• Fru xx

30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?

Hej! Får man vara med här? Vi har gjort ÄD och har nu fått vårt allra första plus! Har försökt få barn i fem års tid och har tidigare gjort en massa egna IVF och inseminationer utan skymten av ett plus. Nu blev vi äntligen gravida på vår första ÄD, känns underbart men samtidigt overkligt. Jag har BF 25/10 enligt FL's uträknare, har gått 5+4 idag så är i 6'e veckan. Har fått tid för vul 12/3, längtar... Kul med en tråd där man kan följas åt med andra i ungefär samma fas!

• Fru xx

Nu har jag läst hela tråden och måste säga att jag känner så igen mig i det ni skriver! Skönt att man inte är ensam om sina tankar, funderingar, nojjor och symptom. Här nojjas det också av och till kan jag lova. Precis efter att jag gjort ett nytt gravtest och fått ännu starkare/snabbare plus känner jag mig lugn ett tag men redan dagen efter börjar jag nojja igen. Har nu gjort 7 test... måste sluta upp med det! Känner igen en hel del symptom som ni skriver om, jag har ömma bröst, är tröttare än vanligt och har lite svag värk i magen av och till. Sen så vaknar jag alltid vid 05-tiden och har ont i magen vilket försvinner när jag gått upp och kissat, detta har hänt nu typ 6 nätter i rad. Inget större illamående ännu, bara några korta svaga illamåendekänslor som försvann snabbt, men är definitivt hungrigare än vanligt!

• Fru xx

Tack för välkomnande och grattis, ska bli kul att följas åt här! Glad

Roligt att läsa om era cravings, jag har inte haft något sånt ännu. Men jag är definitivt hungrigare än vanligt, måste äta något med ett par timmars mellanrum annars blir jag lite lätt illamående. Brösten fortsätter vara ömma och svullna och tröttheten vill inte försvinna även om man sover länge.

Lägger till mig på listan.

KVITTER, 31år, ÄP 18/1 TD 8/2 VUL  24/2 BF ca 9/10
    Jmelb, 33 år: ÄP 20/1 TD 7/2 VUL 1/3 BF ca 11/10
    Caspianne, 39 år: ÄD ÄP 23/1 TD 10/2 VUL 1/3
    Odessa, 32 år, ÄP 18/1 FET 25/1 TD 7/2 VUL 21/2  BF 10/10
    Susanba, 39år, ÄP 24/1 ET 26/1 TD 11/2 VUL 6/3
    Volvofru, 33år, ÄP 16/1 ET 18/1 TD 2/2 BF ca 8/10
    Pölsan, 34 år. ÄP 27/1 ET 29/1 TD 14/2  VUL 6/3
    Aneleh001, 42 år, FET 3/2, TD 17/2
    längtar74, 37 år, FET 9/2, TD 23/2, VUL 15/3
    Fru xx, 36 år, ÄD/ÄP 3/2, ET 6/2, + 18/2, VUL 12/3, BF ca 25/10  

• Fru xx

Jmelb - Måste varit underbart att se er lilla räka, härligt att allt var bra! Caspianne - Hur gick det på ditt VUL idag? Har hållit tummarna för att allt gått bra idag! Här är det tvära kast, från att ha mått hyfsat bra så började jag må mer illa igår kväll och fick rejäl huvudvärk. Det har fortsatt idag och har varit sjukt trött hela dagen. Om det ska fortsätta såhär så måste jag snart berätta för min närmaste chef att jag är gravid och inte mår så bra, så man kanske kan få lite förståelse för att man inte har någon ork till massa extra uppgifter som bara läggs på en med kort varsel.

• Fru xx

Skönt att det gick bra på ert vul Caspianne, grattis! Beklagar ert missfall Odessa, riktigt tråkigt. Min skräck just nu är sånt där MA, missfall utan att kroppen fattar det och inget kommer ut. Tänk om man går på vul och så har man fått ett sånt, huuu så hemskt! Idag har jag mått mycket bättre, känt mig hur pigg som helst på jobbet, inget illamående och ingen molvärk i magen, brösten är fortfarande ömma men inte lika mycket längre tycker jag, hmmm... Såklart börjar man ju nojja direkt om det istället för att vara glad för att man mår bra, och tänka på sånt där MA. Kan gravidsymptom komma och gå sådär hastigt? Ska ha gått 6+0 idag, så går in i 7:e veckan nu. Vad många som satt in två embryon, även jag! Fick insatt två fina 3-dygns embryon. En av mina bästa vänner satte in två blastocyster och det blev trillingar! Det var ett ägg som delade sig nämligen, så kan det också gå.

• Fru xx

Vår läkare sa att det var ca 15% chans att det blir tvillingar. Ska bli riktigt spännande att få veta ifall det är en eller två därinne när man går på VUL. Jag har ju tyvärr 9 dagar kvar till mitt VUL... hoppas tiden rusar iväg nu, vill ju veta! Glad

• Fru xx

Massor av grattis CurlyRed och välkommen hit! Jag är blev också gravid för första gången efter att ha fått Prednisolon vid vår ÄD. Håller tummarna för er imorgon, det kommer att gå bra denna gången! Längtar - vi är nog i gott sällskap, väldigt många verkar ju nojja en del, oron för missfall eller MA är nog rätt naturlig ändå. Det gäller väl att inte låta oron ta överhanden utan ändå kunna glädjas åt graviditeten också. Även om man är orolig och det känns rätt overkligt nu innan man varit på VUL så har vi ju ändå börjat planera så smått, både det som ska bli barnrum och som måste renoveras då det är i bedrövligt skick och idag pratade vi för första gången lite namn

• Fru xx

Tråkigt Kvitter att du mår så himla dåligt, måste vara jättejobbigt! Kan du inte ta tabletter mot illamående? Det ska tydligen finnas såna som är ok att ta fast man är gravid. Än så länge har jag inte kräkts men har fått några anfall av rätt rejält illamående, fast det har gått över när jag ätit. Hoppas jag slipper värre illamående, det är verkligen hemskt att må riktigt illa. CurlyRed - Kan förstå att du nojjar över få symptom men om man läser här på FL så är det massor av gravida som inte har några symptom eller få symptom. Så det är nog alldeles normalt! Det där med risk för MA eller vanligt missfall, den risken är väl inte så stor längre om man sett hjärtslag och allt sett fint ut på VUL runt vecka 7-8? Har för mig att jag läst någonstans att det är ovanligt att man får missfall om man väl sett hjärtslag på VUL.

• Fru xx

Grattis till fint VUL-resultat CurlyRed, måste ha varit helt underbart! Beklagar verkligen aneleh! Vet inte vad jag ska säga, det är bara så hemskt. Längtar - Vilken vecka är du i? Har du varit på VUL? Jag tror det är rätt vanligt med mindre blödningar utan att det är något fel. Många hör på FL som haft det. En mycket nära vän till mig fick till och med en störtblödning och var helt säker på att det var missfall, men det var det inte, hon är mamma idag!

• Fru xx

Välkommen idamarie och grattis till graviditeten! Jag har också gått 6+3 idag så vi är synkade, kul! Måste fråga om någon vet, om man tex har gått 6 fulla veckor och 3 dagar så säger man ju att man gått 6+3 men att man är i 7:e veckan. Vilken vecka ska jag då läsa på i gravidkalendern, vad händer just nu, ska jag läsa på vecka 6 eller 7? Dum fråga kanske men jag fattar inte riktigt detta med veckoräkningen.

Svar på tråden 30+ gravid med första barnet efter IVF, BF okt 2012 ngn mer?