• Scorpio

Normalt att bli utskriven från neo med sonden kvar?

Hej!

Igår blev vår dotter 4 veckor (35+0), i måndags fick vi åka hem på permis från neo och igår på återkollen så hade hon gått upp i vikt så hon blev utskriven!! Det känns ju "skönt", men samtidigt har hon sonden kvar och vi måste åka 12 mil enkel resa en gång/v för att väga henne så länge hon har den. Kan man räknas som utskriven då?

Dessutom så känns det som att det kan bli problem med VAB eftersom läkarna säger att vi båda måste vara hemma med henne, men om hon blir utskriven klassas väl hon som frisk? Jag måste tydligen också köpa/hyra en egen pump, trots att jag måste pumpa så länge hon har sonden. Har hört att neo då ska stå för den kostnaden, men nu när hon blev utskriven så gör de inte det längre, det känns snopet! 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Normalt att bli utskriven från neo med sonden kvar?
  • Scorpio

Tack för svaren! :) Hon är född i v 31+0 utifall jag var otydlig med det, om det nu har ngn betydelse.
    Jag har ingen aning om varför de tycker att båda måste vara hemma! Antar att de tycker det för att vi ska avlasta varandra eftersom det tar sin lilla tid för mig att både amma, sonda o pumpa var 3:e timme, å de trycker på att det är viktigt med utvilade föräldrar för barnets trygghet o utveckling. Dock vill sambon börja jobba och för min del gör det ingenting! :) Det som vi måste vara två till är att en dag/v ska vi till HC och väga, och en dag/v ska vi alltså åka 12 mil till neo för att väga, så det krävs att sambon är hemma delvis för att det ska funka.

Sköterskorna verkade också fundersam över läkarens beslut att skriva ut henne trots sonden och att vi fortfarande har hemsjukvård (det räknades fortf som det)... De hade inte varit med om det tidigare sa dom, men det kom en ny läkare varje vecka och alla sa olika, och just denne var väldigt snabb med att få ut oss tydligen...

Pumpen jag får hyra kostar 170 kr i engångsavgift, sen 18 kr/dag, och dottern är långtifrån att kunna amma helt själv så det kommer nog ta någon månad innan jag slipper pumpa o sonda :/ men det kan ju gå snabbare så jag vet inte om det är värt att köpa en egen pump heller...

• Eliasmamma

Vi var hemma båda två då vår son var sjuk. Hade han inte varit sjuk skulle min sambo inte fått tillfällig föräldrar penning så vi höll på i månader med fsk om det och vann till slut då dom äntligen kolla med sjukhusena, vi låg på två olika sjukhus

• vivla

Vi hade också hemsjukvård med vår dotter. Hon föddes i vecka 33 och vecka 35 när jag mådde bättre efter svår preklampsi, så fick vi åka hem. Det var inget tal om att min sambo skulle börja jobba, vi bad sjuksköterskan på neonatal att skriva intyg till försäkringskassan åt oss båda två och sedan gjorde hemsjukvårdssköterskan samma sak, när det första intyget gick ut. Försäkringskassan godkände beslutet utan diskussion.

• vivla

ska tillägga att Julia heller inte var sjuk, hon var "bara" för tidigt född och sondades pga det!
    Skulle aldrig velat vara ensam hemma med henne, dels för att jag själv var sliten för sjukdomen men även just sondmatandet tyckte jag var lite läskigt. Det blev ju visserligen lättare att kolla sonden när hon ammat, men innan hon ammades tyckte jag det var läskigt!

• Cina B

Nej, ni ska inte vara utskrivna från neo under hemsjukvården. Ni ska vara inskrivna så länge ni gör så täta kontroller. För det har väl inte skett någon överlämning till bvc, eller hur? Det finns stor risk att ni får problem med fk. De kanske inte ens accepterar att en av er vabbar...! Så, ring och skriv in dig bums.

Om din man vill tillbaka till jobbet och du känner att du klarar att vara hemma med barnet själv så gör så. Det ska läkaren inte bestämma.

Vi fick våra barn i vecka 30+6 och låg på neo i 3½ vecka. Vi var hemma med hemsjukvård i 5 veckor och blev utskrivna på bf. Vi vabbade båda två och fk sa ja tack och amen!

Verkar vara en underlig läkare ni träffat på..!

Hälsningar Cina

• Scorpio

Ok usch vad förvirrad jag blir! :/ jag tycker det är läskigt att sätta sonden så det gör jag helst inte själv, då är det bra om sambon är hemma om hon drar ur den.

Vi ska börja gå hos BVC gör att väga henne, men den sköterskan ska hela tiden få vägledning från neo samt rapportera in vikten till dem. Så det känns ju inte inte direkt som att hon är utskriven :S vi får hörs vad de på neo säger på fre, eller BVC på mån, om de har några åsikter om utskrivningen...

• vivla

Men vaaa! Ni ska väl inte sätta sonden???? Det gjorde inte vi!! Julia deog Ut den två gånger och vi åkte dit Med En gång, får "vanliga" verkligen göra det?

• Scorpio
    vivla skrev 2012-02-11 22:29:23 följande:
    Men vaaa! Ni ska väl inte sätta sonden???? Det gjorde inte vi!! Julia deog Ut den två gånger och vi åkte dit Med En gång, får "vanliga" verkligen göra det?
    Jopp, vi har fått lära oss det! Hon har redan dragit ut den två ggr sen i tisdags. Grejen är den att vi måste åka 12 mil enkel resa för att få den omsatt om vi inte gör det själv =/ Det verkade inte på personalen som om det var särskilt ovanligt. De sa bara att om man själv känner att man kan det och känner sig trygg med det så får man det.
    ♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Tanna

Ni borde inte bli utskriva så länge bebis har sond.  Vi var på sjukhus 3 v och hemsjukvård 3 v. Vi fick tillfällig föräldrapenning, både jag och min man. Utskrivna blev vi efter att liten hade kunnat äta alla sina mål med flaskan ett par dygn hemma.
    Så vi var alltså hemma dom 3 v med föräldrapenning.

• Cina B

Men va? Ska bvc rapportera till neo? Nää, ni SKA vara inskrivna på neo! Om något händer på obekväm tid, ska ni kontakta BVC då? Absolut inte! Vänta inte till fredag. Ring nu.

• Cina B

En sak till - om ni är inskrivna på neo får ni vabba, annars får ni tulla på era föräldradagar. Ni förlorar både pengar och föräldradagar på detta. Jag kan tänka mig att det är ett dagsprojekt varje gång ni ska in till neo på återbesök. Då ska ni absolut inte vara föräldralediga.

• vännen

Jag tyckte också det var läskigt att sätta sonden själv. Tack o lov bodde vi så nära sjukhuset å vi kunde ta oss dit istället. Men visst fick vi göra det om vi ville. Kg tycker det låter märkligt att bli utskriven när ni har hemsjukvård. tycker du ska ifrågasätta det. Sen om du känner dig trygg med att vara hemma själv utan din man så kan du givetvis vara det. Drar hon sonden så är det ju ingen panik att få in en ny, jag gissar att du ammat en del också. Så tar det nåntimme eller två för mannen att komma hem så är det kanske inte hela världen.

• Katarina76

Vi är på permission med sond under pågående amningsträning och blir inte utskrivna förrän dottern kan äta själv - antingen amning eller med flaska. Ni borde få vara inskrivna eftersom ni då har rätt till tfp istället för att vara föräldralediga. Ni ska inte behöva slösa föräldradagar innan barnet kan äta själv. Och tfp får man bara för bebisar om de är inskrivna på sjukhus.

• 08 i Skåne

Vår son föddes i v. 32 och vi var kvar på Neo i tre veckor och hade sedan hemsjukvård i 5, i 3 av dessa hade han fortfarande sonden och sondmatades delvis. Så länge vi hade hemsjukvård så var vi fortfarande inskrivna på Neo och om det var något var det bara att komma in. Bland annat så var vi in 3-4 gånger och fick satt ny sond. Vi var båda hemma och vårdade sjukt barn ända tills vi blev utskrivna från Neo.

• Scorpio

Tack för alla svar! Pratade med neo nu och de sa att de ska skriva ett intyg på att vi har hemvård så länge hon har sonden, så vi kan vabba båda två! De sa att det var nå nytt nu, hoppas på det då!

• Sandrah23

helt fullkomligt normalt. vi åkte också hem med sonden men han drog ut den själv en vecka senare o åt då med både flaska o amning klockrent.. :)

men sonden va ju en trygghet iom att för tidigt födda inte orkar suga sig mätta kanske, vilket han heller inte gjorde när han drog ut sonden... MEN... han va mogen för det o i v34+nånting o o tog flaskan omedelbart vilket vi inte ens hade testat tidigare :) men för oss gick det bra...

men låt sonden sitta där, de är ju inte hela världen det heller :)

• Scorpio

Sandrah: det jag undrade var om man verkligen kunde bli utskriven :) och det undrade jag mest pga vab-regler osv :) men nu är det löst :)

• Ninna84

hej

har inte läst alla svar men jag svarar endå :)

Vår son föddes 5 veckor för tidigt, så vi blev inlagda på Neo i Uppsala. Vi fick stanna i en vecka, sen fick vi permission och åka hem med hans sond kvar. Vi fick också åka in för att väga,mäta och kolla gulosten efter några dagar.

Men det var inte förrens efter kanske 3 veckor vi blev helt utskrivna från Neo då. Trots att vi "vårdade" han hemma.
    Och så länge man är inskriven på neo så ska man ta någon tillfällig föräldrarpenning av vård av barn, så på de viset så slipper man ta sina föräldrar dagar så länge han/hon är inskriven på ett sjukhus :) detta gäller även pappan. Pappans 10 dagar börjar räknas dagen efter man blir utskriven :)

Så gjorde vi i alla fall :)Glad

Svar på tråden Normalt att bli utskriven från neo med sonden kvar?