Inlägg från: volvofru |Visa alla inlägg
  • volvofru

Närvara vid beslut om medgivande?

Jag och min man har genomgått en medgivande utredning. Utredarna (2st) har gett sin sammanfattning till nämnden där de anser att vi är lämpliga att adoptera. Så långt allt gott.

Nu till min fråga. Är det någon som medverkat under det mötet där nämnden tar sitt definitiva beslut? Hur går det faktiskt till?!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Närvara vid beslut om medgivande?
  • volvofru

Tack för infon! Låter som en fin upplevelse!

När jag frågade våra utredare om jag fick närvara ställde de sig väldigt frågande till det, i negativ bemärkelse. De menade att de sökande bara närvarar om utredarna och de inte är överens, för att kunna förklara och försvara sig. Men de skulle ta upp vårt önskemål med sekreteraren, men även hon reagerade negativ och menar att det inte är lämpligt. Tycker det är en konstig reaktion när man är intresserad och vill visa sin delaktighet.

• volvofru

Ok, intressant! Vi bor i en väldigt liten kommun och utredarna är väldigt oerfarna. Tror ärligt talat att vi är deras första medgivandeutredningspar :). Men man trodde och hoppades ändå att nämnden hade lite mer erfarenhet. Då har vi nu iaf väckt deras tanke så nästa par kanske få närvara... om ett par år ;)

• volvofru

Intressant att ni redan var med 1999! Då ligger verkligen vår kommun efter!

• volvofru

En glad; Precis så antydde våra utredare och det är detta jag inte förstår. Undrar var den idéen kommer från. De har i princip vårt framtida liv i sina händer och vad kan då vara viktigare än att vara där och visa sitt intresse?!

Svar på tråden Närvara vid beslut om medgivande?