• Scorpio

Normalt att bli utskriven från neo med sonden kvar?

Hej!

Igår blev vår dotter 4 veckor (35+0), i måndags fick vi åka hem på permis från neo och igår på återkollen så hade hon gått upp i vikt så hon blev utskriven!! Det känns ju "skönt", men samtidigt har hon sonden kvar och vi måste åka 12 mil enkel resa en gång/v för att väga henne så länge hon har den. Kan man räknas som utskriven då?

Dessutom så känns det som att det kan bli problem med VAB eftersom läkarna säger att vi båda måste vara hemma med henne, men om hon blir utskriven klassas väl hon som frisk? Jag måste tydligen också köpa/hyra en egen pump, trots att jag måste pumpa så länge hon har sonden. Har hört att neo då ska stå för den kostnaden, men nu när hon blev utskriven så gör de inte det längre, det känns snopet! 

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Normalt att bli utskriven från neo med sonden kvar?
  • Zinara

Oss skickade dom hem med sonden kvar MEN vi blev inte utskrivna utan hade hemsjukvård där en sköterska kom 2 ggr i veckan och vägde. Vi var även hemma båda två den tiden.

Dock blev vi helt utskrivna ganska snart efter att vi fått komma hem men sen började maken jobba igen.

En kompis som fick prematur innan jul blev hemskickad strax efter också med hemsjukvård. De blev nyligen helt utskrivna.

Det är alltså inte ovanligt att bli hemskickad med sonden kvar, men att du blivit utskriven låter väldigt konstigt, speciellt om läkaren säger att båda föräldrarna behöver vara hemma.

• Scorpio
    Zinara skrev 2012-02-10 14:01:07 följande:
    Oss skickade dom hem med sonden kvar MEN vi blev inte utskrivna utan hade hemsjukvård där en sköterska kom 2 ggr i veckan och vägde. Vi var även hemma båda två den tiden.

Dock blev vi helt utskrivna ganska snart efter att vi fått komma hem men sen började maken jobba igen.

En kompis som fick prematur innan jul blev hemskickad strax efter också med hemsjukvård. De blev nyligen helt utskrivna.

Det är alltså inte ovanligt att bli hemskickad med sonden kvar, men att du blivit utskriven låter väldigt konstigt, speciellt om läkaren säger att båda föräldrarna behöver vara hemma.
    Ok! Att bli hemskickad med sond tycker jag också låter helt normalt, men att bli utskriven?! Vi är ju mest orolig över hur det ska bli med FK och pengar om båda måste vara hemma "utan giltigt skäl", som de säkert anser att det är om hon är utskriven... Hmm...
    ♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Zinara

Tycker ni ska ringa till Neonatalen och kolla med en sköterska. I alla fall på Neo där vi låg fanns det några stycken som var väl insatta i hur allt funkar. Tycker det låter som att det blivit ett missförstånd någonstans.

• Mercurialis

Andra barnet fick åka hem med sonden kvar men han var fortfarande inskriven på neonatal. Han hade hemsjukvård så en sjuksköterska från neonatal kom hem till oss 2-3 gånger i veckan tills sonen skrevs ut helt i samband med att sonden togs bort.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Feline

Vi vart också hemförlovade med sonden kvar men utan att bli utskrivna. En hemsjuksköterska kom varannan dag och vägde sonen och kollade till oss. Först när sonden rök blev vi utskrivna.
    Pumpen fick vi låna ibörjan, men efter ett tag fick vi betala hyra för den. kommer inte ihåg om det var i samband med utskrivningen eller inte.

Varför måste ni vara hemma med henne båda två? Det 'behövde' inte vi (fast vi lyckades fixa till det så i alla fall).

FK var förresten väldigt bra att prata med om vad som gäller, vad man kan göra osv. Inte alls som man kan få uppfattningen här ibland. Hör vad de har att säga också.

Lycka till!

Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • mina12

Nu föddes visserligen vår dotter mycket tidigare än er, men vår läkare skrev ett intyg på att vi behövde vara hemma båda två och FK godtog det och vi hade båda två VAB.

Vi fick betala hyra för pumpen när vi blev utskrivna från neo, även fast vi hade hemsjukvård.

FK strulade aldrig. 

• Inorr

Fick min dotter i vecka 33+4  vi var inlaggda på iva 1½ vecka sen fick vi börja åka hem och sova hon hade sond till hon var en månad och jag fick pummpa och amma den tiden. Vi blev inte utskriva först hon var ca 1 månad och då plicka dem bort sonden då hon ama bra och gick upp ivikt med amningen. Vi hade hemma sjukvård fram till hon var en månad den första veckan fick vi åka tillbaka varje dag för väga sen blev det var annan dag sen blev det var 4 dag och sen var vi frame till utskrivnigen.

• Eliasmamma

Vår son föddes i 35+3 vi låg inne 10 dagar och fick åka hem men sonden hade han kvar några veckor till och under tiden hade vi neo hemvård

• vännen

Förlåt om jag frågar, men varför måste ni båda vara hemma ? Blir nyfiken för det har vi aldrig blivit tillsagda att vara (har fött prematurt flera gånger). 

Jag fick också hyra pump. Fast det var nog ganska billigt, en hundring i månaden tror jag.

• Primmeling

En av er kan säkert få tillfällig föräldrapenning... Men den andra borde väl kunna ta vanig föräldrapenning?

Svar på tråden Normalt att bli utskriven från neo med sonden kvar?