• GosisMamman

Vi med explosiva barn!

Nattyrock skrev 2012-11-28 19:01:56 följande:
    Alltså min unge är bara 14 mån men han har ett fruktansvärt humör. Hade kolik i sju månader och vi trodde det skulle vända då men icke, han är ju inte skrikig på samma sätt som då men han är mer missnöjd än glad. På dagis säger dom att han är det gladaste barnet men varför är han så arg hemma? Säger man nej eller går emot honom så kastar han sig bakåt och bara skriker rakt ut, spelar ingen roll om han ramlar in i ett skåp eller på asfalt han bara vräker sig bakåt. Han står och drar i benen att han ska upp i famnen, skriker och ålar sig neråt, då ska han upp igen, skriker och ska ner, så går det runt. Vid matbordet börjar han kasta sig bakåt i stolen om maten inte passade och det är många gånger han är nära att ramla. Kan knappt lämna honom utom synhåll alls. Vi förstår inte varför detta hetsiga humör hemma men aldrig på dagis?
    Jag vet inte om detta kan klassas som explosivt, men för all del, ha det i åtanke när du senare söker hjälp för det =)
    Det låter ju som ni oavsett borde få stöttning av BVC redan nu.

Att en del barn är lugna borta men inte hemma kan ju bero på att de känner sig tryggare hemma.
    Fem gånger mer kärlek - Martin Forster. En bok alla föräldrar borde läsa!
  • GosisMamman
    HäckHäxan skrev 2012-11-28 18:51:58 följande:
    Tja, orkar inte försöka läsa ikapp...

Men jag kan informera om att det är intressant att vara hemma med ett explosivt barn som har ett brutet nyckelben i vart fall och för säkerhets skull det högra. Noll möjlighet för utlopp av energi kan man säga Nå nu är hon på dagis igen, men var hemma förra veckan och tja den var tuff och ansträngande för oss både är jag säker på. Stackaren så ont hon haft
    Måste bara fråga.. Hjälper det om hon får utlopp för energin tex på dagis?
    Här är det lika oavsett..
  • GosisMamman
    Anonym (höjer handen) skrev 2012-11-29 19:46:07 följande:
    En till! 2 år gammal dotter, kan slå en rak höger i ansiktet, knuffas, sparkas, skriker, you name it, går inte att tala förnuft till och slår gärna sitt huvud i väggen eller rullar runt som en hund så hon kan skada sig.
    Ingen diagnos.
    Jag var likadan som barn och min mamma gav mig ett enda råd, rid ut stormen, se till så hon inte skadar sig.
    Jag klöste t.o.m på väggar och kraschade sönder en fönsterruta när jag var 6 år gammal, jag har inga diagnoser, bara rejäl humör som tyvärr jag har än idag men jag kan hantera det, tack o lov!
    Men är inte kul att dottern är likadan och alla blickar man får, usch!
    Och den åldern är det ju nästan som jävligast för de förstår ju inte som ett äldre barn.

2 år är väl tidigt att sätta diagnos men om det inte blir bättre så få henne utredd längre fram
  • GosisMamman
    Anonym (höjer handen) skrev 2012-12-19 21:45:25 följande:
    Det värsta jag vet är att klä på dessa barn när de är lite trötta eller på trots humör.
    Jag är så rädd att göra henne illa, för det känns som det blir en brottningsmatch.
    Igår var i på besök hos mina föräldrar, de vela klä på henne så jag fick gå ut med bajsblöjan, de kom under den tiden på den fina iden att påbörja påklädning, blev som vanligt trots, då valde de att ge godis och få se på tv så att hon är still, jag blev rosenrasande, jag vill inte lära henne så, jag försöker lära henne att jag är bestämd och kan ta striderna, hon ska inte belönas!
    Jag blir så trött! De tyckte så synd om henne som vrålade, de var rädda grannarna skulle klaga, de struntade totalt i konsekvenserna och de vet mycket väl att det är inte en lösning.
    Föräldrar!
    Men..
    Varför måste du vinna några strider?

Varför inte angripa det åt andra hållet? Lirka lite?

Om barnet flippar ur så så har DU gjort fel. Då får man backa bandet lite ist.

Här hemma har vi skattjakt varje morgon, då letar vi upp skor och overall och övriga kläder som är gömda. Mycket roligare och vi slipper 99% av alla bråk.
    Tycker man inte att man har tid med det får man stiga upp tidigare helt enkelt.

Att ligga steget före och förutse är A och O.

Jag vet inte men jag uppfattar det som att du inte har ett eget barn som är på detta vis?
    Det är skrämmande vilken bild du har av hur man ska behandla våra barn.

Jösses! Nä, Att leva med barn innebär inte att de ska lyda.
  • GosisMamman
    Anonym (höjer handen) skrev 2012-12-19 21:45:25 följande:
    Det värsta jag vet är att klä på dessa barn när de är lite trötta eller på trots humör.
    Jag är så rädd att göra henne illa, för det känns som det blir en brottningsmatch.
    Igår var i på besök hos mina föräldrar, de vela klä på henne så jag fick gå ut med bajsblöjan, de kom under den tiden på den fina iden att påbörja påklädning, blev som vanligt trots, då valde de att ge godis och få se på tv så att hon är still, jag blev rosenrasande, jag vill inte lära henne så, jag försöker lära henne att jag är bestämd och kan ta striderna, hon ska inte belönas!
    Jag blir så trött! De tyckte så synd om henne som vrålade, de var rädda grannarna skulle klaga, de struntade totalt i konsekvenserna och de vet mycket väl att det är inte en lösning.
    Föräldrar!
    Undrar också varför du blandar in trots i det hela. Trots är något helt annan. Detta handlar om oflexibla barn av något slag. Trots är bra, men detta är något annat.
  • GosisMamman
    Anonym (höjer handen) skrev 2012-12-22 21:59:50 följande:
    Det är utifrån mitt eget barn jag talar.
    Det jag håller på med handlar inte om lydnad, det handlar om att om jag ger med mig en enda gång, så är det kört nästa gång, det blir dubbelt så värre.
    Så har det alltid varit, sen spädbarnsåldern, exploderat till över hundra.
    Spela roll om vi har 2 timmar extra på oss, det blir samma sak varje gång.
    Jag har provat flera olika avledande manöver, det som kan fungera är när man minsann får bli stor och välja och försöka ta på sig själv.
    Ju äldre min dotter bli, ju mer lik mig själv som barn, mina föräldrar tycker det är skrattretande likt.
    Jag tycker ändå det låter som du är inne på helt fel spår.

Men du har bestämt dig för att det är så här.
    Varför får hon inte välja isf? Eller han..

Och bara för att barnet är likt dig när du var liten är det inte du. Detta barn kanske behöver annat stöd n de som funkade för dig.

Måste ha missat en del men vad får ni för hjälp och stöttning från sjukvård osv?

Jag håller på och lusläser Explosiva barn och jag måste säga att den hjälper oss mycket. Har du inte läst den kanske du skulle läsa den.
    Jag är av den tron att det finns hjälp att få. Gäller bara att aldrig ge upp.
  • GosisMamman
    HäckHäxan skrev 2012-12-22 21:34:46 följande:
    Ser att ni skrivit om påklädning. När min var mindre så gjorde jag det till en tävling eller typ omvänd psykologi. Hon ville ju gärna vara stor och kunde minsann  allt själv. Så jag sa typ nu skall mamma klä på dig, för sånt kan ju inte du själv. Kan jag visst blev svaret, tog fram sakerna i ordning och hon klädde sig, vi kunde tävla om vem som blev klart först och vann ut osv.

Funkar inte alls nu kan jag säga, men det funkade då iaf

Vet inte vad det är hos oss nu, men galet är det. Har dessutom kommit på i veckan att jag backat på massor av saker för jag bara inte orkat, så jag gav mig själv en mental örfil häromdagen och har skärpt mig, resultatet krig om allt, men så får det vara då, det går över.

Någon gång

När alla helger lagt sig så skall jag bara slappa känner jag. Önskar er alla en god jul Tomte
    Ja att just göra det till något annat än trist påklädning funkar här också.
    Dock har det blivit åt andra hållet nu, nu ska han bestämma vad för ytterkläder han ska ha osv *s*  Men huvudsaken är att han har nåt på sig. Resten tar vi med i en kasse till dagis ist.

Vad har du backat på?
  • GosisMamman
    Linthe skrev 2013-01-04 09:50:43 följande:
    Någon mer som har en liten som slåss när de blir arga? Hur ska man hantera det? Jag brukar värja mig mor slagen och säga att det är okej att vara arg men inte att slåss. Hjälper inte särskilt bra. Har bara varit mig hon slagit tidigare men igår slog hon även sin mormor och det kändes inte alls okej.

Börjar nästan längta efter vardag och jobb igen nu efter en lång ledighet. Många strider har det blivit och jag har inte sovit särskilt bra på nätterna senaste veckan. Börjar fundera om det är stress över alla strider och hennes humör.
    Vi ligger steget före. Förutser och berömmer mer. Mindre tjat och kritik och mer kärlek.

Ofta kan man se det komma om man är med.

Vi har nu börjat erbjuda en plats som vår son får slå på. Man måste ge dem ett komplement för att få ur sig ilskan tänker jag.

Alla nej gör iaf vår hemmiljö ohållbar så vi korrigerar väldigt lite utan bannar oss själva i tysthet för att vi inte var med.

Sen är det ju helt upp till hur ungt barnet är givetvis.
  • GosisMamman
    Linthe skrev 2013-01-04 12:02:12 följande:
    Bra ide, kanske en kudde eller nåt som är tillåtet att slå på. Försöker också ligga steget före men ibland så tänder det till helt oväntat. Är inte helt lätt efter att ha sovit 4-5 timmar/natt i en vecka men jag försöker så gott jag kan.

Dottern är 5,5 år. 
    Japp, kom på i veckan här att vår bänk i hallen med en sittdyna på är bra. Den är ändå lite sliten så ah.. Hellre det än fönsterrutor osv.

Då förstår hon ju lite mer, men när det börjar eskalera så låser det sig. Och till sist så är det omöjligt att nå dem.

Har du läst "Explosiva barn"? Den har hjälpt oss en del samt boken jag rekommenderar nedan även om den just inte vänder sig till barn med superkrafter.
  • GosisMamman
    Anonym (Mamma) skrev 2013-01-04 12:07:39 följande:
    ¨VAD HETER ER GRUPP??   Har en son med adhd , hade varit skönt och prata med andra!
    Dynamitungar
  • GosisMamman

Hej alla =)

Vill bara dela med mig här vad jag har fått inse, tyvärr.

Att alla platser och situationer inte passar sig för våra barn. (jag fattar ju detta men det är en sorg att helt och fullt inse det)

Jag Har såå sett framemot att kunna gå på lekland men den tanken är bara att skrota. För mkt intryck. Affären vissa tider likaså.

Jag förstår ju att det ibland inte går att undvika vissa saker, tex handla om man är ensamstående. Men i den mån det går är det bra att förlägga det när det funkar allra bäst, tex inte efter dagis när man redan är trött och som förälder har mindre tålamod.

Jag är på sluttampen i "Explosiva barn" och tillsammans med "5 gånger mer kärlek" har dessa två böckerna förändrat våra liv.

Vi var så desperata att vi till och med testade time out. Fruktansvärt! Tänk om vi vetat om detta då!

Frågade våra barnpsykologer förra veckan hur man undviker att curla, för mycket för det vill man ju inte heller.

Men svaret jag fick var att det kan man inte, man kan inte. Hon ställde frågan till mig om jag hade blivit curlad för mycket och nej, snarare för lite.

Jag försöker fortfarande få in detta i huvudet för det motsäger ju allt man läser osv.
    Men det är bara att inse, våra barn är unika. De är mer än "vanliga" barn och ska behandlas på andra sätt samtidigt som de ska behandlas rätt - med respekt! (En hel del av hur vi umgås och "hanterar" våra barn skulle nog andra utan barn som våra må bra av att lära sig men för dem blir det inte lika stora konsekvenser om man inte gör "rätt")

Men det allra bästa i allt är att det aldrig är för sent att tänka om =)

Kram på er <3

Svar på tråden Vi med explosiva barn!