man har 100 % kontroll över sin hund i alla lägen är oerhört naivt. Det är ett djur vi talar om, ingen robot som du styr med en fjärrkontroll..

• Anonym (irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-23 23:20:19 följande:
    Hunden du träffade på sköts enligt reglerna. Inget har hänt. Hunden stannar på tomten. Vad är problemet? Du lär inte få igenom att de ska sätta upp staket mot sin vilja.
    Tror du att man alltid kan lita på en hund?
Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!