• Anonym

Bebis HATAR näsfrida. Hjälp!

Mitt barn hatade den också och jag har inte träffat någon unge som gillar den efter 6 mån ålder. Men varför håller du på med den. Använd nässpray och koksalt och torka snoret när det kommer ut. En liten tops gör bra rent också.

Jag slutade använda våran näsfrida så fort dottern blev ledsen av den. Och hon mår inte sämre nu.

• Anonym

Jag tycker att det är lite av ett övergrepp att hålla fast ett barns armar och huvud och stoppa in något i näsan. Klart han får panik, det skulle jag också få om någon som var mycket större än mig gjorde det.

Du skriver att han sover bättre, men sänk tempen i hans rum och gilla läget. Förkylda bebisar sover sämre, men det går över.

• Anonym

Höj upp huvudänden på sängen om du inte redan gjort det, ett par böcker brukar fungera bra.

Köp äkta japansk pepparmyntsolja på hälsokosten, bara genom att öppna flaskan rensar du näsan på alla inom 5 m avstånd. Blöt en näsduk (i tyg), diskhanduk el liknande med vatten som du har droppat ett par droppar olja i och häng någonstans i rummet, på elementet är bra tex.

Torka runt näsan med mjuk pappersnäsduk, gnuggar man den mellan händerna lite innan blir den ännu mjukare. Smörj med salva om näsan blir röd.
    Tops fungerar också men kan också vara obehagligt.

Fick höra av en vän att lite snor är bra om det får vara kvar i näsan, det är till för att kyla av den så man blir frisk fortare.
    Vet dock inte om det stämmer, hon är antoposof så kanske är det något hon hört från Vidarkliniken eller så.

• Anonym
    Anonym (Taskig:() skrev 2012-02-07 14:32:56 följande:
    Vaaaaaaa? Tack för det svaret! Ett ÖVERGREPP? Att hålla fast honom på skötbordet när han vill vända sig är  väl också ett övergrepp enligt dig då? Eller? 
    Någon som är mycket större? Jag är inte NÅGON som är mycket större utan hans MOR! 

Jo, fast din avsikt är att vara snäll och se till så barnet andas lättare så upplever barnet bara att han/hon blir fasthållen och påtvingad att ha något i näsan så.. Tja det är ett övergrepp.

Att hindra barnet från att vända sig på skötbordet är att skydda barnet från att trilla ner och det är skillnad.

Barn har överlevt förkylningar bra mycket längre än näsfridorna har funnits även om jag itne förnekar att det ger en viss lättnad, själv använde jag den en gång på vardera barnet för att testa om det fungerade, det fungerade inte särskilt bra tycker jag.

Mycket bättre med pepparmyntsoljan. Den kan man smörja under näsan också, men den är stark så det rekommenderar jag INTE till små barn.  Barn som själva akn säga aj det svider så man kan tvätta bort det genast kan man testa försiktigt på. Kanske spä ut den lite först med barnolja el liknande.

• Anonym

Jag provade sugen en gång, men känner bara att aldrig mer. Hatade paniken sonen fick i ögonen o sen skriket utöver det. Jag klarar inte av det helt enkelt. Så jag torkar bara av näsan när det rinner, näsdropparna stannar kvar i näsan så länge han ligger ner ett tag, droppar även lite lite pepparmyntsolja på snutten o kudden, o så huvudänden på sängen får vara högt. Det lindrar en hel del faktist. Använd inte näsfridan om det blir så traumatiskt för honom!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-07 14:14:13 följande:
    Jag tycker att det är lite av ett övergrepp att hålla fast ett barns armar och huvud och stoppa in något i näsan. Klart han får panik, det skulle jag också få om någon som var mycket större än mig gjorde det.

Du skriver att han sover bättre, men sänk tempen i hans rum och gilla läget. Förkylda bebisar sover sämre, men det går över.
    Det var det dummaste , enligt mig! Hur ska en liten bebis veta sitt eget bästa??? Klart ts måste hjälpa bebisen att andas.
Svar på tråden Bebis HATAR näsfrida. Hjälp!