• Koffie

Hur hittar jag okänt syskon och vad händer med arv?

Anonym (Okänt syskon) skrev 2012-02-13 12:34:30 följande:
    Vet inte om du läst igenom tråden. Men iaf. Min pappa står inte som fader till barnet hos Skatteverket! Hur ska de då kunna veta att hon/han ska ha del av arv? Finns inga bevis för att han är pappa i dagsläget. Så såvida inte hon/han får reda på hans död, och driver frågan, vem kommer då se till att hon/han får del av arv menar du? Hade en släkting som nyligen gick bort, han testamenterade bort allt han ägde och Hade till hjärt/lungfonden. Ingen i hans släkt fick en krona... Så vet inte om reglerna i så fall ändrats? Om du INTE har ett testamente, och står skriven hos Skatteverket som fadern till ett barn(oavsett kontakt eller ej), så är denne med i arvet.
    Håller med - det barnet kommer inte få veta något och inte få något arv. Om ingen berättar. Då skulle frågan kunna väckas och därmed även frågor om ev arv osv

Släktingen du talar om kan inte haft egna barn, för de har ALLTID rätt till halva arvet, även vid testamenten. Man kan inte göra sina barn arvslösa längre.
  • Koffie

Men för den som vill hitta sitt syskon så måste det ju finnas sätt. Det logiska är ju faktiskt att börja med att prata med pappan - varför kan du inte göra det? Är det så känsligt, tror du?

Skatteverket funkade inte, så det var ju synd. Vem fick du uppgifterna av i första hand? Kolla om det finns mer info att hämta där. Namn, födelsedag eller åtminstone födelseår, födelsestad, nuvarande bostadsort...

Kolla också med folk i din pappas omgivning (hans syskon, dina farföräldrar, kusiner, din pappas gamla vänner etc etc) om du kan få fram något mer. 

Sedan tror jag faktiskt att det är bättre för din och din pappas relation att du faktiskt frågar honom, rakt på sak. Ska du och han gå omkring och tassa runt det här och aldrig kunna vara ärliga mot varandra? Det låter inget bra..

Svar på tråden Hur hittar jag okänt syskon och vad händer med arv?