• Bambini

Snabbast sätt att ge ersättning

Har en son på 5 veckor som vi ger ersättning. Tips på hur man värmer upp på snabbast sätt? Kan man förvara kokande vatten i en termos och sedan vid matning blanda vattnet och pulvret i flaska? Tips tack!

• Svar på tråden Snabbast sätt att ge ersättning
  • Smultronpajen88

Har inte läst andras inlägg men vi har en dotter på 2 veckor som också äter ersättning. Amningen fungerade tyvärr inte ;( och på bb sa de att man kunde göra såhär..

Koka upp vatten.
    Blanda iordning ett visst antal portioner. Vi brukar göra 240 vatten x 2, sedan 16 skopor ersättning.
    Häll upp i en tillbringare med lock och förvara i kylskåp.

På så via kan du hälla upp önskad mängd ersättning, värma i micron, klart!
    Och det ska vara lika bra de sa de på bb :)

• Juppepuppe

Men herregud. Det tar typ 20 sekunder i mikron. Hur mycket snabbare behöver det gå?

• 969910

Kommunalt vatten kan oxå bli dåligt !!!

• 72Lisa
    Juppepuppe skrev 2012-02-18 07:40:37 följande:
    Men herregud. Det tar typ 20 sekunder i mikron. Hur mycket snabbare behöver det gå?
    ??? 1 varför så otrevlig, 2 om man följer instruktionerna är det inte gjort på 20 s.
    TS tetror är bra men blir dyrt i längden. Det enklaste är att blanda färdigt x antal portioner enligt anvisningarna. Ha det i kynen max åtta timmar och micra på det när det ska ätas. Så står det att man inte får göra men på bb gjorde de så. Sen är det bra att ha tetror för utflykter och panikmatningar när man inte har färdig mat. Men efter ett tag har båda våra barn ätit över en tetre aåt gången och det kostar en del. Har för mig att Willys var billigast på tetror och kanske även ersättnignen.
  • Sapato

Där vi bor är Ica billigare än willys. Ingen jätte skillnad men i längden så
    Tetra
    Ica 6.40kr
    Willys 7.30kr

• 72Lisa
    Sapato skrev 2012-02-18 09:02:43 följande:
    Där vi bor är Ica billigare än willys. Ingen jätte skillnad men i längden så
    Tetra
    Ica 6.40kr
    Willys 7.30kr
    Det gör rätt stor skillnad i slutänden iaf om man inte orkar hålla på med pulver jämt. På utflykt tycker jag inte att man kan hålla på med pulver. Försökte det i början med första barnet men det blev ohållbart. När man sen måste öppna två tetror för attd de ska bli mätta och kanske på utflykt slänga det som blir över är man glad om man hittar det billigaste!! Såg att Kronans apotek tog runt 14 kr för en tetra!!
  • Tida77

Jag har inte läst alla svar, men vi har haft lagom avsvalnat vatten i termos och uppmätt pulver i doserare. Då går det fort att blanda ihop, bara mäta upp vatten och hälla ner pulvret.

• La Lola

Jag tog kallt kranvatten o värmde till fisljummet i micron.
    Gick jättefort.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • PojkMamma85
    Tida77 skrev 2012-02-18 09:09:19 följande:
    Jag har inte läst alla svar, men vi har haft lagom avsvalnat vatten i termos och uppmätt pulver i doserare. Då går det fort att blanda ihop, bara mäta upp vatten och hälla ner pulvret.
    Precis så gjorde jag men min yngsta, lagom varmt vatten i termos, färdiguppmätt i vällingdoseraren och sim salabim på nolltid, pinfärsk ersättning till perfekt temp =)
  • La Lola
    969910 skrev 2012-02-18 08:01:19 följande:
    Kommunalt vatten kan oxå bli dåligt !!!
    Fast det händer inte särskilt ofta.
    Det hände här i Östersund, men jag är inte ens orolig att det ska hända igen.
  • 969910

Inte ofta nä men det kan hända o inte skulle jag riskera mitt barn i alla fall :)

• La Lola
    969910 skrev 2012-02-18 11:14:11 följande:
    Inte ofta nä men det kan hända o inte skulle jag riskera mitt barn i alla fall :)
    Det står ju tom på Livsmedelsverkets sida att man inte behöver koka vattnet om det är kommunalt. O deras kostråd följer ju många i övrigt när det gäller tex gravida o spädbarn.

Den främsta anledningen till att det på en del (alla?) ersättningsförpackningar står att det ska blandas med kokhett vatten är ju för att ta död på en bakterier i pulvret. Tillverkarna vill ha ryggen fri om något skulle hända.
  • 969910

För mig kvittar det om det händer sällan eller vad som står , jag vill i alla fall inte riskera något ! Hur det än är så har det hänt o kommer att hända igen ! Så enkelt att minimera risken genom att koka vatten !

• La Lola
    969910 skrev 2012-02-18 13:29:57 följande:
    För mig kvittar det om det händer sällan eller vad som står , jag vill i alla fall inte riskera något ! Hur det än är så har det hänt o kommer att hända igen ! Så enkelt att minimera risken genom att koka vatten !
    Du blandar pulvret med kokhett vatten alltså? Rykande hett.
  • 969910

Nä jag kokar vatten som kallnar så klart ! Ersättningen vi har haft har det aldrig stått att ska blandas med hett vatten utan kokat avsvalnat vatten

• La Lola
    969910 skrev 2012-02-18 14:06:24 följande:
    Nä jag kokar vatten som kallnar så klart ! Ersättningen vi har haft har det aldrig stått att ska blandas med hett vatten utan kokat avsvalnat vatten
    Okej.....
Svar på tråden Snabbast sätt att ge ersättning