• Anonym

Vi med explosiva barn!

Jag skriver detta i känsliga rummet då det inte alla gånger är roligt med "dessa barn" och man kanske behöver ventilera sig utan att någon vet vem man är och dömer!

Är det fler här som har s.k "explosiva barn"??
    Barn som direkt reagerar med ilska och utbrott istället för på andra sätt (med eller utan diagnos...långt ifrån alla dessa barn har diagnos!) och det är både tärande för föräldrarna och barnet men det är även jobbigt att ha utomstående som hela tiden tolkar det som man har ett "ouppfostrat barn" eller "adhd-barn".

Kan vi samlas här och ge varandra ork och tips/råd?? Någon som vill hänga på?

• Svar på tråden Vi med explosiva barn!
  • Anonym

En pojke på drygt 3 år men har varit såhär sedan han var nyfödd. Han har varit väldigt skrikig och fått utbrott jämt, minns första gången när han var ca 8-9 månader och innan dess "bara" skrikig för då var han ju lite för liten för att få utbrott.
    Han får oftast utbrott av vissa saker och oftast bara hos mig då han känner sig trygg hos mig. Går hos barnpsykolog med honom men kan vara skönt att ha lite stöd från andra föräldrar med likasinnade barn.

Han får utbrott av saker som jag inte alls kan förstå. Kan vara när han inte får som han vill eller är trött förstås men sedan kommer utbrott när man inte alls förstår varför...de kan hålla på i timmar dessa utbrott. Han kan allt från "bara" skrika till kasta saker, slåss, sparkas osv.

• Anonym

anonym("): ja det är ju jobbigt men samtidigt bra att han lärt sig hur han vill ha det när han blir sådär arg. Svårare när det är olika varje gång. Min son kan allt från vilja slåss till att kramas när han blir såhär arg. Ibland vill han inte alls vara själv fast han bara skriker att jag är dum men jag får inte gå därifrån men ibland väljer han att stänga in sig i sitt rum...väldigt svårt att veta hur man ska bete sig då.

• Anonym
    Anonym (trött mamma) skrev 2012-02-16 12:19:39 följande:
    Jag hittade just din tråd, TS. Känner igen mig mycket men min dotter är nu 6 år. Jag startade just en tråd om detta, och vi har barn i olika åldrar men vill ge en tröstkram. Hade det EXAKT som du, när min dotter var 3 fick jag också mycket blickar eftersom de antingen trodde att hon var ouppfostrad och /eller helt knäpp.

Jag sökte hjälp på BUP när hon var ca 3 1/2. Det hjälpte en del. Jag fick en del goda råd faktiskt som gjorde det hela lite bättre.

Hur går det på förskolan för din son?

Vem har initierat psykologkontakten?
    Det var jag som tog kontakt. Första kontakten hade jag vid 2 års ålder för då orkade inte vi längre. Han var vaken i timmar varje natt och hade konstanta utbrott både natt som dag samt att han var extremt mammig (har varit hela tiden och han vill konstant bli buren, från dag 1 och än i dag när ha är över 3 år!).

Sedan har det hänt lite i våra liv men ingen förändring på sonen varken till det bättre eller det sämre. Vi har testat allt från födoämnesallergitester till metoder hitan och ditan.

På förskolan går det bra, hos pappa går det bra (vi är skilda och han bor där ca 1 natt i veckan). Han är extremt envis där också men hos pappa har han ingen direkt kontakt och han känner inte sin pappa så väl så där skärper han till sig. På förskolan kan han tjura i timmar men han skriker inte på samma sätt. Han drar sig undan och leker helst själv där osv.

Enligt psykologen så kan han ha en diagnos men än så länge är han för liten för att veta men han är helt klart ett "explosivt barn" enligt henne. Han har också en otrygghetskänsla till andra än mig enligt henne (beroende på saker som hänt i hans liv) så det kanske är så att han får ut all ledsamhet/trötthet/sorgsenhet/besvikelse hos mig och då blir det dubbelt upp. Han är också väldigt mammig som sagt och behöver extremt mycket närhet både dagtid och nattetid.
  • Anonym
    Anonym (trött mamma) skrev 2012-02-16 12:22:38 följande:
    Ett konkret tips jag kom på. Jag har en bok som heter Fem gånger mer kärlek. Den är väldigt bra och ger handfast råd man kan använda sig av. Rekommenderas varmt! Den löser inte alla problem, men jag tar fram den ibland och försöker påminna mig själv om det som står i den. Man kan styra en del själv, även om det är jäkligt jobbigt och det krävs att man är utvilad, på topp, osv.. och så är det ju inte alltid.
    ok ska kolla efter den. fick även rådet om boken "explosiva barn" av psykologen...
  • Anonym
    ollebulle86 skrev 2012-02-16 12:27:33 följande:
    Min sons utbrott verkar vara en droppe i havet om man jämför med er andra. Han lugnar ner sej relativt snabbt igen och det går och prata med honom efter en stund.
    vad skönt!
    ja det är de där timslånga utbrotten för nån minimal sak som man verkligen bara inte orkar med, eller förstår ens en gång haha som tar på krafterna!
  • Anonym
    ollebulle86 skrev 2012-02-16 12:32:25 följande:
    Jo det är skönt men samtidigt jobbigt att man knappt kan säga nej till nått. Men sen är man ju lite extra känslig som höggravid så man har ju mindre ork och tålamod själv.
    ja visst är det så, känner igen det där /fast jag inte är gravid /. Min son blir ju tokig av saker som är helt galna!! tur att han är söt mellan utbrotten tyvärr är utbrott och tjurighet större delen av dagen och har alltid varit så
  • Anonym
    HäxanSurtant skrev 2012-02-16 12:40:30 följande:
    Där sa du en sak, dagis säger att hon är grym där, alltså glad, hjälpsam, kommer överens med alla, dock kan hon vara envis som synden om hon t.ex inte fåt sitta och äta på den plats hon vill mm. Vi har pratat om hur man skall hantera det och vad jag gör hemma när hon blir sån.

jag tror dock det blir större och värre hemma, för hon är helt trygg här, hon vet att jag älskar henne oavsett, att jag finns där oavsett. För hon blev likadan när hon kom hem från sin pappa när han inte skötte det så bra, arg, ilsk och det varade i flera dagar och pappan menade att hos honom var hon minsann bara glad och sa aldrig emot. Viket familjerätten sen förklarade för honom inte var av godo utan tydde på att hon var otrygg och uppförde sig det bästa för hon inte var trygg med att hon skulle få komma dit oavsett.
    samma här. mitt x tror att det är för att han är så bra som sonen inte är sån där medan psykologen förklarat precis tvärtemot, att det är just för han inte är trygg där som han inte har utbrott på samma sätt där.
    Inte lätt att alltid behöva ta all "skit" men man får glädja sig med att barnet känner sig helt trygg hemma hos den utbrotten sker hos!
  • Anonym

Hej Alla!
    Har följt er tråd till och från under ett tag pga av att jag har en 6-årig tjej som är väldigt explosiv...
    Hon är naturligtvis världens goaste, men när hon blir arg blir man nästan rädd för henne, säger saker som att hon ska sparka mej i huvudet så att jag dör, kastar saker, slåss m.m. Hon är världens bästa på förskolan, det är hemma det visar sig, vilket är bra då känner hon sig trygg :).
    Tycker dock att det börjar bli vannsinigt jobbigt med hennes utbrott, det påverkar vår familj ganska mycket. Hon har en 3-årig syster som försöker "skydda" mig när storasyster är arg, och då känner jag att det börjar gå för långt. Vet inte hur jag ska börja dra i trådarna för att få hjälp, vet inte om vi behöver hjälp ännu. Tror dock inte att hon har någon diagnos, bara väldigt envis, bestämd och ett sjuhelsikes humör...:) Det funkar oftast bra med kompisar, men ibland när dom tjafsar och någon inte vill leka mer så får hon även utbrott på dom, blir besviken att dom inte vill leka mer.... Det är framför allt granntjejen och hon som kan bråka på detta sätt och oftast bråkar de på samma "vilkor" men det slutar ofta med att grannen går hem och min tjej blir vannsing och skriker och gråter. Hoppas på att få lite hjälp av er med samma erfarenhet av explosiva barn. :)

• Anonym
    Anonym (Tufft ibland) skrev 2012-02-17 09:27:57 följande:
    Jag har tre barn varav ett är explosivt. Han fyller snart 7 år och har varit så här hela sitt liv. Exploderar i utbrott som kan hålla på i timmar, svär, skriker, slåss och kastar grejer och försöker förstöra. Kan ofta känna att han söker bråk, han går på mig och vill få ut sin ilska. Han kan börja ett bråk över att han säger att det är tisdag fast det är fredag och om någon undsliper sig att säga något annat än han så kommer utbrottet. Eller om jag bromsar för rött ljus med bilen, listan kan göras lång, det är helt enkelt omöjligt att undvika utbrotten.

Han är ett riktigt mönsterbarn i skolan (och tidigare förskola) men hemma behöver ångan pysa ut. Speciellt om han varit några timmar på fritids. Försöker hämta honom vid lunch de flesta dagar men "tränar" honom 1-2 dagar att vara kvar på fritids. Har även märkt att han är socker/hungerkänslig så det gäller att fylla hans mage med jämna mellanrum. Gud nåde oss i familjen om det inte varit god mat i skolan ... ;).

Vi har också haft kontakt med bup i omgångar, mest för att vi föräldrar behövt stöd. Vi vet att han inte har någon diagnos sedan sista vändan men har alltid tidigare undrat.

Det har faktiskt lugnat ner sig sedan i höstas men vi har fortfarande oftast en 2-3 utbrott per dag men inte alla behöver vara i flera timmar. I julas hade vi två veckor utan utbrott för första gången sedan han var pytteliten och jag fick känna på hur enkel tillvaron kan vara. Vi med explosiva barn har det inte så lätt alla gånger.
    vi har liknande problem med vår son känner igen det mesta bup pratade om att det finns nåt som heter trotssyndrom då behöver man inte ha adhd el liknande. Vi märker också av att när han ätit socker blir han värre & vi måste också tänka på att ge honom mellanmål odyl för att hålla hyfsad nivå på humörsvängningar. Såg en föreläsning att de som har diagnos av nåt slag kopierar andras sociala beteenden för att passa in sen när de kommer hem rasar de ihop av trötthet & frustration hemskt är det... Vet hur jobbigt det är det måste vara hemskt för barnet med. vi märker också att vid mkt förändringar el att man åker iväg någonstans blir han först glad sen kan han få utbrott efteråt han kör helt slut på sig själv... Men det är vanligast vid asperger har jag hört så nog undrar vi ibland om han ändå inte har någon diagnos? styrkekram till er alla
  • Anonym
    Anonym (Mamma M) skrev 2012-05-17 13:08:03 följande:
    *puffar*

När jag läser om era barn är det som att läsa om min son: mönsterbarn i förskolan men hemma... Disaster!! Han lever ut mest mot mig men det är nog för att han känner sig tryggast med mig. Hans utbrott går över hyfsat snabbt numera då vi lärt oss hantera dem ganska bra, men ibland kan han hålla på i timmar: skriker, kastar saker, bankar med fötterna mot väggen, sitter i trappen och gråter, slåss och "beter sig".

Jag, hans pappa och storebror går ofta omkring och bara väntar på nästa utbrott... Smått energidränerande. Vi har haft det såhär sen han föddes.

Igår var vi på en första träff inför förskoleklass (han blir 6 i höst) och det var INTE roligt. Vi skulle gå en tipspromenad tills med andra barn och föräldrar - för oss nya bekantskaper - och det slutade med att jag fick säga att han "är lite speciell, med lite speciella behov". Under tipspromenaden, ca 30 min, grät han 5 ggr, slog mig 1 g, skrek "jävla skitmamma" 1 g, gick mest och höll för öronen (i diket) och på slutet fick jag lov att bära honom för att han öht skulle gå med oss tillbaka till skolan. På skolan igen skulle alla barn fotograferas med sin fadder. Samtliga skuttade fram glatt inför barn och föräldrar (modigt, visst!) men min son började gallskrika och gråta så jag fick sitta på huk bakom honom för att inte synas på bilden!!

Jag var helt svettig och slut efter 1,5 timmar så det var en befrielse att få åka till jobbet och slippa alla medlidsamma blickar...  

Nu har jag beställt "Explosiva barn" av Greene och ser fram emot upplyftande läsning!        
    min son har asperger 6 adhd han reagerar som din son med det menar jag inte att din son har det men... styrkekram lycka till
  • Anonym

Min son  har i många år fått utbrott men det är dom senaste åren som det börjat gå riktigt illa.
    han har blivit anmäld för misshandel ett flertal gånger sparkar , slår och tar stryptag på andra i skolan och hotar alla som inte tycker som honom. ungdomarna har blivit rädda för honom och skolan skyller allt på hemiljön ,
    jag tog hjälp i från bub som kom hem til oss för samtal ett flertal gånger i månaden , men inte mycket förändrades. hemma så lyssnade han inte och om han fick ett nej så kom utbrottet han kunde sparka sönder möbler ,dörrar och allt som kom i hans väg, till mig sa  han typ du har aldrig brytt dig så varför ska du bry dig nu din jävla hora , känner mest för att sparka sönder dig.
    han drog i från hemmet och kunde vara borta i dagar utan att jag visste vart han höll hus , och han stal allt han kom över hemma  så man var tvungen att gömma allt.
    en kväll fick han ett utbrott på mig när jag satt i min bil då han inte fick pengar till cigg han vart galen och skulle minsann döda mig, jag vart rädd och låste bilen det slutade med att han hoppade sönder taket och huven jag var tvungen att ringa polisen så att dom kom och hämtade honom och körde honom till bup. 

vi vart även vräkta från huset vi hyrde då hyresvärdens barn var rädda för min son.

när jag skulle flytta från kommunen till min nyfunna kärlek så valde min son att flytta till sin pappa som han bara haft kontakt med  några gånger per år, de första dagarna var en ren lättnad. men sen började samtalen från den nya skolan komma, hans pappa stod ut i 2 månader sen gav han upp och sa att han var tvungen att flytta till mig, och det gjorde han.
    första veckorna gick bra och han var omtyckt i skolan men sen blev han varm i kläderna och började bete sig illa han hotade folk och var med i många slagsmål hemma lyssnade han inte utan bara drog i väg.

dom nyinköpta möblerna till hans rum  var söndersparkade och både pengar och annat försvann både från mig min sambo och min sambos familj som bor i huset brevid.

en kväll hotade han mig igen han skulle minsann sparka sönder hela mig han skulle döda mig på alla möjliga sätt han var så otroligt hotfull  och rädslan jag hade känt innan vi flyttade kom tillbaka , när han får utbrotten tror jag att han är kapabel till det mesta, 

i går flyttade han till en familj som förhoppningsvis kan hjälpa min son  att komma ur detta beetende jag känner att jag inte kan det och jag orkar inte gå och vara rädd längre.

han fyller snart 15 år och måste få kontroll över sitt liv, när han är på bra humör och visar den sidan är han underbar och väldigt hjälpsam men det kan slå över på ett par sekunder.

min önskan är att han ska bli stabil  och förstå vad det är han håller på med  så att han  sedan kan flytta hem till oss igen. 

• Anonym

Har läst tråden men är för trött för att skriva mer om oss själva just nu, kan bara säga att jag känner igen mig till fullo, så skönt att få läsa av sig lite och se att det finns andra. 

Det jag tycker är så jobbigt är när man försöker få stöd från andra och de jämför med sina egna, sk jobbiga barn, som är helt normala...

• Anonym

Sliten mamma:
    Nej du är inte ensam. KOm till Dynamitungar på FB. 

Det är inte lätt med dessa utbrott och orken tar slut. Jag hoppas verkligen att du orkar ändå ta dej vidare. Ge inte upp. Allt tar tid men det kommer att bli bättre. Han blir äldre och ni lär känna varandra genom alla utbrott.  När det byggs upp ett stort tryck i en stark motor så måste det finnas ventiler. Utbrotten släpper ut övertrycket. 
    Det blir bättre och bättre !! Håll ut och fortsätt sök hjälp. All hjälp du kan få och glöm inte att planera in egentid för andhämtning.
    Stor kram  

• Anonym

Hej gjorde en egen tråd på fl nyss om krävande barn.. Å ser att jag inte e den ända som har det som jag har det..min son e ofta ilsken som ett bi å kräver mkt uppmärksamhet samt att han vill bli buren nästan hela tiden..han e jätte svår att få å komma till ro å sova..han sover extremt lite,så både han å jag e skapligt över trötta..har hört av min mor att jag var lika dan i hans ålder,å jag fick diganosen adhd när jag var 13 år..vet inte om det kan vara så att han har adhd,men risken e väl stor eftersom jag har det,å var lika dan som min son när jag var liten..

Svar på tråden Vi med explosiva barn!