• Cina84

Jag behöver vänner som gör IVF i RMC malmö

Kajo skrev 2015-03-18 21:11:23 följande:

Vilken äggfest sandishhh!!! Då får ni veta imorgon hur många som blivit befruktade?

Jag fick tillbaka en blastis idag. Vi skulle ju inte få det när jag pratade med dem i förra veckan imed min man är på resande fot. Men så måste det blivit något missförstånd för idag ringde dem från labbet och undrade var vi va. Så då fick jag komma med andan i halsen utan min man. Lite konstig dag, jag va ju inte inställd på ett återförande. Testdag 3/4!! Hoppas hoppas!!

Jisses som det kan bli! Tur att det gick att komma utan mannen! Lycka till :)
  • Cina84
    sandishhh skrev 2015-03-20 12:34:43 följande:

Sådär nu ruvas det för fullt :) läkaren sa det var ett skolexempel och nästan så man ville ha ägget i skolböckerna, känns lite posetivt iaf :)

Det låter ju hur bra som helst! :). Hoppas ni har turen på er sida.
  • Cina84
    Lala81 skrev 2015-03-19 16:48:27 följande:

Hej,

Hoppas det är ok att jag hoppar in här!

Jag och min sambo ska påbörja vår första ivf om någon vecka, efter att ha försökt och längtat i över tre år.

Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med andra i Malmö eller närheten som ska eller just nu går igenom samma sak. Jag ser att många av er som skriver här redan är inne i hela processen, och många procedurer och begrepp har jag inte ens koll på (men det kommer snart att ändras antar jag).

Det är så mycket som är nytt och läskigt, jag känner mig nervös för hela grejen: att mixtra med kroppen med hormoner, att det inte ska funka, att få missfall osv. Jag vill verkligen bara vara glad och förväntansfull inför försöktet, men det är svårt vissa dagar. Det är ju så mycket som ska klaffa.

Har ni några tips att komma med på hur man kan hantera den här nervositeten? Hur har ni gjort, hur har det funkat med hormoner, plock osv för er? Hur tycker ni att bemötandet med RMC är? Något man ska tänka på?

Vet ni om det finns någon grupp som träffas på riktigt ibland? Jag vet att föreningen Barnlängtan finns i Skåne, men har inte förstått hur aktiva de är. Någon som vet?

Ser fram emot svar!

Hej!

Mina erfarenheter av det hela så långt kommer :).
  • Cina84
    Lala81 skrev 2015-03-19 16:48:27 följande:

Hej,

Hoppas det är ok att jag hoppar in här!

Jag och min sambo ska påbörja vår första ivf om någon vecka, efter att ha försökt och längtat i över tre år.

Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med andra i Malmö eller närheten som ska eller just nu går igenom samma sak. Jag ser att många av er som skriver här redan är inne i hela processen, och många procedurer och begrepp har jag inte ens koll på (men det kommer snart att ändras antar jag).

Det är så mycket som är nytt och läskigt, jag känner mig nervös för hela grejen: att mixtra med kroppen med hormoner, att det inte ska funka, att få missfall osv. Jag vill verkligen bara vara glad och förväntansfull inför försöktet, men det är svårt vissa dagar. Det är ju så mycket som ska klaffa.

Har ni några tips att komma med på hur man kan hantera den här nervositeten? Hur har ni gjort, hur har det funkat med hormoner, plock osv för er? Hur tycker ni att bemötandet med RMC är? Något man ska tänka på?

Vet ni om det finns någon grupp som träffas på riktigt ibland? Jag vet att föreningen Barnlängtan finns i Skåne, men har inte förstått hur aktiva de är. Någon som vet?

Ser fram emot svar!

Här kommer det ;).

Jag har gjort ett försök än så länge. Under första försöket försökte jag tänka att "vi får se hur det går" när väl ägget var tillbaka igen tänkte jag på att jag faltiskt var gravid för första gången och varje dag som gick var ännu en dag jag var gravid. Kanske lite fjantigt men jag pratade lite med den lilla om att den skulle stanna kvar... Som Sandishhh gjorde så bröt jag även ihop när det stod klart att det gått åt Skogen men det tror jag inte man kan förbereda sig eller göra något för att inte göra. Att tänka att det säkert går åt skogen gör inte fallet mindre smärtsamt! Jag var också nervös över hur kroppen skulle reagera på hormonerna men jag kände knappt av det alls. Det där med att ge mig själv sprutor var jag också nojig över men det gick bra det med. Ett tips är att sätta nålen precis på huden och sen inte titta när du sticker in den. Det gjorde jag ;). Skulle du tycka det gör ont kan du alltid kyla stället du ska sticka på eller smörja med någon bedövningskräm :) när det var dags för äggplock fick jag helt okej grejor så det kändes bara lite men snurrade mycket ;). Skulle du tycka att det för för ont säger du bara till så får du mer smärtstillande. De är så fina och lugna på RMC tycker vi. Det du ska vara försiktig med är att inte googla för mycket, ring ner och prata med en sköterska istället :).

Hoppas det var till någon hjälp :)
  • Cina84

Ingen mens idag heller.. Kroppen blev nog mer kaos än jag trodde av hormonerna.. Nåja vänta, vänta, vänta..

• Cina84

Jag tror man får den för att göra miljön än mer gynnsam för ägget att vistas i men är inte helt säker.

sandishhh skrev 2015-03-22 09:31:22 följande:

En liten fråga, fastnar ägget sämre om man inte gått på crinonen ?

• Cina84
    Kajo skrev 2015-03-23 08:14:11 följande:

Var i cykeln är du nu? Visst skulle ni få tillbaka ägg i april? Jag väntar på mens eller att få testa mig. Fick tillbaka en blastis och min b mens är på torsdag men testdag är 3/4, vilket blir en vecka senare än b mens. Förstår inte varför man ska testa 17 dagar efter återförandet av en 5dagars cell.

Jo det stämmer att tanken är att vi ska satsa på april. Om nu mensen kommer igång eller något.. Är på bim+11... Haft molvärk i rygg och tryck därnere nu i en veckas tid får se om det är mensen som jäklas eller vad det är..

Jag tror det är så sent för att man säkert ska få det rätta beskedet. vad jag förstår är det inte konstigt att plusset inte kommer direkt utan kan ta några dagar.
  • Cina84
    Lala81 skrev 2015-03-23 08:59:03 följande:

Hej, tack för din berättelse om din resa än så länge. Jag tycker inte att det låter fjantigt att säga åt den att stanna kvar, det kommer jag nog också att göra : ) Du har rätt i att det säkert inte är mindre jobbigt att tänka att det inte har funkat. Tror man att man är gravid så är man i alla fall glad den tiden, istället för att vara ledsen hela tiden.

Tack för tipset med sprutorna också, det låter smart.Google vet jag ju att man helst ska hålla sig undan, har märkt av hur farligt det är när jag har försökt tolka alla minsta gravidtecken och kastats mellan hopp och förtvivlan. Men det är ju så lätt att ta till när man sitter och grubblar...

Gjorde du det långa eller korta protokollet? Eftersom jag har en normal ägglossning vad jag vet så hoppas jag nästan på det korta eftersom det verkar gå snabbare och vara mindre bieffekter, men det låter som att det kan vara mindre tillförlitligt samtidigt. Vad säger ni som har hållt på ett tag?

När tror du att du kommer sätta igång med nästa försök? Hoppas att det går vägen då!

Jag vet. Har trillat i googlegropen jag med ;). Jag gjorde det korta protokollet och fick tillbaka en blastocyst och två till frysen. Har du normal äl och regelbunden cykel så blir det säkert det korta!
  • Cina84
    Pusheen skrev 2015-03-25 22:30:30 följande:

Jaha. Då har jag fått besked om att jag har cellförändringar. Undrar hur detta kommer att påverka min ivfbehandling. Alltså -sjukt mig. Orkar inte mer.

Usch vad hemskt! :(. Tänker på dig.
  • Cina84
    Pusheen skrev 2015-03-26 11:48:34 följande:

Jag som har väntat och längtat och sett fram emot nästa försök som var inom räckhåll :( Håller på att ringa runt idag för att få lite besked om vad som händer nu. DET GÅR JU INTE FÅ TAG PÅ NÅGON!! Telefontider hit och dit och alla upptagna osv.. Känns som att det inte är meningen att vi ska få barn någon gång.

Fick du några svar till sist? Förstår din frustration, det är definitivt inte alltid lätt att komma till, speciellt inte gå gyn i Helsingborg/ Ängelholm. De telefonköerna...

Det är kanske lätt för mig att säga men ge inte upp, kämpa på <3.
Svar på tråden Jag behöver vänner som gör IVF i RMC malmö