• Anonym (Okänt syskon)

Hur hittar jag okänt syskon och vad händer med arv?

Fick för en tid sen reda på att jag har ett syskon till, ett barn som min pappa fick som väldigt ung. Kan inte prata omser med min pappa eftersom han inte vet att jag vet. Jag vill veta vem mitt syskon är, så jag ringde till Skatteverket, men där va bara mina redan kända syskon registrerade som barn till min pappa. Dvs, han har antagligen inte erkänt faderskap och modern står som ensam vårdnasdhavare. Är det kört då?? Kommer jag aldrig få reda på vem det är?? Så kom jag o tänka på framtida arv från min pappa. Då kommer vi ju få reda på vem det är, när arvet ska delas upp mm... Men om han inte står som fader till denne hos Skatteverket, är hon berättigad del av arvet då ens?? Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hur hittar jag okänt syskon och vad händer med arv?
  • Kjell2

Är inte barnet registrerat i folkbokförinen blir det svårt att hitta utan att fråga runt.

När det gäller arv är det samma sak. genom att vara  okänd får han/hon ärva blir inte med automatik. Däremot kan din fars dels testamentere arv till barnet eller så kan barnet själv driva frågan. Men då förutsätter det att barnet på något sätt vet eller får reda på vem som är pappa.

• Anonym (Okänt syskon)
    Kjell2 skrev 2012-02-13 10:59:03 följande:
    Är inte barnet registrerat i folkbokförinen blir det svårt att hitta utan att fråga runt. När det gäller arv är det samma sak. genom att vara  okänd får han/hon ärva blir inte med automatik. Däremot kan din fars dels testamentere arv till barnet eller så kan barnet själv driva frågan. Men då förutsätter det att barnet på något sätt vet eller får reda på vem som är pappa.

Hon/han vet vem hennes/hans pappa är. Pappa har haft kontakt med denne ibland. Gör det nån skilnad? Går det efter hans död bevisa att han va fadern om hon/han driver frågan??
  • Kjell2
    Anonym (Okänt syskon) skrev 2012-02-13 11:07:53 följande:
    Hon/han vet vem hennes/hans pappa är. Pappa har haft kontakt med denne ibland. Gör det nån skilnad? Går det efter hans död bevisa att han va fadern om hon/han driver frågan??
    Om din pappa testameterar tillgångar till den okända blir det ju så. För att få laglott behövs det krånglas en del. Jag vet faktiskt inte möjligheten att få ett faderskap fastställ efter pappans död. Bevis gå ju alltid att fixa, t ex DNS eller dokument,  men hur en själva processen går till vet jag inte eller hur en domstol ser på saken..
  • hallandsliv

Ett DNA-test kan visa att ni är syskon. Dvs att ni har hälften av generna gemensamt, det behöver ni inte pappans DNA för rent teoretiskt. Sen vet jag inte om det görs sådana tester.
  • Anonym (Okänt syskon)

Tack för hjälpen! Vi får helt enkelt se vad som händer... Förhoppningsvis är det långt kvar till arv och liknande kommer på tal:)

• Anonym

Alla barn har arvsrätt. Det kan ingen förälder testamentera bort. Min syrra fick ta del av hennes pappas arv när han gick bort för en tid sedan. De hade aldrig haft någon kontakt då HAN inte ville ha det.

• Anonym (Okänt syskon)
    Anonym skrev 2012-02-13 12:06:30 följande:
    Alla barn har arvsrätt. Det kan ingen förälder testamentera bort. Min syrra fick ta del av hennes pappas arv när han gick bort för en tid sedan. De hade aldrig haft någon kontakt då HAN inte ville ha det.

Vet inte om du läst igenom tråden. Men iaf. Min pappa står inte som fader till barnet hos Skatteverket! Hur ska de då kunna veta att hon/han ska ha del av arv? Finns inga bevis för att han är pappa i dagsläget. Så såvida inte hon/han får reda på hans död, och driver frågan, vem kommer då se till att hon/han får del av arv menar du? Hade en släkting som nyligen gick bort, han testamenterade bort allt han ägde och Hade till hjärt/lungfonden. Ingen i hans släkt fick en krona... Så vet inte om reglerna i så fall ändrats? Om du INTE har ett testamente, och står skriven hos Skatteverket som fadern till ett barn(oavsett kontakt eller ej), så är denne med i arvet.
  • Koffie
    Anonym (Okänt syskon) skrev 2012-02-13 12:34:30 följande:
    Vet inte om du läst igenom tråden. Men iaf. Min pappa står inte som fader till barnet hos Skatteverket! Hur ska de då kunna veta att hon/han ska ha del av arv? Finns inga bevis för att han är pappa i dagsläget. Så såvida inte hon/han får reda på hans död, och driver frågan, vem kommer då se till att hon/han får del av arv menar du? Hade en släkting som nyligen gick bort, han testamenterade bort allt han ägde och Hade till hjärt/lungfonden. Ingen i hans släkt fick en krona... Så vet inte om reglerna i så fall ändrats? Om du INTE har ett testamente, och står skriven hos Skatteverket som fadern till ett barn(oavsett kontakt eller ej), så är denne med i arvet.
    Håller med - det barnet kommer inte få veta något och inte få något arv. Om ingen berättar. Då skulle frågan kunna väckas och därmed även frågor om ev arv osv

Släktingen du talar om kan inte haft egna barn, för de har ALLTID rätt till halva arvet, även vid testamenten. Man kan inte göra sina barn arvslösa längre.
  • Severus

Som flera skrivit; man kan aldrig testamentera bort barnens laglott
    Däremot kan man sätta sprätt på pengarna innan man dör, skänka bort rubbet osv
    Då finns det inget kvar att fördela

• Koffie

Men för den som vill hitta sitt syskon så måste det ju finnas sätt. Det logiska är ju faktiskt att börja med att prata med pappan - varför kan du inte göra det? Är det så känsligt, tror du?

Skatteverket funkade inte, så det var ju synd. Vem fick du uppgifterna av i första hand? Kolla om det finns mer info att hämta där. Namn, födelsedag eller åtminstone födelseår, födelsestad, nuvarande bostadsort...

Kolla också med folk i din pappas omgivning (hans syskon, dina farföräldrar, kusiner, din pappas gamla vänner etc etc) om du kan få fram något mer. 

Sedan tror jag faktiskt att det är bättre för din och din pappas relation att du faktiskt frågar honom, rakt på sak. Ska du och han gå omkring och tassa runt det här och aldrig kunna vara ärliga mot varandra? Det låter inget bra..

• Anonym (Okänt syskon)
    Koffie skrev 2012-02-16 16:59:02 följande:
    Håller med - det barnet kommer inte få veta något och inte få något arv. Om ingen berättar. Då skulle frågan kunna väckas och därmed även frågor om ev arv osv Släktingen du talar om kan inte haft egna barn, för de har ALLTID rätt till halva arvet, även vid testamenten. Man kan inte göra sina barn arvslösa längre.

Nej helt riktigt, släktingen hade inga egna barn! Utan de som ev skulle ärva var längre bak i ledet...
  • Anonym (Okänt syskon)
    Koffie skrev 2012-02-16 17:15:10 följande:
    Men för den som vill hitta sitt syskon så måste det ju finnas sätt. Det logiska är ju faktiskt att börja med att prata med pappan - varför kan du inte göra det? Är det så känsligt, tror du? Skatteverket funkade inte, så det var ju synd. Vem fick du uppgifterna av i första hand? Kolla om det finns mer info att hämta där. Namn, födelsedag eller åtminstone födelseår, födelsestad, nuvarande bostadsort... Kolla också med folk i din pappas omgivning (hans syskon, dina farföräldrar, kusiner, din pappas gamla vänner etc etc) om du kan få fram något mer.  Sedan tror jag faktiskt att det är bättre för din och din pappas relation att du faktiskt frågar honom, rakt på sak. Ska du och han gå omkring och tassa runt det här och aldrig kunna vara ärliga mot varandra? Det låter inget bra..  

Det va såhär, att min far läckte ut det till en person i berusat tillstånd. Personen han läckte till har berättat allt han berättade då! Jag tycker det känns konstigt och fel att fråga honom, för uppenbarligen vill han inte att jag ska veta och tror heller inte att jg vet något alls... Egentligen känns det inte sååå himla viktigt att veta, men klart man blir lite nyfiken! Vi har inte alls den typen av relation att vi pratar om så viktiga saker...
  • Ess

Det kan va så att mamman träffat en kille som gått in som pappa och adopterat barnet, i så fall har barnet ingen arvsrätt efter din pappa.

• Anonym (Okänt syskon)
    Ess skrev 2012-02-16 20:24:27 följande:
    Det kan va så att mamman träffat en kille som gått in som pappa och adopterat barnet, i så fall har barnet ingen arvsrätt efter din pappa.

Jaha, det hade jag ingen aning om. Men så kan det ju vara såklart
  • Ess
    Anonym (Okänt syskon) skrev 2012-02-16 22:27:55 följande:
    Jaha, det hade jag ingen aning om. Men så kan det ju vara såklart
    Jag tycker du ska fråga honom rakt på sak om han har fler barn och om det i så fall är bortadopterat.
    Även om ni inte har den relationen där det är lätt att ta upp, så kan du bara fråga " att du hörde det och undrar om det är sant".
  • Anonym (Okänt syskon)
    Ess skrev 2012-02-17 22:30:14 följande:
    Jag tycker du ska fråga honom rakt på sak om han har fler barn och om det i så fall är bortadopterat. Även om ni inte har den relationen där det är lätt att ta upp, så kan du bara fråga " att du hörde det och undrar om det är sant".

Ja jag får se hur jag gör, vår relation har gått från att aldrig höras till att faktiskt ses ibland nu. Känner att jag inte vill paja det just nu när det blivit. "bra"...
  • Ess
    Anonym (Okänt syskon) skrev 2012-02-17 23:34:50 följande:
    Ja jag får se hur jag gör, vår relation har gått från att aldrig höras till att faktiskt ses ibland nu. Känner att jag inte vill paja det just nu när det blivit. "bra"...
    Nä ta det lugnt då.
    Annars får du lita på det som skatteverket sa att det inte finns fler barn reggade på honom. Tror det kan va väldigt svårt för någon att efter hans bortgång komma och kräva nåt arv, jag tror det är svårt att bevisa att h*n är hans barn då.
    Annars får du specifikt fråga skatteverket om det finns bortadopterade barn på honom och vilket datum dom blev bortadopterade.
  • Anonym (jag.)

Satt o fundera lite på samma sak, med arv. För mig är det tvärtom, på mina papper står det fader okänd, men har fått reda på namn och sökt upp han. Träffade han en gång för tio årsedan. Sedan lovade han att ringa men har inte hört av sig igen. Har där imot haft lite kontakt med min 'farmor' innan hon dog, och då visade de sig att min pappa har fler barn, men dom vet inte heller att jag finns. (Om det inte kommit fram på sistonde) fundera lite på om man skall försöka kontakta dom, men vågar samtidigt inte, för man inte vet hur dom skall reagera.

• Anonym (insatt)

Ja det går att fastställa faderskap efter ngns död ..... med vid en boutredning krävs det initialt att ett icke folkbokfört barn på mannen själv måste bevaka sin rätt vid dödstillfället.
Svar på tråden Hur hittar jag okänt syskon och vad händer med arv?