mina snart 11 månaders är jätte sena i utvecklingen. Hjälp behöver stöd.
Vet inte vart jag riktigt ska börja.
Jag är 6 barnsmor och de 2 sista barnen är tvillingkillar på snart 11 månader som är jätte sena med allt
Var på BVC i veckan och har under en längre tid kännt mig små orolig för pojkarna då det liksom inte händer så mycket. De sitter inte riktigt dock rullar dom runt men har jätte dålig motorik i händer och ben. De kan ibland göra antydan till krypställning genom att dra upp knäna under agen en armarna orkar inte bära upp dem. Jag har dem alltid på golvet så¨de borde ha bra förutsättningar för att träna detta. de klarar inte att ta ex majskrok till munnen och äta själv, men de kan ta i leksaker men är väldigt fumlig i8 armar och händer.
jag har sett att de vrider händerna och armar fel ibland ser ut som om de sitter åt fel håll. De är annars ganska glada och gillar bus och kittlas kan vara lite besvär att få ögonkontakt ibland men de skrattar när jag pratar med dem så antar att de hör mig.
redan från BB blev de inte godkända på öronkollen utan det upptäcktes senare att de har vätska i öronen vilket man ska sätta in rör för när de fyllt 1 år.
Iaf tillbaka till BVC läkaren var lite orolig så pojkarna ska följas upp vilket är bra men jag är orolig. han nämnde något om tummarna och att de hade hög fotrygg alltså de har knubbiga bebis fötter. det var kaos på bvc den dagen så allt blev stressigt man skickade remiss och tog akut ämnesomsättningsprov på killarna. har ej fått svar på det och känner att jag fattar inget just nu.Pojkarna gnäller mycket känns som om de vill mer än vad de kan och är mycket frustrerade över detta. Jag känner mig trött och sliten då jag inte tycks räcka till.
rörigt inlägg men vill gärna höra av er som vet eller själv haft sena barn och hur ni har det. Tacksam för svar behöver stöd.
detta blev ett rörigt inlägg
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-20 15:22
Alltså de sitter inte alls utan stöd och ligger på benen när jag sätter dem och släpper.