• Anonym (Taskig:()

Bebis HATAR näsfrida. Hjälp!

Min son (9mån) är förkyld och har hemsk snuva. Jag är tvungen att använda näsfrida ofta. Så fort han ser den börjar han skrika! Det känns så taskigt och fel att hålla fast hans händer och huvud varje gång man ska använda den. Men jag måste ju:( Det är säkert obehagligt och gör ont då han är röd runt hela näsan, stackare.. Vi använder även Neseril och Renässans näsdroppar. Vad kan jag göra mer? Jag blir så ledsen varje gång jag tar fram fridan..

• Svar på tråden Bebis HATAR näsfrida. Hjälp!
  • Anonym
    Anonym (Taskig:() skrev 2012-02-07 14:32:56 följande:
    Vaaaaaaa? Tack för det svaret! Ett ÖVERGREPP? Att hålla fast honom på skötbordet när han vill vända sig är  väl också ett övergrepp enligt dig då? Eller? 
    Någon som är mycket större? Jag är inte NÅGON som är mycket större utan hans MOR! 

Jo, fast din avsikt är att vara snäll och se till så barnet andas lättare så upplever barnet bara att han/hon blir fasthållen och påtvingad att ha något i näsan så.. Tja det är ett övergrepp.

Att hindra barnet från att vända sig på skötbordet är att skydda barnet från att trilla ner och det är skillnad.

Barn har överlevt förkylningar bra mycket längre än näsfridorna har funnits även om jag itne förnekar att det ger en viss lättnad, själv använde jag den en gång på vardera barnet för att testa om det fungerade, det fungerade inte särskilt bra tycker jag.

Mycket bättre med pepparmyntsoljan. Den kan man smörja under näsan också, men den är stark så det rekommenderar jag INTE till små barn.  Barn som själva akn säga aj det svider så man kan tvätta bort det genast kan man testa försiktigt på. Kanske spä ut den lite först med barnolja el liknande.

• Anonym

Jag provade sugen en gång, men känner bara att aldrig mer. Hatade paniken sonen fick i ögonen o sen skriket utöver det. Jag klarar inte av det helt enkelt. Så jag torkar bara av näsan när det rinner, näsdropparna stannar kvar i näsan så länge han ligger ner ett tag, droppar även lite lite pepparmyntsolja på snutten o kudden, o så huvudänden på sängen får vara högt. Det lindrar en hel del faktist. Använd inte näsfridan om det blir så traumatiskt för honom!

• Rocket Mania

Jag har aldrig använt Näsfrida, känns som en hemskt onödig pryl.

Otrivin och bröstmjölk använde jag! 

• Anonym (Lisen)
    Anonym skrev 2012-02-07 14:27:13 följande:
    Höj upp huvudänden på sängen om du inte redan gjort det, ett par böcker brukar fungera bra.

Köp äkta japansk pepparmyntsolja på hälsokosten, bara genom att öppna flaskan rensar du näsan på alla inom 5 m avstånd. Blöt en näsduk (i tyg), diskhanduk el liknande med vatten som du har droppat ett par droppar olja i och häng någonstans i rummet, på elementet är bra tex.

Torka runt näsan med mjuk pappersnäsduk, gnuggar man den mellan händerna lite innan blir den ännu mjukare. Smörj med salva om näsan blir röd.
    Tops fungerar också men kan också vara obehagligt.

Fick höra av en vän att lite snor är bra om det får vara kvar i näsan, det är till för att kyla av den så man blir frisk fortare.
    Vet dock inte om det stämmer, hon är antoposof så kanske är det något hon hört från Vidarkliniken eller så.
    Pepparmyntoljan är superbra!! Jag har en sådan och doppar lite på lakanet och det hjälper jättebra mot nästäppan och bebisen sover superbra.

Vi gör så här:

Först sköljer vi näsan med koksalt. Vi drar upp det i en lite större typ av spruta (vet inte vad det kallas) och sprutar upp i näsan, sen torkar vi bort snor och koksalt som rinner ut. Därefter tar vi lite nässpray. Vi höjer huvudänden på sängen och har pepparmyntolja på lakanet. Funkar varje gång och vårt barn sover hela natten trots förkylning.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-02-07 14:39:18 följande:

Jo, fast din avsikt är att vara snäll och se till så barnet andas lättare så upplever barnet bara att han/hon blir fasthållen och påtvingad att ha något i näsan så.. Tja det är ett övergrepp.

Att hindra barnet från att vända sig på skötbordet är att skydda barnet från att trilla ner och det är skillnad.

Barn har överlevt förkylningar bra mycket längre än näsfridorna har funnits även om jag itne förnekar att det ger en viss lättnad, själv använde jag den en gång på vardera barnet för att testa om det fungerade, det fungerade inte särskilt bra tycker jag.

Mycket bättre med pepparmyntsoljan. Den kan man smörja under näsan också, men den är stark så det rekommenderar jag INTE till små barn.  Barn som själva akn säga aj det svider så man kan tvätta bort det genast kan man testa försiktigt på. Kanske spä ut den lite först med barnolja el liknande.

Fast ibland behöver de hjälp att rensa snoken också. Man vet ju själv vilken panik man kan få av att uppleva att det är svårt att andas. I andra kulturer suger mamma ut snoret med sin egen mun i såna läget, då är jag i alla fall tacksam att det finns en frida att tillgå.Men allt ska ju ske med moderation naturligvis.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-07 14:14:13 följande:
    Jag tycker att det är lite av ett övergrepp att hålla fast ett barns armar och huvud och stoppa in något i näsan. Klart han får panik, det skulle jag också få om någon som var mycket större än mig gjorde det.

Du skriver att han sover bättre, men sänk tempen i hans rum och gilla läget. Förkylda bebisar sover sämre, men det går över.
    Det var det dummaste , enligt mig! Hur ska en liten bebis veta sitt eget bästa??? Klart ts måste hjälpa bebisen att andas.
  • Snösparv

Jag vet att du vill hans bästa, men en näsfrida är inte alltid det bästa. Det kan skada slemhinnorna.

Men, vi brukar använda det ibland. Tex innan sänggående (dock misstycker inte vår dotter). Fick då tips av en barnläkare att ge koksaltlösning för vuxna på spray. Då blir duscheffekten starkare och rensar gångarna bättre, då rinner det ner mindre slem i halsen som sen irriterar när de ligger ner.

Det ska alltså vara koksalt, inget annat. Men det måste vara i vuxensprayform. Funkar bra för oss, även mot hosta eftersom det är slemmet som gett hosta.

• Anonym (M)

Tops? Ifall du kan så ha honom i famnen så han får titta på sig själv i spegeln när du topsar näsan, torka bort det som är utanför med en blöt tvättlapp och smörj in med nån kräm. Gör allt långsamt och lugnt så borde det gå bra

• Anonym (Taskig:()
    Tack  så mycket för alla tips jag har fått. Ska köpa pepparmyntsolja idag. Finns den på apoteket? Det är lite svårt att höja huvudänden på sängen då han sover i vår säng men jag brukar lägga en kudde under madrassen. Vi har haft en tuff natt med mycket tårar och kräk pga hostan och lite sömn. Det är hans första förkylning:(
  • Snösparv

Att höja huvudändan är viktigt, bra att du försöker med kudde under madrassen. Men har ni problem med hostan tycker jag absolut ni ska testa mitt tips, det fungerade genast för oss!

• luspudel

Det där med pepparmyntsolja låter ju kanon! På lakanen alltså, inte örngotten? Finns oljan på Apoteket?

• EddeochCarro

Tänk på att inte använda näsfridan för mycket, det stimulerar slemhinnorna så att det kan bli en värre täppa.
    Å det finns inte så mycket mer du kan göra än att ge renässans å neceril tyvärr, men om din bebis är 9mån så borde du kunna ge spray istället för droppar!
    Jag kommer ihåg att när vi gav vår pojk droppar så kändes det som att det bara rann ut igen..men sprayen fäster sig ju i näshåren på ett bättre sätt

• Anonym (C)

Ibland (inte för ofta) är snorsugen ett måste för oss. Vår 10 månaders allmäntillstånd blir så otroligt mycket bättre. Går från grinig och ledsen till sitt vanliga glada jag. Sover sen också mycket lugnare och bättre. Antagligen för att det obehagliga trycket i näsan och bihålorna lättar när allt segt slem och stora kråkor försvinner. De har ju inte möjlighet att göra sig av med det på annat sätt än att vi hjälper dem.

Mitt tips är att spraya näsan med koksalt sprayen några minuter innan. Låter sen bebis hålla i och ?leka? med snorsugen bara för att se att den inte är farlig. Tar sen snorsugen och suger lite försiktigt på magen och kinderna även där för att visa att den inte är farlig. Lägger mig bredvid bebis och med en kudde mot bebis andra sida. Blir lite mer som att man omfamnar än helt håller fast. Sen är det bara att försöka vara så målinriktad och så snabb som man bara kan och suga ut snoret. Det är absolut inte uppskattat och det blir att man måste ?hålla i? lite under några sekunder men upplevelsen är att det blir betydligt mindre gråt och att bebis slipper hamna i panik genom att man avdramatiserar snorsugen en stund innan 😊

Svar på tråden Bebis HATAR näsfrida. Hjälp!