Inlägg från: Mornie Alantie |Visa alla inlägg
  • Mornie Alantie

När var ni tillbaka på start vikten

3 månader, jag gick upp 25 kg. Jag har ammat och gått på lite promenader, ingen träning alls.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Mornie Alantie
    apricos skrev 2012-02-20 20:57:55 följande:
    Har även magen gått tillbaka på er?
    Min är fortfarande degig efter två månader.
    Nja, helt återställd är den inte. Det har gått snart 9 månader. Jag fick ganska mycket bristningar och även om de bleknat är huden skrynklig. Magen blir lättare uppblåst också, så på kvällarna är den större än på morgonen. Den är dock mycket mindre degig än för några månader sen.

2 månader är inte alls lång tid. Huden och musklerna har ju för bara några veckor sen varit sträckta till bristningsgränsen. Ge det lite tid, det kommer bli bättre!
  • Mornie Alantie
    skogsvitter skrev 2012-02-29 10:07:13 följande:
    Jag gick också ner allt direkt efter förlossningarna, men då beror det ju naturligtvis inte på amningen utan på att det mesta av vikten faktiskt bestod av bebis, moderkaka, vätska etc och när detta försvann så försvann ju också vikten. Amningens effekter märker man långsiktigt, äter man inte tillräckligt så tar ju bebisen näring från dina sparade resurser istället och det är därför vissa går ner i vikt under amningsperioden. Många går ju dock inte ner alls, eftersom de äter tillräckligt för både sig själva och bebisen. Andra går upp istället, jag har tex gått upp under amningsperioden och vägt mer 8 månader efter förlossningen än vad jag gjort 1 vecka efter Eftersom jag hellre ätit lite mer och mått bra (och haft en bebis som mått bra) än att ha ätit snålt bara för att jag är rädd för min vikt men på köpet fått en hungrig bebis och en galet hungrig mamma istället
    Och så finns det se som äter allt de orkar och som ändå rasar i vikt. Jag vägde 79 kg när jag kom hem från BB (det var alltså vad som var kvar av graviditetsvikten efter att bebis och allt därtill kommit ut). Jag åt så mycket jag kunde och ansträngde mig för att göra bra och närings- och energirik mat. Ofta klämde jag i mig en extra mellanmål och kvällsmål fast jag inte alls var sugen. Trots det rasade jag i vikt, jag hade gått ner till 62 kg (vilket också var min inskrivningsvikt) på 3 månader. Sen avstannade viktminskningen nästan helt utan att jag förändrade något. Delar av minskningen måste ha berott på vätska som släppte efter graviditeten men knappast allt.
  • Mornie Alantie
    skogsvitter skrev 2012-02-29 10:38:56 följande:
    Det där är sånt man hör talas om men aldrig ser i verkligheten tycker jag
    Jag tror inte att du ljuger såklart, men i ärlighetens namn tror jag att det är rätt ovanligt... men som du säger, troligtvis är det nog en kombination med att vätska försvann osv också.
    Jag vet en tjej till som hade det lika, men det är nog ganska ovanligt ja. Jag gick ju upp massor när jag var gravid och eftersom jag brukar ha lätt att gå upp och väldigt svårt att gå ner trodde jag att jag skulle få slita som ett djur för att gå ner igen. Men tji fick jag.

Det blir dock ganska tydligt att alla är olika och att det inte funkar med generaliseringar om viktminskning och amning.
Svar på tråden När var ni tillbaka på start vikten