• minasera

Jag behöver vänner som gör IVF i RMC malmö

Tany skrev 2012-04-23 12:21:42 följande:
    Mina var kommer du ifrån?
    Krammmmmm
    JAg kommer från Turkiet. Jag bor i Sverige nästan 3.5 år

• minasera
    Moniica skrev 2012-04-29 10:22:12 följande:
    Hej alla..
    Jag är ny här och och går oxå på RMC i malmö.
    Vi va hos läkaren nu i Fredags och fick besked att vi var båda fullt friska.
    Vi blev beviljade IVF så nu väntar vi på tid att komma igång.
    Eftersom jag fyller 39 år i Mitten av Juni så skulle dom skynda på så vi fick komma till i början på Juni med hormonsprutor.
    Känns lite overkligt fortfarande att det snart är dax.
    Har man tur så är man ju gravid innan sommaren är slut. Och turen hoppas jag att vi alla får med oss här i denna tråden
    Vad är skillnad på lång och kort behandling ? Hur länge ska man ta hormonsprutor innan man gör äggplock?
    Ha det gott alla
    Kram
    Hej Minlica och välkommen,  korta metoden börjar man med sprutorna direkt, man tar även en spruta till sista dagarna som motverkar spontan ägglossning (tar Ca. 30 dagar från mens till gravidet test) ,  men långa metoden tar man nässpray innan sprutorna, man nedregleras hormonellt. Med långa metoden slipper man ta två sprutor sista dagarna, man fortsätter med sprayen men i mindre dos som förhindrar äl. Med bägge metoderna tar man en ägglossningsspruta 2 dagar innan äggplocket. ( det tar Ca 60 dagar från mens till gravidet test)
    Ålders påverkar vilken man ska ha! om du har varit gravid innan eller om man har inga problem med äggstockarna man gör ofta korta metod, men om man har problem med hormoner och kan inte ha mycket ägg då man gör lång behandling. ( för att få mycket mer ägg)
  • minasera
    Tany skrev 2012-04-29 12:51:35 följande:
    Minaresa hur känner du? Vad gör du? Börjar du behandling?
    jag väntar min mens. jag hämtat mina alla sprutarna. och väntar.. jag räknar från nu vilken dag jag ska ha blod prov? spännande och nervos och rädd och  glad och... och...  
  • minasera

Hej Monilca,  Läkaren bästammar korta eller långa. jag hada en korta i Januari men det gick inte bra och jag fick negativ resultat. Min mens börjada idag... Yupiiiii .. Jag hoppas det är sista mens i år ( om jag blir gravid). Nu jag börjar 2:a behandlig... det är korta igen.. jag blev gravid innan en gång men det var falska och (abort) gravidet. det var 5 år sen. nu kör vi ICSI hoppas denna gången går bra... Lycka till alla...

• minasera
    Tany skrev 2012-04-29 13:49:58 följande:
    trevligt minasera
    du är en månad framåt från mig. ... Jag är också glada.... jag började med folsyra och vitamin B12. ... Vad kostar din droger?
    Första behandlig (medicin) jag har betalt Ca. 1800 kr. sen man behöver inte betala mer... Jag fick min alla sprutarna förra vecka och kostade inget..
  • minasera
    Tany skrev 2012-04-29 20:46:37 följande:
    jag ska betala 2200 kr och efter som det är gratis... varför du betalar 1800 kr och för mig är det 2200 kr?
    Kankse olika medicine?
  • minasera
    fridalilla skrev 2012-04-29 21:25:42 följande:
    oj vad ni har skrivit idag ;) kommer glömma svara på hälften av alla frågor :P Den 8 maj är det testdag för min del :) så jag är ruvare nu :) Minasera: du sa att du fick mens idag, men ska börja spruta på onsdag!? Jag började spruta dagen efter mens. Är det inte så för dig?   Monica: Välkommen :) När du kommer till läkaren får du göra ett ska VUL (vaginalt ultraljud). På så sätt kan dem avgöra om du ska ha kort /lång behandling. Jag gjorde kort och tiden gick himla snabbt :) Jag har fått ta 3 olika sprutor , och dem vänjer man sig vid (även om det gör ont ibland). Smärtan för alla moment är från person till person, men jag hade extremt ont vid äggplock (de flesta känner ingenting). En vecka sen jag gjorde plock och är fortfarande lite öm i magen :/  På läkar besöket när ni ska bestämma tid, är det inte säkert ni får börja direkt, om de nu inte varit så snälla att boka infomöte när de har lite att göra :P Jag var på infomöte i februari och började denna månaden eftersom de inte hade några tider lediga. Håller tummarna på att ni får böeja direkt och att vi alla här lyckas bli gravida :D
    Hej fridalilla!

första gång jag började dag efter, men min läkare bytda dag för andra gånger nu jag ska börja 4 dagar efter 
  • minasera
    Moniica skrev 2012-04-30 10:22:35 följande:
    Börja ni sprutor dagen efter mens ? Jag är läst 21 dagar efter. Hmm..Då blir det andra startdatum. Usch vad jobbigt att inte fått reda på när var och hur ... Ja ja jag får väl göra som alla andra. Vänta på mitt möte och höra vad dom säger
    Hoppas allt klaffar med sprutdatum och mens så man slipper vänta X länge

Minasera hur länge har du hållt på ?
    Hur många sprutor och hur Ofta tar man dom?
    Förlåt för alls frågor men jag är ju nyfiken och jag vill ju börja nu Jag hatar att vänta. Jag är värre än barn på julafton hahaha...
    Hej Monlica!
    Jag förstår dig, jag var samma miljons frågor  min första behandlig var januari.  jag ska skriva min gammal schema till dig kanke hjälpar dina frågor... det är min och det är individuelle alla har olika schema och olika medicine eller dos.

Dag 1: Mens började
    dag2 :100 puregon
    dag3 : 100 puregon
    dag4 : 100 puregon
    dag5 : 100 puregon+ 1 dos orgalutran
    dag6 : 100 puregon+ 1 dos orgalutran
    dag7  : 100 puregon+ 1 dos orgalutran
    dag8   : 100 puregon+ 1 dos orgalutran + VUL
    dag9  : 100 puregon+ 1 dos orgalutran
    dag 10 : 100 puregon+ 1 dos orgalutran
    dag 11 : 100 puregon+ 1 dos orgalutran + VUL
    dag 12 : 100 puregon+ 1 dos orgalutran
    dag 13 1 dos Orgalutran och Ovitrelle (21:30  tiden är jätte viktigt för det spruta som sjuksöterskan ska bestämma tid))
    dag 14: Ingenting
    dag 15: ÄP (äggplock)
    dag 17: ET (embryotransfer)
    Dag 30: blodprov ( gravidet test)
  • minasera
    Moniica skrev 2012-04-30 15:51:57 följande:
    Tany.. ja, mitt första va vanligt. gick t.o.m på P-piller. 

Minasera....tack snälla.
    shit, ska man ta spruta VARJE dag??? jisses jag är ju sjukt sprut rädd. visste att det va sprutor att ta men inte i 14 dagar ojojojoj....
    Hur många försök har ni gjort?
    Hoppas verkligen att det tar någon av gångerna iaf. Vi är fullt friska både jag och min Sambo så det känns lite underligt att vi inte kan bli gravida på normalt sett.

Bli inte oroligt för sprutarna..  nålarna jätte liten och man känner ingenting...  ÄP och ET mycket mer svårare...  jag har gjört bara ett försökt och nu andra och hoppas sista... vara läkare sa att jag och min man helt friska bara min mans spermier lite långsamma. därför de gör ICSI istället IVF. Hoppas hoppas hoppas denna gånger jag blir gravid...
Svar på tråden Jag behöver vänner som gör IVF i RMC malmö