• Scorpio

Normalt att bli utskriven från neo med sonden kvar?

Hej!

Igår blev vår dotter 4 veckor (35+0), i måndags fick vi åka hem på permis från neo och igår på återkollen så hade hon gått upp i vikt så hon blev utskriven!! Det känns ju "skönt", men samtidigt har hon sonden kvar och vi måste åka 12 mil enkel resa en gång/v för att väga henne så länge hon har den. Kan man räknas som utskriven då?

Dessutom så känns det som att det kan bli problem med VAB eftersom läkarna säger att vi båda måste vara hemma med henne, men om hon blir utskriven klassas väl hon som frisk? Jag måste tydligen också köpa/hyra en egen pump, trots att jag måste pumpa så länge hon har sonden. Har hört att neo då ska stå för den kostnaden, men nu när hon blev utskriven så gör de inte det längre, det känns snopet! 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Normalt att bli utskriven från neo med sonden kvar?
  • Scorpio
    Zinara skrev 2012-02-10 14:01:07 följande:
    Oss skickade dom hem med sonden kvar MEN vi blev inte utskrivna utan hade hemsjukvård där en sköterska kom 2 ggr i veckan och vägde. Vi var även hemma båda två den tiden.

Dock blev vi helt utskrivna ganska snart efter att vi fått komma hem men sen började maken jobba igen.

En kompis som fick prematur innan jul blev hemskickad strax efter också med hemsjukvård. De blev nyligen helt utskrivna.

Det är alltså inte ovanligt att bli hemskickad med sonden kvar, men att du blivit utskriven låter väldigt konstigt, speciellt om läkaren säger att båda föräldrarna behöver vara hemma.
    Ok! Att bli hemskickad med sond tycker jag också låter helt normalt, men att bli utskriven?! Vi är ju mest orolig över hur det ska bli med FK och pengar om båda måste vara hemma "utan giltigt skäl", som de säkert anser att det är om hon är utskriven... Hmm...
  • Scorpio

Tack för svaren! :) Hon är född i v 31+0 utifall jag var otydlig med det, om det nu har ngn betydelse.
    Jag har ingen aning om varför de tycker att båda måste vara hemma! Antar att de tycker det för att vi ska avlasta varandra eftersom det tar sin lilla tid för mig att både amma, sonda o pumpa var 3:e timme, å de trycker på att det är viktigt med utvilade föräldrar för barnets trygghet o utveckling. Dock vill sambon börja jobba och för min del gör det ingenting! :) Det som vi måste vara två till är att en dag/v ska vi till HC och väga, och en dag/v ska vi alltså åka 12 mil till neo för att väga, så det krävs att sambon är hemma delvis för att det ska funka.

Sköterskorna verkade också fundersam över läkarens beslut att skriva ut henne trots sonden och att vi fortfarande har hemsjukvård (det räknades fortf som det)... De hade inte varit med om det tidigare sa dom, men det kom en ny läkare varje vecka och alla sa olika, och just denne var väldigt snabb med att få ut oss tydligen...

Pumpen jag får hyra kostar 170 kr i engångsavgift, sen 18 kr/dag, och dottern är långtifrån att kunna amma helt själv så det kommer nog ta någon månad innan jag slipper pumpa o sonda :/ men det kan ju gå snabbare så jag vet inte om det är värt att köpa en egen pump heller...

• Scorpio

Ok usch vad förvirrad jag blir! :/ jag tycker det är läskigt att sätta sonden så det gör jag helst inte själv, då är det bra om sambon är hemma om hon drar ur den.

Vi ska börja gå hos BVC gör att väga henne, men den sköterskan ska hela tiden få vägledning från neo samt rapportera in vikten till dem. Så det känns ju inte inte direkt som att hon är utskriven :S vi får hörs vad de på neo säger på fre, eller BVC på mån, om de har några åsikter om utskrivningen...

• Scorpio
    vivla skrev 2012-02-11 22:29:23 följande:
    Men vaaa! Ni ska väl inte sätta sonden???? Det gjorde inte vi!! Julia deog Ut den två gånger och vi åkte dit Med En gång, får "vanliga" verkligen göra det?
    Jopp, vi har fått lära oss det! Hon har redan dragit ut den två ggr sen i tisdags. Grejen är den att vi måste åka 12 mil enkel resa för att få den omsatt om vi inte gör det själv =/ Det verkade inte på personalen som om det var särskilt ovanligt. De sa bara att om man själv känner att man kan det och känner sig trygg med det så får man det.
  • Scorpio

Tack för alla svar! Pratade med neo nu och de sa att de ska skriva ett intyg på att vi har hemvård så länge hon har sonden, så vi kan vabba båda två! De sa att det var nå nytt nu, hoppas på det då!

• Scorpio

Sandrah: det jag undrade var om man verkligen kunde bli utskriven :) och det undrade jag mest pga vab-regler osv :) men nu är det löst :)

Svar på tråden Normalt att bli utskriven från neo med sonden kvar?