• idamarie

30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?

Jag fick kraftig bristning så åt lactulos första veckorna efter fl men sen har jag inte använt det.

• idamarie

Ja vi fick ge ersättning redan på bb då hon gick ner mer i vikt än vad de bör. Jag förlorade ca 2liter blod efter fl så min kropp återhämta sig rätt dåligt och därför ville nog inte mjölken rinna till. Ammade i stort sett hela tiden men till slut började hon rata bröstet och jag hade ingen ork att strula! Känns som sagt bra nu! Pumpning provade jag aldrig...

Nu börjar det bli roligt när Ellen är med mer och man får en annan kontakt :)

Visst är det skönt när de sover :)) hoppas det håller i sig!

• idamarie

Det gick bra för Ellen hos mormor och morfar igår! :) hon hade bara varit vaken en stund (vi lämna vid 17.30) åt mat och sen somna hon i vår resesäng vi hade med oss. Hon ligger i ett babynest så det låg i resesängen. Tror hon blir trygg av det med :) mamma hade gått in i sovrummet efter någon timme och då låg Ellen vaken och prata för sig själv :) mamma gav henne nappen sen somna hon igen. Vaknade 00.30 och var ledsen så mamma gav henne mat och hon somna igen, sov till 04 och var ledsen igen men då slutade hon inte gråta så jag vaknade och hörde henne. Var så kissnödig då så jag gick upp. Ellen sluta gråta så fort hon såg mig och log. :) charmtrollet! Hon fick mat och fick sen sova hos oss. Det hade säkert funkat igen om mamma hade gett henne mat, nästa gång kanske vi vågar sova hemma själva ;) men det kommer nog dröja.

Det var mycket trevligt att få gå ut tillsammans utan Ellen! :)

Vilken tur vi haft längtar74 som fått så snälla töser! :) antar att ev nästa barn kommer bli pain in the as! ;)

• idamarie

Netz: tar man det successivt så går det nog bra! Har ni testat gett på flaska än? Testa med barnvakt en timme här och en där först så vänjer man sig att vara utan henne med. Jag tyckte det var tufft att lämna henne samtidigt som jag vet att det går bra! Med sambon funkar det bra nu! Har inga problem med att åka bort en kväll men att sova ifrån henne helt har jag inte gjort än och det kommer bli jobbigt första gången. Funderar på att sova i gästrummet nån natt först så sambon får ta hela natten. Kan ju vara smart! :)

Sen måste du lita på din känsla och inte lyssna så mycket på andra ;)

• idamarie

Haha smart där men man ska nog inte ta i för mycket för då lär det ju inte hända fler ggr ;) ang choklad och frukost då!

Det är nog som din trebarnsmamma säger med! Man vill ju få ut något av sin "lediga" tid och inte behöva oroa sig för hur det går för sitt barn.

• idamarie

Vad roligt att det gick bra! :) det sär med brösten kan ju vara jobbigt! Du får handpumpa på toan om du ska vara borta längre kanske. Gjorde jag en gång vet ja, ner i handfatet :) men spändheten satt nog kvar iofs tills hon ammade. Nu ammar jag ju inte längre så man har inte det problemet.

Dessa bröstpumpar vet jag inget om men de kanske vore nått att ta med..

• idamarie

Kolla med BVC vad dem säger. Har för mig att man ska amma först ch sen pumpa ut för att spara. Mjölken kan ju aldrig ta slut utan ju mer du pumpar/ammar ju mer mjölk blir det!
    Jag ångrar att jag inte provade på att pumpa för att försöka att få igång produktionen men jag mådde väl för dåligt för att ens ge ett försök. Ev nästa barn kommer jag be om hjälp för att få igång amningen.

• idamarie

Det är bara bra här! Har dock inte börjat med varken babysim eller smakportioner! Köpte sån här gröt idag från 4månader, tänkte testa mosad potatis först. Kanske imorgon :)

Babysim har jag funderat på men det känns så dyrt!

• idamarie

Nu har vi provat mosad potatis idag och en lite sked av mild havregröt :) hon var lite skeptisk till det men gröten var lättare att få in än potatisen. Så söt! Nu fortsätter vi ge smakportioner varje dag så får vi se vart det slutar :)

Vad skönt att babysimmet gick bra! :) klart man blir orolig över att dem ska bajsa i vattnet :/

• idamarie

Hej!

Här rullar allt på med. Ellen har även hon fått sin första tand! =) Vi har även börjat ge smakportioner. Hon får gröt varje morgon just nu och sen får hon lite mat vid lunchen. Just nu får hon risgröten och den verkar vara populär =)

Ellen är precis som du säger Längtar 74. Hon gör inte så mycket. Tittar mest på de andra. Hon har vänt sig någon enstaka gång från mage till rygg med det är snart 2mån sen och hon har inte gjort om det. :( Nu märker jag iofs att hon är på väg att rulla runt från rygg till mage då hon lägger upp sig på sidan så det är nog inte långt borta. Det utvecklas mycket nu! Hon sitter ju i sin matstol vid bordet och är med oss när vi äter. Hon är även vaken längre perioder på dagarna.

hon har nyligen haft sin första förkylning med. Hostade och snorade i 2v men nu är hon frisk! =)

om 2v blir hon 6månader! Då funderar jag på att testa välling på kvällen för att se om hon sover hela nätterna av det. Som det är nu så vill hon ha mat 1gång/natt och vanligtvis runt 03-04 sen vaknar hon ca 06.30 och vill gå upp. (men det vill inte mamma) haha

• idamarie

Jag ger en portion gröt på morgonen nu runt 7.30. Gjord på 1 dl vatten. Inte alltid hon äter upp. Hon får ersättning så det brukar hon äta runt 04 på natten sen när vi går upp runt 7 så är hon inte så sugen på ersättning, hon äter litegrann bara och sen får hon gröt efter. Ersättning ger vi ca var 3e-4e timme. I matväg vid lunch har hon fått smaka på egengjord potatis och morotspure (den tyckte hon var god) sen har jag köpt potatis och palsternacka puré, funkade den med. Jag ger kanske 2-3 skedar av det efter hon fått ersättning!
    Hon har även fått smaka på banan, päronpure (köpt), katrinplommonpure (köpt) apelsin och hallon (fryst,kokat och svalnat)
    Hon verkar tycka om det mesta men det är ju såklart inte mycket som hamnar i magen. Tungan åker ju ut och in ;)

Min tanke är nog lite så att jag byter ut ett mål helt till en början och när det är inarbetat så tar jag nästa mål, om ni förstår? Kommer börja med frukosten, när hon klarar sig på bara gröt och frukt så går vi över och kör hårdare på lunchen då. Så länge får hon smaka litegrann.

• idamarie

Hej Odessa!

Ja, det är inte alltid lätt att vara förälder och veta vad som är bäst för barnet eller för sig själv! Det bästa är nog att lita på sin magkänsla och göra det som känns rätt för dig/er. Det finns ju inget rätt och fel egentligen. (om man inte skadar sitt barn förstås för det är ju fel)

Vi har haft Ellen sovandes i vagnen på dagarna och oftast har vi musik på då. Då kan vi röra oss runt i huset utan att hon blir störd av ljuden vi gör. Så länge ljuden är i samma nivå så är det lugnt. Det är just de här plötsliga ljuden som gör att hon vaknar.
    I början fick Ellen ligga i sitt babynest i soffan coh sov där tills vi gick och la oss i sängen. Kommer inte ihåg riktigt när jag började lägga henne i spjälsängen på kvällen men det måste ha vart där runt 2-3månader när hon inte ville amma mer. Hon har ju fått ersättning sen start men ammade alltid innan flaskan och ammade på natten. När hon sluta amma på natten så började vi lägga henne i spjälsängen. Det var så smidigt att ha henne i sängen när hon amma för då kunde jag somna om  ;) Nu när hon får flaskan så måste jag ju gå upp iaf så då passar spjälsängen bättre =) den står precis bredvid mig vid sängkanten så jag når henne utan att behöva gå upp.
    För oss var det väldigt smidigt med överflytten och vi har haft det väldigt lätt med Ellen. Det började med att jag testa lägga henne i spjälsängen och hon somna efter 5 min utan gråt! Efter ett par dagar så gick jag även ut från rummet direkt när jag lagt henne och sagt godnatt och hon somnade även då!! =) Nu har hon dock velat att man stannar kvar så nu ligger jag i min säng och bläddrar på telen tills hon somnar =) Hon äter fortfarande ersättning 1-2ggr per natt.

Jag tror inte att det är någon fara att Max skriker/gråter när du lägger ner honom. Det viktiga är ju att han somnar ändå. Hade han inte velat ligga där så hade han fortsatt skrika. Tycker mer att det verkar som att han kanske protesterar lite mot att ligga där men inser att han är trött. Så kan Ellen med göra ibland när jag lägger henne för att sova. Hon protesterar lite för att hon vill inte sova typ men inser att hon är trött när hon ligger där så hon blir tyst och somnar. Hoppas du förstår vad jag menar =)

Tror inte heller att det blir för mycket stimulans om ni är iväg på caféer och träffar någon varje dag men försök att ha någon dag och bara vara hemma med =) Det är skönt att inte göra något också och barn behöver lära sig det med...att inte hela tiden bli aktiverad så att säga!

ha en skön helg!

• idamarie

Netz: Ellen fick båda sprutorna samtidigt i varsitt ben. Det är 2 bvcsköterskor så dem hjälps åt. Hon reagerade med lite högre feber på kvällen och sov lite mer. Detta var vid första vaccinationen och vid andra vaccinationen fick hon när hon var 5½ månad eftersom hon var sjuk vid 5mån. Då fick hon inte feber.

Odessa: Jag började med smakportioner (typ 1tsk) när Ellen var 4,5månad. Det första hon fick smaka var mosad potatis och köpt mild havregröt.

Nu är ju Ellen 6månader på fredag så jag har faktiskt börjat lite med välling på kvällen. Har i 5dagar i rad blandat sista ersättningen innan sovdags med välling, typ 70/30 så nu ska jag börja med 50/50 och se om det blir någon förändring med nattmaten....

• idamarie

Hej alla!

Vad kul att läsa att era barn gör framsteg! =)

Så här ser Ellens matschema ut på ett ungefär

ca 7.30: Gröt på 1dl vatten (köpegröt, har tänkt börja göra egen snart) + ca 1msk fruktpure
    ca 10: Ersättning, ca 150ml
    ca 13: Matpure, ca 1 burk (köpt eller hemlagat) + ca 1msk fruktpure
    ca 16: Ersättning, ca 150ml
    ca 19: 1p gröt på 1dl vatten. Hon blev jättehård i magen av vällingen så vi gick över på gröten.

Senaste 2v har hon faktiskt sovit hela nätterna! Helt otroligt och jag njuter så länge det varar. =) Sista 2dagarna har hon dock vaknat runt 6 och då har jag försökt ge lite ersättning för att se om hon somnat om men det har hon inte gjort! Matschemat blir ju lite förflyttat då och då brukar gröt och ersättningen på morgonen byta plats =)

Ellen brukar somna för natten kl 19.30-20.00 och vaknar mellan 6-7. På natten händer det att jag behöver stoppa i nappen men inte alltid!  Dessvärre sover hon kortare tider på dagen istället men det känns ju mycket skönare än att hon ska vakna på natten.

Jag har börjat försöka mig på egen mat nu, har även gjort egen fruktpure på päron och äpple (igår) så det ska hon få smaka på idag. Spännande och se vad hon tycker om det. Vatten dricker hon till gröten och matpuren, det funkar bra och hon dricker mer och mer för varje dag. Hon får nog i sig ca 10-15ml till varje måltid.

• idamarie

Odessa: vi har liggdelen fortfarande men det är mest för att jag tycker att Ellen sjunker ihop så mycket i sittdelen. Vår är inte ergonomisk men samtidigt är hon fortfarande nöjd med att ligga ner när vi är ute och går. Nu har hon börjat sitta lite och det har gått väldigt fort med balansen där. Hon kan sitta i liggdelen fast hon håller i sig i kanten.

Svar på tråden 30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?