JOLI skrev 2015-10-20 12:51:05 följande:
Ber om ursäkt på förhand för att det blev långt och klöddigt. Men jag blev så irriterad när jag skrev om dom.
Känner att en del där är väldigt otrevliga och oförstående. De har aldrig tid att svara på ens frågor.
Min sambo har inga spermier i sin utlösning, det finns ett fåtal spermier inne i pungen som de hittat vid TESA. Dock är de rädda att det var de sista spermierna som fanns. Och det var bara undersökning den gången, så inget de kunde använda vid senare IVF. Jag frågade då om alternativ ifall det inte finns några kvar, till svar fick jag "Vi har väldigt fullt upp här idag, så jag hinner inte gå in på det." Detta var under ett besök, alltså en tid vi hade där. Men vi blev i stort sett utkörda eftersom det var så fullt upp.
Ok, tänkte jag. Då får jag ringa RMC senare.
När jag ringde fick jag till svar att läkaren vi har, skulle tagit detta med oss under besöket vi var på, och att hon inte kunde hjälpa oss vidare. Men att jag kunde söka lite på internet om det istället. SÖKA PÅ INTERNET??? Menar hon allvar liksom? Men jo då, det var vad vi fick göra.
Nästa besök vi kom på, skulle vi planera inför IVF Det var väldigt tight med tid, så det behövde gå snabbt och lätt.
Vi kom in i rummet, läkaren konstaterade återigen att det inte är så stor chans att dom hittar några spermier. Frågar om vi vill ha donerade spermier som back-up plan? Jag ber om lite information om det (Vi har läst om donerade spermier på internet, men man får ju inte en jätteklar bild av allt vad de innebär där). Men nej, det hinner han inte gå igenom. Utan har vill ha ett svar, eller så får vi gå hem och söka runt lite till, och sedan höra av oss,
Jag tycker det är fruktansvärt dåligt. Vi har inte fått någon information alls från RMC, allt har vi fått läsa oss till. Jag är så chockad över hur det går till.
När man använder donerade spermier så har barnet rätt att få veta detta vid mogen ålder, och kan vända sig till sjukhuset för att få reda på vem den biologiske pappan är. Jag ringde och ifrågasatte detta! Jag ville ha en förklaring till varför. För detta barnet, det kommer ju vara mitt och min sambos. Inte dens som har donerat spermierna till oss. Det känns så konstigt. Inte ens det kunde dom svara mig på, det var en regel helt enkelt. Antingen får man acceptera det eller låta bli helt.
På vårt senaste besök (förra veckan) skulle vi bland annat träffa en dam som skulle lära oss om sprutorna. Först blev besöker försenat i en och en halv timme. När det väl var dags var det två sprutor hon berättade om, gonal och ägglossningssprutan. Det var allt sa hon. Vi fick veta hur vi skulle förvara sprutorna, hur jag skulle ta dom osv.
Direkt efter vårt försök gick vi och hämtade ut sprutorna. När vi väl var på apoteket så var det tydligen 3 olika sprutor samt en vaginalkräm. Tjejen på apoteket tyckte det var konstigt att vi bara fått information om två sprutor, och sa till oss att tinga tillbaka till RMC dagen efter. Det gjorde vi, och oj, det var bara något dom hade glömt att berätta för oss. Så det var tur vi ringde.
Ytterligare en dålig sak var när vi skulle få en remiss hemskickad inför detta trippelbesöket inför IVF. Läkaren sa att det var en garanti på att besöket skulle ske inom 3 månader. Tiden gick men ingen remiss blev hemskickad. Vi har flyttat nyligen och jag har tidigare uppgett vår nya adress för RMC, men tänkte ringa och dubbelkolla ändå, för fel kan det ju bli. Men då berättar tjejen att vårdgarantin inte gäller oss, eftersom det är donerade spermier inblandat. Hon berättade att läkarna säger så för att vara snälla, för att tiden inte ska kännas för lång. Men att läkarna säger fel. Inte ens en ursäkt fick jag för detta. Dessutom hade de fortfarande fel adress. Jag uppgav vår nya adress ytterligare en gång. Hon sa att vi kommer få hem en remiss inom fyra månader. Tiden gick, men ingen remiss kom.
Jag ringde ytterligare en gång, frågade när remissen skulle komma. Den har vi skickat till er för längesen svarade hon. Jättekonstigt tyckte jag, frågade vilken adress de hade skickat den till. Då var det vår gamla adress. Jag sa att vi bytt adress, vilken jag meddelar er vid två tidigare tillfällen. Och då, helt plötsligt så kunde hon se att det stod en anteckning om ny adress. Då fick jag höra att får tid var om två veckor, och oj vilken tur att vi ringde, för hade vi inte dykt upp hade vi fått betala dubbelt för uteblivet besök, alltså 1200 kronor, då både jag och mannen skulle betalat 300 kronor var.
Hur i hela fridens namn kan vi åka på att betala, för att de har skickat fel???
Tackar gudarna att man är en tjatkäring ibland, annars hade vi bara stått o stampat med uteblivet besök och en onödig räkning.
Verkligen tråkigt att du har så dåligt erfarenheter av RMC. Och så många också. Jag hoppas verkligen att det ska bättra sig för dig.
Jag tänker inte kommentera allt. Däremot har jag lite att säga vad gäller donerade spermier. Nu lever jag visserligen i samkönad relation, så hade ju oavsett vad inte haft så mycket att välja på.
Men jag tycker absolut att du ska tänka en gång till vad gäller din inställning till donatorn. I Sverige är det lag på så kallas öppen donator. Anledningen till det har ju med säkerhet att göra. Vem som helst ska inte kunna komma och lämna spermier. Jag tycker snarare du ska se det som något positivt att den som kan ge upphov till ditt framtida barn är en seriös person som gått igenom minst lika många tester som vi själva gör innan han kan bli donator. Att ditt barn vid 18 års ålder kan kontakta donatorn innebär på inga sätt att han har någon som helst rätt till barnet. Det handlar enbart om att ditt barn ska kunna ha den möjligheten. Han behöver inte ens träffa barnet. Han kan neka det. Det enda han måste samtycka till är att barnet har rätt att få veta vem han är. Om hen vill det. Och det finns statistik på det där vad gäller er heteropar. Det är ytterst få barn som väljer att söka upp sin donator. Men det där kommer ni få info om sen när ni går på kuratorsamtal. För det måste alla med donator göra.
Så släpp det där med att vara kritisk till att ditt barn har rätt att få veta. Det är enbart för ditt barns skull och ingen annans. Donatorn har inte rätt att ta kontakt med barnet. Ni har inte rätt att ta kontakt med donatorn. Det är enbart barnets val.
Hoppas att du snart får bättre erfarenheter. Lycka till med allt!