Inlägg från: Mary Wollstonecraft |Visa alla inlägg
  • Mary Wollstonecraft

Kejsarsnitt pga rädsla Linköping/Norrköping

Men du, jag tror så här: om man läser de riktlinjer som finns - de som var uppe i tråden kring risker med vaginal respektive ks-förlossning, så har jag för mig att det fanns en del i riktlinjerna kring detta med kvinnor som varit utsatta för övergrepp. Jag tycker att du ska se till att verkligen lyfta fram det i dina kontakter med vården, att du faktiskt varit utsatt för något som du själv tror ligger till grund för rädslan. Du har ju tungt vägande skäl där, och att du varit med om det du varit med om konstituerar ju en extra risk för dig, både psykiskt och fysiskt. Du är ju inte "bara" rädd och nervös, utan din rädsla bottnar ju i ett tidigare trauma som kommit upp till ytan igen pga tankarna på barn, graviditet och förlossning.

• Mary Wollstonecraft
    Ravenna skrev 2012-02-22 13:34:49 följande:
    Yes, jag har läst på mycket om båda sättet och tittat på operationsvideor från kejsarsnitt samt födelsevideor. Ju mer jag läser och lär mig och ser, desto mer förundrad blir jag över att det fortfarande finns kvinnor som väljer att föda vaginalt.

Att kejsarsnitt är en stor operation är väl uppenbart för alla... men att en vaginal förlossning är ett minst lika stort trauma för kroppen verkar inte vara riktigt lika känt. Jag har liksom pratat med folk som har fött barn och inte ens kände till någonting om vare sig framfall eller sfinkterskador. Reaktionen var ungefär "vaaa, kan man råka ut för sånt? jaha, det måste vara väldigt ovanligt, då". Ovanligt, my ass. Det är alldeles för mycket okunskap inblandat när det gäller vaginala förlossningar.

Många är pigga med att påpeka att det är "en stor bukoperation" att skära ett hål i magen - men snälla nån, det är väl fullkomligt uppenbart att det är en stor bukoperation? Det som är mindre uppenbart i sammanhanget är vilka risker man utsätter sig för vid en vaginal förlossning. Om ett snitt är "en stor bukoperation" så är en vaginal förlossning "ett stort underlivstrauma". Du nämner t.ex. att det finns risk för komplikationer både under och efter snittet, men det är ju också sant för en förlossning - det finns risker för komplikationer både under och efter förlossningen.

Jag håller med om att det bästa sättet att göra sig av med rädslan är att veta vad som ska hända - och det gör man vid ett snitt. Ett snitt går på rutin och din egen roll i det hela är minimal. En förlossning kan gå på många olika sätt och sluta på många olika sätt - till exempel instrumentellt eller med snitt.

Ett planerat snitt riskerar inte att leda till en vaginal förlossning - men däremot kan man såklart hamna i den sitsen tidigt pga att barnet har bråttom ut. Det kan ju hända att man ploppar ut ungen i hallen i vecka 37. Men en startad vaginal förlossning kan fortfarande avbrytas och avslutas med ett snitt - och därför tänker jag förutom ett planerat snitt kräva ett snittkontrakt utifall att jag skulle hamna i en förlossningssituation.

Jag kommer inte att utsätta mig själv för ett förlossningstrauma under några andra omständigheter än om ungen ska ut i farstun. Varken emotionellt eller rationellt kan jag se några fördelar med en förlossning.
    Jag tror inte att det är någon diskussion för din del - du kommer att få ditt snitt!
    Själv har jag ju fastnat för snittkontraktet - med tanke på att jag drar på en hel del revanschlusta också känns det som det bästa. Jag vill verkligen försöka, men med snitt som"exit". Men gissa vad som hänt här då: i måndags hos bm visar det sig att hon inte kan avgöra hur bebis ligger... Så nu på måndag blir det extrainsatt UL, och ligger bebis i säte så blir det ett vändningsförsök.
    Snacka om ödets ironi, här våndas man i flera månader över om man ska välja snitt eller vaginalt, bestämmer sig till slut för att försöka vaginalt - och då vänder sig ungen så att det kanske blir snitt iaf!
  • Mary Wollstonecraft
    Ravenna skrev 2012-03-01 10:11:07 följande:
    Uärk, i eftermiddag är Aurora-mötet. Jag är så nervös att jag mår illa.
    Det kommer att gå bra! Håller tummarna för dig! Det känns ju verkligen som om du är själva representanten för den grupp kvinnor det skrivs specifikt om i riktlinjerna (som var uppe i "risk-tråden"): övergrepp i bagaget som gör att du inte ens kan tänka dig en graviditet utan snittlöfte. Denna grupp menar man ju ska beviljas snitt.
    Själv kommer jag just från mitt SISTA Aurora-samtal, men snittkontrakt, förlossningsplan och allt annat klart :) Nedräkningen kan börja - tre veckor till bf... :)
    Som sagt, lycka till i dag, du kan väl skriva här och berätta hur det går?
  • Mary Wollstonecraft
    Ravenna skrev 2012-03-02 07:52:05 följande:
    Jag var nu på samtal hos Aurora igår och blev lugnad för min egen del - BMen jag träffade var jättetydlig med att de är väldigt generösa med att bevilja snitt om det finns en övergreppshistoria eller om kvinnan är mycket rädd, och att det är viktigt eftersom en rädd kvinna löper större risker att skada sig vid en förlossning. Hon sade rätt ut att hon ansåg att en förlossning är bäst under normala omständigheter, men är man väldigt rädd eller har varit utsatt för ett övergrepp eller annat relevant trauma så är det inte bäst längre. Hon sade många gånger att ingen kommer att tvinga mig till en förlossning och att jag själv hela vägen väljer hur mycket jag vill berätta.

Nu är det ju inte hon som beslutar till slut, utan en läkare, men jo, jag kan inte tänka mig annat än att jag får igenom det här och får avsluta graviditeten som jag vill. ^^
    vad skönt att höra att de verkar ha en vettig inställning! Du ser, du får ditt snitt utan att det ens behöver diskuteras - blir ju toppen! Då kan förhoppningsvis du och din sambo gå vidare och börja tänka bebis, och fokusera på det mysiga i stället för eventuella riskscenarion. All lycka till, verkligen!
  • Mary Wollstonecraft
    Ravenna skrev 2012-03-13 08:32:45 följande:
    Ja, jag skulle också vilja att det gick fort att få ett beslut! Skräcken för mig skulle vara att behöva gå och kämpa och slåss så länge att man får sitta och korsa benen till slut i väntan på att läkarna ska höra mig och fatta rätt beslut.

Jag tror att taktiken med att skriva brev är bra! Jag märkte ju själv när jag var på mitt möte hur få ord jag faktiskt fick ur mig. Inför nästa möte ska det skrivas!
    Det tror jag också - man måste försöka vara rationell, mitt i alla känslor. Egentligen är det ju självklart, man går ju inte på viktiga möten eller håller presentationer oförberedd annars, varför skulle man göra det när det gäller en sådan här sak? Min erfarenhet är att det är bra att förbereda sig ordentligt, fundera på vilka frågor som kan komma upp, vad man ska svara, vilka följdfrågorna kan tänkas bli osv osv. Som en anställningsintervju ungefär! Lycka till ni som kämpar - själv ska jag på inskrivning och provtagning inför snittet på måndag i dag... Lite skrajsen är jag, det får jag medge!
Svar på tråden Kejsarsnitt pga rädsla Linköping/Norrköping