• Lilith Dark

Min dotter vill byta namn

Även vid ensam vårdnad måste man ha den andra förälderns godkännande om det är samma namn som den andra föräldern har.

LILITH - Borderline och mamma lilith.vimedbarn.se
  • Lilith Dark

Min son, som fyller 6 i Maj ville byta efternamn. Jag och dottern har samma namn, de hade inte träffat sin pappa på åtta månader och bodde heltid hos mig. Han ville ha samma namn som resten av familjen, inget konstigt med det. Och att prata om konsekvensanalys när det gäller efternamn är väl att ta i lite, den enda konsekvensen är ju som sagt att de får samma namn som den övriga familjen och det är ju det de vill. För oss är det en bagatell, men för ett litet barn kan det ha en stor betydelse. Till och med BUP rekommenderade att han skulle få byta efternamn.

• Lilith Dark
    Anonym skrev 2012-02-17 11:04:16 följande:
    Konstigt att vissa barn kan ha en sån negativ fixering av yttre saker som namn. Barn brukar inte bry sig om såna bagateller utan att de vuxna lärt dem hur hemskt det är att de inte har samma namn som mamma t.ex... Många barn i den åldern kan inte ens stava till sitt efternamn...
    Min dotter, och min son har båda lärt sig att skriva strax efter att de fyllt fem. Och självklart så är det jobbigt att bli konstant påmind om en person som de känner har valt bort dem genom att inte närvara i deras liv. Att bara säga åt skolan att använda det efternamnet barnet vill hjälper inte så mycket. Sitter du i ett väntrum på vårdcentralen ropar de upp namnet, i kontakt med alla myndigheter säger de efternamnet. För oss vuxna är det en bagatell för vi har förmågan till logiskt tänkande på en helt annan nivå. Men för ett barn är det efternamnet en konstant påminnelse om att de är bortvalda.
  • Lilith Dark
    Anonym skrev 2012-02-17 13:23:11 följande:
    Han kanske vägrar för att han vill att hans dotter ska heta som han, precis som du vill att hon ska heta som dig. Lägga till mellannamn tror jag går bra med bara en vårdnadshavares godkännande. Ring skattemyndigheten och fråga för helt rätt svar.
    Men han är ju inte en del av vardagen, han har ju valt bort sitt barn. 
Svar på tråden Min dotter vill byta namn