Anonym (Taskig:() skrev 2012-02-07 14:32:56 följande:
Vaaaaaaa? Tack för det svaret! Ett ÖVERGREPP? Att hålla fast honom på skötbordet när han vill vända sig är väl också ett övergrepp enligt dig då? Eller?
Någon som är mycket större? Jag är inte NÅGON som är mycket större utan hans MOR!
Jo, fast din avsikt är att vara snäll och se till så barnet andas lättare så upplever barnet bara att han/hon blir fasthållen och påtvingad att ha något i näsan så.. Tja det är ett övergrepp.
Att hindra barnet från att vända sig på skötbordet är att skydda barnet från att trilla ner och det är skillnad.
Barn har överlevt förkylningar bra mycket längre än näsfridorna har funnits även om jag itne förnekar att det ger en viss lättnad, själv använde jag den en gång på vardera barnet för att testa om det fungerade, det fungerade inte särskilt bra tycker jag.
Mycket bättre med pepparmyntsoljan. Den kan man smörja under näsan också, men den är stark så det rekommenderar jag INTE till små barn. Barn som själva akn säga aj det svider så man kan tvätta bort det genast kan man testa försiktigt på. Kanske spä ut den lite först med barnolja el liknande.