• Anonym

Min dotter vill byta namn

Att en förälder inte bryr sig. El en 7åring vill byta bort ett namn ger inte ev tur är väl det

impalan skrev 2012-02-16 15:19:10 följande:
    Kanske dags att försöka få ensam vårdnad? Han ska väl inte ha något att säga till om  ifall han inte bryr sig. Han gör ju illa sitt barn som han håller på!

• Anonym

För ett barn är det alltid bäst om båda är vårdnadshavare så inte den ena gör som den vill och glömmer se till barnets bästa.så ja jag tycker det är tur

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-17 08:08:31 följande:
    För ett barn är det alltid bäst om båda är vårdnadshavare så inte den ena gör som den vill och glömmer se till barnets bästa.så ja jag tycker det är tur

Jag håller med men nu är det ot då det handla om namnändring och det är väl bara att se att en 7åring är inte mogen att ta ett sådant beslut för de ser ofta inte vilka konsekvenser det kan medföra. Konsevensanalys är inte färdigutvecklat så när barnet blir myndig får den bestämma om den vill ta bort namn el ej
  • Anonym
    Anonym (namn) skrev 2012-02-16 16:10:48 följande:
    Det blev aktuellt när vi sökte pass åt henne för ett tag sedan. Vi använder bara mitt efternamn, men hon ville inte att hans skulle stå på passet. Vilket det ju gör. Krävs väl ingen psykologutbildning för att gissa att hon är besviken på honom och därmed inte vill ha hans namn på sitt pass...
    Det är ju bara löjligt. Hon är 7 år! Inte kan hon bry sig så mycket vad det står för namn i passet eller i skolans elevregistereller hor hälsovården. Hon kan kalla sig ditt  efternamn och utesluta hans i vardagslivet och det får räcka.
  • Anonym
    Insatt skrev 2012-02-17 10:58:18 följande:
    Du skulle sett min lillebrors reaktion på sitt finska pass när vi skulle åka till grekland när han var 6 år, då hade du vetat att det inte är löjligt.
    Konstigt att vissa barn kan ha en sån negativ fixering av yttre saker som namn. Barn brukar inte bry sig om såna bagateller utan att de vuxna lärt dem hur hemskt det är att de inte har samma namn som mamma t.ex... Många barn i den åldern kan inte ens stava till sitt efternamn...
  • Anonym
    Anonym (namn) skrev 2012-02-17 11:15:00 följande:

Helt OT men min dotter har kunnat stava sitt namn i flera år...

Jag har varit väldigt noga med att  inte på något sätt värdera namnen, utan när hon reagerat, snarare poängterat att hon ju faktiskt har samma namnsom övriga familjen OCKSÅ (hon har alltså mitt namn som mellannamn), men hon blir jättearg när hans namn nämns. 

Behöver hon läsa i passet då? Behöver hon läsa läkarjournaler? Skulle inte tro det utan kalla henne sitt förnamn och ditt efternamn så har ni löst problemet.
  • Anonym

En fråga i sammanhanget. Om den föräldern som "äger" namnet som man vill bli av med, försvunnit och ej kan nås inom rimligt tid, måste barnet då vänta tills den blir 18 för att få byta?

• Anonym
    Emzas skrev 2012-02-17 13:08:22 följande:
    Vi har samma situation här. Dottern, 5 år, vägrar uppge sitt efternamn på efterfrågan och säger ofta att hon vill heta som oss andra i familjen. Får man däremot lägga till vårt ( mitt, min make som agerar pappa sedan snart fyra år och kommande lillasyskonet) efternamn som mellannamn om jag får enskild vårdnad? Tänker att då kan dottern ändå känna samhörighet med resten av familjen eftersom Exet skulle vägra namnbyte bara för att han kan vägra...
    Han kanske vägrar för att han vill att hans dotter ska heta som han, precis som du vill att hon ska heta som dig. Lägga till mellannamn tror jag går bra med bara en vårdnadshavares godkännande. Ring skattemyndigheten och fråga för helt rätt svar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-17 13:04:09 följande:
    En fråga i sammanhanget. Om den föräldern som "äger" namnet som man vill bli av med, försvunnit och ej kan nås inom rimligt tid, måste barnet då vänta tills den blir 18 för att få byta?
    Alltid.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-17 13:23:32 följande:
    Alltid.
    Så sjukt tycker jag. Finns föräldrar som inte finns med i bilden alls. Som dragit till andra sidan jordklotet. Borde finnas nån slags väntetid, och kanske kungörelsetid som en förälder hade på sig att protestera innan namnbytet ändå gick att genomföra. Tänker främst på några pojkar som dras med sin fars namn, och av detta mår dåligt då de blivit utsatta för regelrätta grova våldtäkter av denne man sedan ca 2 års ålder. Nånstans borde det finnas omständigheter som gör att detta är möjligt utan förälderns medgivande.
  • Anonym
    Emzas skrev 2012-02-17 13:08:22 följande:
    Vi har samma situation här. Dottern, 5 år, vägrar uppge sitt efternamn på efterfrågan och säger ofta att hon vill heta som oss andra i familjen. Får man däremot lägga till vårt ( mitt, min make som agerar pappa sedan snart fyra år och kommande lillasyskonet) efternamn som mellannamn om jag får enskild vårdnad? Tänker att då kan dottern ändå känna samhörighet med resten av familjen eftersom Exet skulle vägra namnbyte bara för att han kan vägra...

Det har jag gjort och det gick utmärkt. Pappan ville att jag inte skulle ha kvar hans namn efter att jag drivit igenom skilsmässan. Jag la då till mitt efternamn som mellannamn till barnen samtidigt som jag tog tillbaka mitt flicknamn. När han fick veta det blev han bitter, men jag förstår inte varför de inte ska få ha samma namn som jag när det är med mig de bor. Ja, jag har ensam vårdnad och han endast mycket begränsat umgänge eftersom han inte beter sig som en förälder bör...
  • Anonym
    Lilith Dark skrev 2012-02-17 14:48:50 följande:
    Men han är ju inte en del av vardagen, han har ju valt bort sitt barn. 
    Har han det helt säkert? Han har kanske valt bort vardagen men inte barnet.
Svar på tråden Min dotter vill byta namn