• frkvilljunu

Jag behöver vänner som gör IVF i RMC malmö

Hej!

Hoppar in lite här med mina tusen frågor...

Vi är på väg att börja utredning för att få komma fram till försök. Vi vet redan att vi kommer behöva donator så det är jag som ska utredas och har graviditeter sedan tidigare så vet ju att jag har fungerat varje fall även om det är länge sen nu.

Massvis med frågor och tankar som snurrar i huvudet och vissa kanske låter dumma men om någon av er här har lust att hjälpa mig lite på vägen skulle jag bli överlycklig!

1. Om man ska använda donator gör man alltid ivf direkt eller försöker man med insemination först om man har förutsättningar för en "normal" befruktning?

2. Vad är det som avgör om man gör långt eller kort protokoll främst vid ivf?

3. Hur delaktig är man själv vid beslut (om ni förstår hur jag menar. Klart tror jag ju att vården vet vad de gör och vill ens bästa men är det bara att säga ja och amen eller?)

4. Hur upplever ni RMC överlag? Är de lätta att prata med. Känner man sig "sedd" och omhändertagen?

• frkvilljunu

Tack för svar!

Man vet ju att alla svar kommer komma längs med vägen men ändå går hjärnan på högvarv med funderingar...vill ju bara komma igång nu...och då slogs jag i morse av den där tanken - hur är det sommartid på RMC??? Har de semesterstängt etc??

• frkvilljunu

måste bara fråga. jag trodde inte man började en behandling innan det är klart om man vet att det går att använda egna spermier eller donarde??

vi står själv i tur på att börja vid nästa mens förhoppningsvis och ska göra ivf med donator. vi har valt att se det som en fantastisk möjlighet att det finns den möjligheten då min man har noll spermier. men visst är det mycket att ta in och fundera på i förväg. har svårt att se att man skulle ta så "lätt" på det på RMC att köra igång innan ni vet vilket det blir eftersom risken att donator alternativ känns som nånting ni inte är helt bekväma med eftersom hoppet om att hitta spermier fortfarande finns.

det där med öppen donator förstår jag inte hur du menar - risken med en stängd donator skulle väl va lika stor chans att barnet skulle i framtiden vända mot er eller inte se sin pappa som pappa som du skrev.

vi pratade mycket med psykolgen på rmc om just vikten av att inte dölja frpn början hur barnet kommit till.

JOLI skrev 2015-10-21 12:29:24 följande:

Ja det har du ju rätt i, smärta uppfattas ju olika av alla. Ja gud ja, så mycket att oroa sig över. Den största oron vi har är att de inte hittar fler spermier under PESA & TESA på mannen, och att det blir donerade istället. 

Nej, jag fick min mens i måndags, ringde RMC men det var fullt. Så vi får vänta till nästa mens. 

• frkvilljunu

vad jobbigt! var det fullt nu?

väntar på mens som borde komma vilken dag som helst nu och den där jäkla oron om att det inte ska finnas möjlighet att få starta nu tär ju snart sönder mig.

Regnbågsdröm skrev 2015-10-27 15:56:56 följande:

Fan också. Blev inget för oss vid denna blödning. Får vänta ytterligare en innan vi eventuellt får köra igång igen. Alltså den här väntan..

• frkvilljunu
    regnbagsbarn skrev 2015-11-05 18:41:23 följande:

Hej alla! Idag fick vi klartecken att köra igång med kort protokoll. Blir vårt första IVF- försök så det känns nervöst.... någon annan som börjar nu?

Hej!

Fick börja i tisdags! kännsfortfarande helt overkligt. tredje sprutdagen idag.vi kör kort protokoll med gonal.
  • frkvilljunu

Tyckte det kändes som det spännde neråt igår lite och hoppas att det är ett tecken på att det händer något därinne. Mår bra annars men humöret är ju lite upp och ner av alla tankar och funderingar.

• frkvilljunu
    regnbagsbarn skrev 2015-11-05 20:46:35 följande:

Åh vad roligt! Nu hoppas vi på att det ät vår tur! Jag började med Gonal-F. Jag har tagit Gonal tidigare i samband med inseminationer och då mått rätt dåligt. Nu är dosen högre och jag undrar hur detta kommer att gå? Men det är bara att köra på och stå ut! Vilka hormoner tar ni?

på vilket sätt mådde du dåligt av gonalen?
  • frkvilljunu
    regnbagsbarn skrev 2015-11-06 20:27:33 följande:

Mitt humör blev helt knasigt och instabilt. Jag upplever mig som en ganska stabil person med jämt humör utan hormoner. Ganska läskigt att inte känna igen sig själv och vara konstant irriterad. Jag hoppas det kommer funka bättre denna gång. När har ni ultraljud?

ja lätt irriterad känner jag tyvärr igen....men rtent fysiskt i övrigt mår jag fantastiskt mycket bättre än jag trodde fortfarande.

Vi har ul på måndag ser framemot det även om det är rätt nervöst med...

Än så länge lyckats hålla bort de mesta av alla dåliga tankarna på allt som kan gå fel osv men ibland så kommer rädslan att "tänk om det inte växer som det ska".Lite sådär som att det nästan att känts bättre om man jag haft mer tydliga biverkningar så man verkligen fatta att kroppen jobba.

Hur mår du nu?
  • frkvilljunu
    regnbagsbarn skrev 2015-11-07 09:24:38 följande:

Förstår hur du menar med oron för att det inte ska växa tillräckligt. Just nu känner jag mig ganska lugn, än så länge märket jag inget i humöret. Dock har jag börjat få lite ont i brösten. Jag försöker tänka att RMC är duktiga, att jag har varit gravid tidigate även om det slutade i MA och att vi kommer att lyckas snart... Efter MA läkaren att för de allra flesta slutar denna resan med barn, det är bara olika hur resan dit ser ut. Det hon sa lugnade mig lite grann. Hur jag tänker är visserligen beroende på dagsform. Ibland känns det positivt och ibland som om det aldrig blir ett barn. Vi har ul på tisdag, spännande!! Ska du lägga till orgalutran på söndag då?

börjar med orgalutran redan idag. så två sprutor två dagar. har läst att den känns mer - hoppas inte det är för mycket. är spruträdd men har vant mig hyfsat vid gonalen är ju tacksamt att den går rakt in utan att kännas...

det känts som om tiden går rätt snabbt nu och det får den gärna fortsätta med
  • frkvilljunu

Vad tråkigt att ni fått MA tidigare , var det ivf då med?

regnbagsbarn skrev 2015-11-07 09:24:38 följande:

Förstår hur du menar med oron för att det inte ska växa tillräckligt. Just nu känner jag mig ganska lugn, än så länge märket jag inget i humöret. Dock har jag börjat få lite ont i brösten. Jag försöker tänka att RMC är duktiga, att jag har varit gravid tidigate även om det slutade i MA och att vi kommer att lyckas snart... Efter MA läkaren att för de allra flesta slutar denna resan med barn, det är bara olika hur resan dit ser ut. Det hon sa lugnade mig lite grann. Hur jag tänker är visserligen beroende på dagsform. Ibland känns det positivt och ibland som om det aldrig blir ett barn. Vi har ul på tisdag, spännande!! Ska du lägga till orgalutran på söndag då?

Svar på tråden Jag behöver vänner som gör IVF i RMC malmö